Vorstvrije buitenkraan - herkennen en onderdelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SVBOS
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06-10 20:30
Mora buitenkraan zonder sleutel/knop – vervanging mogelijk vanaf buitenzijde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVb2JhtJfBSX5ijwfLLPC7DhUOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjJuoLK7E3Qnoa2SAs6EODOc.jpg?f=fotoalbum_large

Onlangs verhuisd en bij de woning zit een Mora buitenkraan, maar de oorspronkelijke sleutel/knop ontbreekt. De vorige eigenares bediende de kraan blijkbaar telkens met een tang. Daardoor is het messing aan de bediening inmiddels wat vervormd/beschadigd.

Ik kan nergens het bijbehorende sleuteltje of een vervangende bediening vinden.

W at zijn mijn opties?
  • Is de bediening/het bovendeel van deze Mora-kraan afzonderlijk te vervangen?
  • Kan eventueel het volledige binnenwerk/spindel vanaf de buitenzijde vervangen worden?
  • Of moet je hiervoor altijd aan de aansluiting aan de binnenzijde van de woning kunnen?
  • Ik kan binnen nergens een aansluiting of koppeling van deze buitenkraan vinden, dus ik vermoed dat de leiding ingepleisterd/ingewerkt is.
  • Kan de volledige buitenkraan in dat geval vervangen worden zonder de binnenmuur open te breken?
  • En zijn er specifieke Mora-onderdelen waarmee ik alleen het bovendeel kan vervangen?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:45
https://www.warmteservice...-buitenkraan/c/11059-mora

1 snelle google zoek opdracht. Ja, het binnenwerk is via buiten te vervangen. Moet natuurlijk wel nog de juiste lengte van de spindel bepaald worden.
Hiervoor zet je het water van de woning af en draai dan het binnenwerk er uit om een en ander op te kunnen meten.

• SVBOS
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06-10 20:30
Bedankt!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28
Even mijn ergernis uitspreken hier.

Er is werkelijk NIEMAND die om kan gaan met een vorstvrije kraan. Iedereen hengst die kraan hard dicht waardoor het rubber kapot gaat. Waarom moet dat zo vast. ;(

Joe

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BennieWolters schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:00:
Even mijn ergernis uitspreken hier.

Er is werkelijk NIEMAND die om kan gaan met een vorstvrije kraan. Iedereen hengst die kraan hard dicht waardoor het rubber kapot gaat. Waarom moet dat zo vast. ;(
Je weet al wel dat dat door de time lag in de feedback loop komt toch?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN