Hulp bij inbouwen ledstrips in computerhoek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Qualitie
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 05-10 12:04
Mijn vraag
...

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar aanschafadvies omtrent led-strips + een draadloze wandschakelaar voor mijn wandpaneel achter mijn PC.

Via AI heb ik onderstaand een beetje uitgewerkt hoe ik het zou willen hebben.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4jRaaf05idKZfTnDcRHeU4jt74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OLHebk3kDAbDBiWFrEFRZAB3.png?f=fotoalbum_large

Alleen ben ik op zoek naar advies met welke producten ik dit het best kan realiseren.

Het liefst wil ik de led-strips kunnen bedienen via een draadloze wandschakelaar welke ik op de muur wil plaatsen en wil verbinden via wifi/Bluetooth aan de led-strips.

In deze hoek heb ik alleen maar een stopcontact punt zitten.

Hebben mensen ervaring/advies voor welke ledstrips/wandschakelaar/eventuele led strip hub ik hier het best voor kan gebruiken?

Ik zag dure opties via woodupp en Philips hue, zat ook te kijken naar Calex producten. Het liefst realiseer ik dit allemaal voor onder de 100-200 euro.

Alle reacties

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik vraag me af of je ledstrips achter je monitors wil. Het is vaak fel puntlicht, en je zal zonder matte afwerking (en met misschien ook) last van je ogen krijgen.

Dat gezegd hebbende: kun je een beetje knutselen? Dan zelf strips kopen, combineren met een ESP en WLED.

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-10 15:01

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Qualitie schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:06:
Mijn vraag
...

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar aanschafadvies omtrent led-strips + een draadloze wandschakelaar voor mijn wandpaneel achter mijn PC.

Via AI heb ik onderstaand een beetje uitgewerkt hoe ik het zou willen hebben.[Afbeelding]

Alleen ben ik op zoek naar advies met welke producten ik dit het best kan realiseren.

Het liefst wil ik de led-strips kunnen bedienen via een draadloze wandschakelaar welke ik op de muur wil plaatsen en wil verbinden via wifi/Bluetooth aan de led-strips.

In deze hoek heb ik alleen maar een stopcontact punt zitten.

Hebben mensen ervaring/advies voor welke ledstrips/wandschakelaar/eventuele led strip hub ik hier het best voor kan gebruiken?

Ik zag dure opties via woodupp en Philips hue, zat ook te kijken naar Calex producten. Het liefst realiseer ik dit allemaal voor onder de 100-200 euro.
is dit plaatje AI generated? Want ik word mij toch een partij getriggerd dat de 2 strips niet gelijk evenredig aan de wand panelen zitten.... holy fuck

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• woxx
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 22:35
Ik heb onlangs gekozen voor een ledcontroller van GLEDOPTO. Deze kun je koppelen aan een Zigbee-hub en/of een compatibele Zigbee-afstandsbediening. De controller ondersteunt verschillende soorten ledstrips: CCT, RGB, RGBW en RGBCCT.

Qua kosten: €25 voor de controller en €15 voor een voeding. Daar komen de kosten van de ledstrips nog bij, afhankelijk van het type en de lengte die je wilt.

• Qualitie
CodeCaster schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:16:
Ik vraag me af of je ledstrips achter je monitors wil. Het is vaak fel puntlicht, en je zal zonder matte afwerking (en met misschien ook) last van je ogen krijgen.

Dat gezegd hebbende: kun je een beetje knutselen? Dan zelf strips kopen, combineren met een ESP en WLED.
Dank voor je reactie, ik zat inderdaad te denken om er in ieder gevaal diffusers op te doen (zwart/mat). Misschien inderdaad geheel verticaal niet heel handig vanwege het effect op de ogen.

Qua elektra kan ik niet echt knutselen.. :) Zoek eigenlijk iets van een hubje wat in een stekker of PC o.i.d. kan en dan via een app zou kunnen verbinden met een draadloze wandschakelaar.

• Qualitie
CrankyGamerOG schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:19:
[...]

is dit plaatje AI generated? Want ik word mij toch een partij getriggerd dat de 2 strips niet gelijk evenredig aan de wand panelen zitten.... holy fuck
Zoals in de tekst staat, yup AI haha. Zelfs nadat ik hem 2x had gevraagd om de led-strips symmetrisch op de wand te plakken.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:53
ik heb zon wand maar dan met ledstrips horizontaal boven en onder, aangestuurd met een shelly rgwb led dimmer. Werkt samen met goedekope ledstrips. Werkt ook prima in combi met home assistant.

[ Voor 11% gewijzigd door Driek op 05-10-2026 10:23 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

• Qualitie
woxx schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:20:
Ik heb onlangs gekozen voor een ledcontroller van GLEDOPTO. Deze kun je koppelen aan een Zigbee-hub en/of een compatibele Zigbee-afstandsbediening. De controller ondersteunt verschillende soorten ledstrips: CCT, RGB, RGBW en RGBCCT.

Qua kosten: €25 voor de controller en €15 voor een voeding. Daar komen de kosten van de ledstrips nog bij, afhankelijk van het type en de lengte die je wilt.
Dank voor het advies, voor mijn beeldvorming; deze controller werkt gewoon op stroom en hierin gaan de 2 led-strips. Deze zou ik dan kunnen connecten aan een Draadloze wandschakelaar zoals deze?

Heb je suggesties voor goede led-strips?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:53

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zou die legplank erboven gebruiken om van links naar rechts een ledstrip te maken. Deze dan naar beneden laten schijnen en je hebt gelijk werkverlichting.

Ik zou ook kiezen voor een extra warme lichtkleur, 2700K.
Volgens mij heb ik deze in gebruik om het aanrecht in mijn keuken te verlichten; die zou ik zonder twijfel ook boven mijn pc hangen.
https://www.leddirect.nl/...0k-ip20-300-smd-5050-leds

Ze hebben daar ook aluminium profielen om de ledstrips in te verwerken. Zelfs onder 45 graden, zodat je niet recht in de leds kijkt. :)

Eventueel naar keuze zou je de ledstrip ook op de plank kunnen leggen en richting plafond laten schijnen, voor indirect licht.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Qualitie schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:21:
[...]

Qua elektra kan ik niet echt knutselen.. :) Zoek eigenlijk iets van een hubje wat in een stekker of PC o.i.d. kan en dan via een app zou kunnen verbinden met een draadloze wandschakelaar.
Ik denk dat het realiseren van die wand en wegwerken van de kabels veel lastiger is dan het aansluiten van een ledstrip. Verdiep je er eens in en je zult zien dat het zo lastig nog niet is.

De controllerbox van GLEDOPTO heeft van die eenvoudige klemmetjes die je omhoog doet, draadje erin klemmetje dicht en klaar. Bij de meeste ledstrips die je besteld zitten aansluitkabeltjes waarvan de kleuren per draad overeenkomen met de aansluiting op de controller. Dus rood gaat in rood enz.. De controller kan vaak (afhankelijk van het type) meerdere ledstrips aan, zolang je maar oplet dat je adapter krachtig genoeg is.

Zelfs voor het verlengen van de ledstip zijn er mogelijkheden. Van ledstip naar ledstrip of van ledstrip naar kabel? Geen probleem. Alleen opletten op de breedte van de ledstrip en het aantal draden (2, 3 of 4). Kies de juiste koppelstukjes en je vouwt ze zo om de ledstrips heen.

Maar denk eerst even na over wat je wilt met de ledstrips:
  • Wit, instelbaar wit of gekleurd?
  • Doorlopende lijnen of losse leds?
  • De hele strip in 1 kleur of individueel instelbaar?
Want zoals door anderen al gezegd, met dat plaatje wat je nu gemaakt hebt kun je last van de strips krijgen. Heb je addresseerbare strips dan kun je er voor kiezen om de stukken vlak boven en onder je beeldschermen te dimmen of uit te zetten als je je PC gebruikt, terwijl je de delen aan het plafond en bij de grond laat branden.

Maak dan ook even duidelijk hoe je staat met home-automation zoals Home Assistant / Homey etc. Want dat kan ook van invloed zijn op de keuze van je controller en de mogelijkheden. Zeker als we protocol-overschrijdend gaan werken is dat handig. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Een Zigbee schakelaar op de muur. Hiermee zet je de strip aan/uit of dim je die.
  • Een smartplug die meet of je beeldscherm(en) aan staan. Zo ja, dan worden bepaalde segmenten van je addresseerbare strip gedimd.
  • Geo-location van je telefoon. Zodat je PC en de ledstrips van de stroom af gaan als je toch niet thuis bent.
Maar beschrijf vooral je wensen qua ledstrip en dan kunnen wij beter helpen met welke strip je het beste kunt nemen en wat je er voor nodig hebt om hem aan te sturen. .

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Qualitie schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:06:Het liefst realiseer ik dit allemaal voor onder de 100-200 euro.
Qua ledstrip lukt je dat wel, maar onder de €100 inclusief mooie aluminium ledprofielen + diffusers wordt wel erg ambitieus.

Zelf zou ik voor een WLED-controller gaan als je verder nog geen domotica hebt. Dan kun je je verlichting lokaal aansturen via de webserver op je controller en werken met individueel adresseerbare leds. Met een beetje extra moeite kun je de led ook laten reageren op je pc (ook op de beeldinhoud qua kleur), of de warmte van het witte licht laten mee veranderen met de stand van de zon en meer van dat soort tweakerwaardige zaken :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• woxx
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 22:35
Qualitie schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:28:
[...]

Dank voor het advies, voor mijn beeldvorming; deze controller werkt gewoon op stroom en hierin gaan de 2 led-strips. Deze zou ik dan kunnen connecten aan een Draadloze wandschakelaar zoals deze?

Heb je suggesties voor goede led-strips?
Zoals DrivinUCrazy al aangeeft, zou ik ook voor een warme kleur gaan. Let er ook op dat de LED’s niet te ver uit elkaar zitten, anders kun je de afzonderlijke lichtpunten gaan zien.

Je zou eventueel ook kunnen kijken naar een RGBWW-strip. Daarmee heb je naast mooi warm wit ook de mogelijkheid om wat met kleuren te spelen.

Wat betreft de schakelaar: wat wil je er precies mee bedienen? De controller die ik aanraadde heeft ook een ingang waarop je bedraad een pulsdrukschakelaar kunt aansluiten. Kort drukken is aan/uit en door de knop langer ingedrukt te houden kun je dimmen. Bij de volgende lange druk dimt hij weer de andere kant op. Is dat voldoende voor je>

De KlikAanKlikUit schakelaar uit je link lijkt trouwens geen Zigbee-schakelaar te zijn. Ik kan je zo 1-2-3 niet direct een alternatief aanraden. Zelf gebruik ik thuis naast de pulsdrukschakelaar een IKEA TRÅDFRI zigbee schakelaar (aan of uit), maar die is inmiddels helaas niet meer verkrijgbaar.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-10 21:57
Hier al jaren gledopto pro controller via hue bridge en als schakelaar de hue dimmer.

Neem Voeding passend bij je strips.

Neem idd strips met hoge leddichtheid. Of van die continue doorlopende strips. Afwerken in profielen met mat kapje.

200 ga je niet redden met deze setup denk ik.
Pagina: 1