AI-afbeeldingen van bestaande personen

Pagina: 1
Acties:

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:03

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik zou het beter vinden om geen AI-afbeeldingen te laten genereren van/met echt bestaande personen. Zeker niet als je dat kan zien als samenwerking, erkenning, steun voor een bepaald idee of als reclame

Onderstaande afbeelding wekt de suggestie dat Marie Kondō met Microsoft samenwerkt of het idee steunt dat Windows is opgeruimd volgens haar methode. Voor zover ik weet hebben MS en MK niks met elkaar te maken.

Als MK bv ooit voor Apple of Google zou willen werken dan zou een dergelijke afbeelding haar kunnen schade, ook al is die niet echt. Dit voorbeeld is vrij onschuldig, maar het is niet moeilijk vervelendere situaties te bedenken, bv rond politiek denkbeeelden.

Ik heb er geen problemen met dat de tekst een vergelijking maakt tussen de methode van MK en de aanpak van MS. Daarin is duidelijk dat het een vergelijking van de redacteur is. Zo'n plaatje kan echter makkelijk een eigen leven gaan leiden zonder dat iemand weet dat het niet echt is.

Naar aanleiding van onderstaande plaatjeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qG-LvLrJPne2qXsiMbHcn267fi0=/1280x/filters:strip_exif()/i/2008302692.png?f=imagegallery bij review: Vijf jaar Windows 11: valt er wat te vieren?

Vandaar mijn advies om geen plaatjes te genereren van echt bestaande personen als niet volkomen duidelijk is dat het nep is. Dit plaatje zou echt kunnen zijn, het is niet ondenkbaar dat MK voor MS is gaan werken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16:30
Dit is geen AI afbeelding, maar een echte afbeelding waar men met Photoshop (of vergelijkbaar) de 4 kleurtjes in de jurk heeft getekend. Men heeft deze afbeelding eerder gebruikt bij dit artikel: review: Microsoft ruimt Windows 11 op om gebruikers weer voor zich te winnen

Hierbij stond als bron dat de foto van Getty images af kwam en men zelf de kleurtjes en het BSOD plaatje heeft toegepast.

Zelf vind ik het ook niet gepast en was er toentertijd ook wat kritiek op als ik me niet vergis.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Dit is geen AI afbeelding? Dit is een echte foto, maar bewerkt door Tweakers. Het origineel kan je hier vinden.

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-10 18:03
I_IBlackI_I schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:37:
Dit is geen AI afbeelding? Dit is een echte foto, maar bewerkt door Tweakers. Het origineel kan je hier vinden.
Onderstaande afbeelding wekt de suggestie dat Marie Kondō met Microsoft samenwerkt of het idee steunt dat Windows is opgeruimd volgens haar methode. Voor zover ik weet hebben MS en MK niks met elkaar te maken.
Lijkt me dat hier AI- of manueel-bewerkt niet het punt is, het gaat om misleiding of een valse indruk wekken.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:47
Het staat er gewoon onder en is toegestaan volgens de commerciele licentie op het beeld.\

"AI" heeft er in ieder geval niets mee te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door XelaRetak op 05-10-2026 11:19 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:03

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Dooxed schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:40:

Lijkt me dat hier AI- of manueel-bewerkt niet het punt is, het gaat om misleiding of een valse indruk wekken.
Correct, al dacht ik inderdaad onterecht dat het door AI is gedaan. Het gaat me echter niet om het gereedschap, maar om het resultaat. Het is geen grote ramp of drama, maar ik vind het toch een beetje misleidend.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:52

bonzz.netninja

Niente baffi

XelaRetak schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:18:
Het staat er gewoon onder en is toegestaan volgens de commerciele licentie op het beeld.\

"AI" heeft er in ieder geval niets mee te maken.
Volgens mij betreft het een expliciet redactionele (nieuwsfoto) foto en die mogen niet bewerkt worden volgens de licensie

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:47
bonzz.netninja schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:10:
[...]

Volgens mij betreft het een expliciet redactionele (nieuwsfoto) foto en die mogen niet bewerkt worden volgens de licensie
Tenzij jij inzicht hebt in de koopovereenkomst tussen Tweakers en Getty/Penske Media kan je dat onmogelijk weten.
Pagina: 1