Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar advies voordat ik een warmtepomp en installateur kies voor mijn woning in Helmond. Ik heb inmiddels met meerdere installateurs gesproken, maar ik krijg behoorlijk uiteenlopende adviezen over het merk, vermogen, buffervat en de prijs. Daarom hoor ik graag onafhankelijke meningen en ervaringen.
Woning / verwarmingssituatie
Warmtepomp en offertes
De warmtepomp die ik momenteel overweeg is de Daikin Altherma 4 H F, R290 monoblock, 8 kW, gecombineerd met een geïntegreerde warmwatertank van ongeveer 230 liter.
Ik heb echter moeite om in mijn regio goede en degelijk gecertificeerde Daikin-installateurs te vinden. De enige offerte die ik tot nu toe heb ontvangen lag rond de €18.000 inclusief btw, wat mij behoorlijk hoog leek en mij eerlijk gezegd niet veel vertrouwen gaf.
Dezelfde installateur adviseerde daarnaast een apart buffervat van 200 liter. Met dit extra buffervat zou de totale offerte uitkomen op ongeveer €20.000.
Een andere installateur adviseerde, als ik het me goed herinner, een NIBE- of Weheat-warmtepomp van 12 kW. Ik had mij op dat moment nog niet echt in NIBE verdiept en heb daar toen minder aandacht aan besteed, maar die offerte was zelfs nog duurder.
Ik vraag me daarom af of zo’n groot vermogen en zo’n groot buffervat daadwerkelijk noodzakelijk zijn. Zeker gezien de hoeveelheid vloerverwarming en het watervolume dat al in het systeem aanwezig is, dat ik zelf op ongeveer 150–160 liter schat.
De elektrische bekabeling vanaf de meterkast richting de zolder en het balkon is inmiddels al voorbereid. De buitenunit zou op het balkon bij de zolderverdieping komen te staan. De binnenunit en warmwatertank kunnen op zolder worden geplaatst, waar voldoende ruimte aanwezig is.
Mijn belangrijkste vragen
Ik hoor vooral graag jullie mening over de volgende punten:
Ervaringen van mensen met een vergelijkbare vrijstaande woning uit de jaren 80, vloerverwarming en een volledig elektrische warmtepomp zijn daarom erg welkom.
Ook aanbevelingen voor betrouwbare installateurs die actief zijn in de regio Helmond, Eindhoven of breder in Noord-Brabant hoor ik graag.
Alvast bedankt!
Ik ben op zoek naar advies voordat ik een warmtepomp en installateur kies voor mijn woning in Helmond. Ik heb inmiddels met meerdere installateurs gesproken, maar ik krijg behoorlijk uiteenlopende adviezen over het merk, vermogen, buffervat en de prijs. Daarom hoor ik graag onafhankelijke meningen en ervaringen.
Woning / verwarmingssituatie
- Vrijstaande woning uit 1980; momenteel wonen we er met twee volwassenen en één baby, met mogelijk meer kinderen in de toekomst
- Totale woon-/vloeroppervlakte circa 208 m²:
- Begane grond: circa 95 m²
- Eerste verdieping: circa 85 m²
- Zolder: circa 25 m²
- Vloerverwarming over circa 160 m²:
- Begane grond: 12 groepen verdeeld over twee zones
- Eerste verdieping: 11 groepen verdeeld over vier zones
- Momenteel wordt ongeveer 130 m² van de 160 m² vloerverwarming actief verwarmd. In de toekomst wordt mogelijk het volledige oppervlak gebruikt.
- Danfoss Icon2 Advanced zone- en regelsysteem
- Ongeveer 35 m² van de vloerisolatie op de begane grond is recent vernieuwd. De overige 50–60 m² heeft waarschijnlijk geen isolatie of nog de oorspronkelijke isolatie uit de bouwperiode; de exacte situatie is mij niet bekend.
- Recent overal HR++ glas geplaatst, in totaal circa 34 m²
- Spouwmuurisolatie is typisch voor een woning uit de jaren 80, naar wat ik begrijp met glaswol
- Dakisolatie is aanwezig, maar ik ken de exacte specificaties niet. Volgens de vorige eigenaar is het dak ongeveer tien jaar geleden vernieuwd.
- Afgelopen winter kon de woning zonder problemen circa 21°C bereiken met de cv-ketel op een aanvoertemperatuur van ongeveer 40–45°C.
- Jaarlijks gasverbruik was circa 1.900 m³, inclusief warm tapwater en koken. Ik vermoed echter dat dit aanzienlijk hoger was dan noodzakelijk. Ik heb zelf het Danfoss Icon2 Advanced-systeem en de actuatoren geïnstalleerd en vermoed dat de regeling van Danfoss en de cv-ketel niet goed op elkaar waren afgestemd. Daarnaast heb ik zelf ook enkele fouten gemaakt bij de instellingen, denk ik…
- 3-fasenaansluiting
- Ik heb helaas geen nauwkeurige warmteverliesberekening kunnen maken, omdat ik niet over alle benodigde gegevens en technische kennis beschik. ChatGPT schat in een worstcasescenario een maximaal warmteverlies van ongeveer 8–9 kW. Daarom keek ik zelf naar een warmtepomp in de range van ongeveer 7–9 kW, maar ik weet niet zeker of dat correct is.
Warmtepomp en offertes
De warmtepomp die ik momenteel overweeg is de Daikin Altherma 4 H F, R290 monoblock, 8 kW, gecombineerd met een geïntegreerde warmwatertank van ongeveer 230 liter.
Ik heb echter moeite om in mijn regio goede en degelijk gecertificeerde Daikin-installateurs te vinden. De enige offerte die ik tot nu toe heb ontvangen lag rond de €18.000 inclusief btw, wat mij behoorlijk hoog leek en mij eerlijk gezegd niet veel vertrouwen gaf.
Dezelfde installateur adviseerde daarnaast een apart buffervat van 200 liter. Met dit extra buffervat zou de totale offerte uitkomen op ongeveer €20.000.
Een andere installateur adviseerde, als ik het me goed herinner, een NIBE- of Weheat-warmtepomp van 12 kW. Ik had mij op dat moment nog niet echt in NIBE verdiept en heb daar toen minder aandacht aan besteed, maar die offerte was zelfs nog duurder.
Ik vraag me daarom af of zo’n groot vermogen en zo’n groot buffervat daadwerkelijk noodzakelijk zijn. Zeker gezien de hoeveelheid vloerverwarming en het watervolume dat al in het systeem aanwezig is, dat ik zelf op ongeveer 150–160 liter schat.
De elektrische bekabeling vanaf de meterkast richting de zolder en het balkon is inmiddels al voorbereid. De buitenunit zou op het balkon bij de zolderverdieping komen te staan. De binnenunit en warmwatertank kunnen op zolder worden geplaatst, waar voldoende ruimte aanwezig is.
Mijn belangrijkste vragen
Ik hoor vooral graag jullie mening over de volgende punten:
- Vermogen: Is een warmtepomp van ongeveer 7 kW passend voor deze woning, of zouden jullie voor een kleiner of juist groter vermogen kiezen?
- Merk: Wat zijn jullie ervaringen met de Daikin Altherma 4 H in vergelijking met Vaillant, Panasonic of andere R290-systemen? Welk systeem zou volgens jullie het beste passen bij mijn woning en situatie?
- Buffervat: Zouden jullie bij 160 m² vloerverwarming in combinatie met een Danfoss Icon2-zoneregeling een groot buffervat, een kleine hydraulische buffer of helemaal geen buffervat toepassen? En waarom?
- Installateur: Hoe herken je een echt goede en deskundige warmtepompinstallateur? Er lijken tegenwoordig ontzettend veel bedrijven warmtepompen aan te bieden, maar ik wil graag voorkomen dat ik bij een bedrijf terechtkom dat vooral goed is in verkoop en minder in het correct ontwerpen, installeren, inregelen en opleveren van de installatie.
- Prijs: Wat zouden jullie in 2026 als een realistische all-in prijs beschouwen voor een installatie zoals deze, vóór aftrek van de ISDE-subsidie?
Ervaringen van mensen met een vergelijkbare vrijstaande woning uit de jaren 80, vloerverwarming en een volledig elektrische warmtepomp zijn daarom erg welkom.
Ook aanbevelingen voor betrouwbare installateurs die actief zijn in de regio Helmond, Eindhoven of breder in Noord-Brabant hoor ik graag.
Alvast bedankt!