Plaatsing warmtepomp (monoblock) in smal rijtjeshuis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• chrysalide
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 08:11
Hoi, ik heb een rijtjeshuis uit 2015 gekocht en denk erover om een hybride warmtepomp te laten installeren. Het huis heeft energielabel A. Beneden is er vloerverwarming, en op de 1e en 2e verdieping zijn er radiatoren.

Ik denk aan een monoblock. Mijn cv-ketel is 11 jaar oud, dus over een paar jaar kan ik misschien helemaal overstappen op elektrisch. Een hybride lijkt me een goede tussenstap. Ik hoef me dan geen zorgen te maken over ruimte voor extra apparatuur binnen.

Mijn vraag gaat over de plek van de buitenunit. Ik heb twee opties qua plaatsing:
  1. Op het dak van de kleine uitbouw op de 1e verdieping. Dit wordt vaak afgeraden vanwege trillingen.
  2. Bij de ingang van de achtertuin.
De voortuin valt waarschijnlijk af, omdat dat waarschijnlijk niet mag.

Het probleem: het is een standaard nieuwbouwhuis van 5,10 m breed. Een stille warmtepomp zoals de Quatt maakt op zijn hardst 55 dB(A). Om bij de buren onder de 45/40 dB(A) te blijven, moet de unit dan eigenlijk midden in de tuin staan???

De enige optie lijkt dus: de unit aan één kant zetten, ietsje verder van de buren (zie foto), er een geluidsdempende omkasting omheen bouwen en hopen dat de buren niet klagen?

Mis ik iets? Hoe hebben anderen dit opgelost in een smal rijtjeshuis?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzMNOMNhe0yE8Db6TQCi6ATvTRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTMl4lTKvfOPW752BtHjGVhi.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Kabbelend watertje

chrysalide schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 08:11:

Mijn vraag gaat over de plek van de buitenunit. Ik heb twee opties qua plaatsing:

• Op het dak van de kleine uitbouw op de 1e verdieping. Dit wordt vaak afgeraden vanwege trillingen.
Heb je nog een muur van de woning naast die uitbouw? Dan zou ik hem gewoon aan de muur hangen. Ik heb een warmtepomp aan de muur boven de garage hangen en daar helemaal geen last of geluid van.

Signatures zijn voor boomers.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:18
Ik zie ze wel eens helemaal vooraan in de voortuin aan de weg.