Advies gezocht voor aanleggen afvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mitjuh
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:36
Goedemorgen allemaal,

​Graag zou ik jullie inzicht en kritisch oog willen om het plan dat ik heb gemaakt voor de afvoer van de badkamer te checken op gekke dingen of tips/tricks. Ik vind het zelf geweldig om te klussen, maar eerlijk is eerlijk ben ik wel een leek. Na een tijdje terug een workshopje bij een van de bekende wc fabrikanten te hebben gehad besef ik me hoe belangrijk het goed aanleggen van riolering is.

Dus bij deze mijn plan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EP-zdA3keQSAI6wNMwjhpkEiKEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ympmlyKFCz3TBCtt7JUN87c.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik heb begrepen is dat als de wc afvoer langer is dan 3/3,5meter dat deze een beluchter moet krijgen. Waar ik verder mee zit is of het verloop van 75/110 op de begane grond problemen gaat veroorzaken en zo ja, wat ik kan doen om dit te voorkomen. Ik voor mijn doen zo duidelijk mogelijk aangegeven welke maten ik waar leg en hoe lang deze zijn.

Bedankt alvast voor het meekijken, meedenken en wellicht reageren!

Groetjes Tim

[ Voor 18% gewijzigd door Mitjuh op 06-10-2026 10:42 ]

Alle reacties

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:58
Het lijkt een soort tekening van bovenaf gezien en vanaf de zijkant. Het handigste is om beide even los uit te tekenen voor je overzicht.

Welke cursus heb je gedaan? Want een 45 graden op de standleiding doen we in principe niet.

De rest voelt vooral beetje onlogisch maar dat is mogelijk ook omdat het niet goed getekend is. Goede plattegrond van funda of de gemeente met duidelijk de posities en wat foto's maakt het vast mogelijk om iets goeds er van te maken!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Mitjuh schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:39:

Wat ik heb begrepen is dat als de wc afvoer langer is dan 3/3,5meter dat deze een beluchter moet krijgen. Waar ik verder mee zit is of het verloop van 75/110 op de begane grond problemen gaat veroorzaken en zo ja, wat ik kan doen om dit te voorkomen. Ik voor mijn doen zo duidelijk mogelijk aangegeven welke maten ik waar leg en hoe lang deze zijn.

Bedankt alvast voor het meekijken, meedenken en wellicht reageren!

Groetjes Tim
In aardig wat bouw/klussen topics zul je een handboek genoemd zien van Dyka met de tips & trucs die jij zoekt: https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

@robotomizer heeft daar een overzichtelijk YouTube filmpje geplaatst, zie in hetzelfde topic robotomizer in "Beluchting, ontluchting. Het wordt me een beetje onduidelijk"

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Mitjuh
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:36
djluc schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:49:
Het lijkt een soort tekening van bovenaf gezien en vanaf de zijkant. Het handigste is om beide even los uit te tekenen voor je overzicht.

Welke cursus heb je gedaan? Want een 45 graden op de standleiding doen we in principe niet.

De rest voelt vooral beetje onlogisch maar dat is mogelijk ook omdat het niet goed getekend is. Goede plattegrond van funda of de gemeente met duidelijk de posities en wat foto's maakt het vast mogelijk om iets goeds er van te maken!
Hi djluc, het idee van de tekening is om een algemeen beeld te geven hoe het er uit komt te zien.

Ik heb een korte workshop gevolgd, dit was geen cursus maar een korte introductie. Dit is voornamelijk om aan te tonen dat ik de noodzaak van een goed systeem in zie, niet om ervaring aan te tonen. Daarnaast is met de 45 graden een stroomstuk bedoelt, dit heb ik bij alle aansluitingen proberen duidelijk te maken door de "45 graden bocht".

Kun je me voor nu vertellen wat er onlogisch voelt? Dan weet ik waar ik rekening mee kan houden bij het maken van een geupdate versie.