Welke router en acces point combinatie in 2026

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gitaar100
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:04
Mijn vraag
Mijn moeder (oma voor de kids) klaagt steeds vaker dat de WiFi in haar huis niet werkt. Ze heeft momenteel een Ziggo router met draadloze extenders en powerline adapters. Naar mijn idee is dat altijd matig geweest, maar tegenwoordig werken ze vaker helemaal niet dan wel.

Haar Ziggo router hangt in de woonkamer bij de voorgevel, in de woonkamer heeft ze ook een tv kastje en digitale telefoon van Ziggo. Ik weet dat in de meterkast nog een ongebruikte PTT centrale hangt met draden naar 1e verdieping, zolder en garage.

Mijn idee nu is om op de Ziggo router de WiFi uit te zetten maar wel de tv daar bedraad te laten zoals het is. In de meterkast dan een goede router hangen voor WiFi, van daar uit 3 nieuwe cat 6 UTP kabels trekken en daarop 3 accesspoints aansluiten (1e verdieping, zolder en garage).

In mijn eigen huis heb ik iets vergelijkbaars gedaan maar destijds vanwege de kosten met goedkope Xiaomi 4A gigabit accesspoints gewerkt. Die doen geen goede hand-over waardoor ik regelmatig op devices WiFi uit en aan moet zetten om de beste verbinding te krijgen. Voor mijn moeder wil ik graag een systeem dat dit wel automatisch goed doet. Ook heb ik zelf glasvezel die vanuit de mediaconverter mijn eigen Xiaomi router in gaat die de DHCP regelt. Weinig kennis van Ziggo dus ik weet niet of dat mogelijk/wenselijk is vanwege tv-kastje en digitale telefoon. Wellicht dat een switch en 4e accesspoint in de meterkast en dan DHCP bij het Ziggo apparaat laten een beter optie is.

Graag leer ik welke combinatie router & access points hier op dit moment voor aangeraden worden. Zijn router & access points van hetzelfde merk beter dan merken mixen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
De router van Ziggo, tv-kastje en telefoon liggen dus vast. Liefst blijf ik af van die combinatie om niet de derde te worden tussen moeder en Ziggo als tv het niet doet.

Mogelijkheid dus om 4 bedrade WiFi punten erbij te maken

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat ik dus zelf heb, 1 Xiaomi router met 3 Xiaomi acces points (geen voorkeur vanwege handover).

TP-Link Archer met 3 TP-Link access points is wat ik momenteel in mijn hoofd heb.

Alle reacties

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:32

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Als je een kabel vanaf de ziggo router in de meterkast kunt krijgen; daarna een el cheapo switch van de action en daar je TP link AP's volgens je idee zit je goed.
Ziggo wifi uit. Powerline weg, DHCP door ziggo router laten regelen zoals het nu staat.
scheelt je een boel.

• Gitaar100
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:04
Kabel van ziggo router naar meterkast is te doen en was ook al het plan. Helaas wel een flinke afstand omdat dit driekwart om de woonkamer gaat in een bestaande kabelgoot.

Alle Ziggo extenders (draadloos en powerline) weg inderdaad.

Als DHCP bij de Ziggo router blijft is een TP-link Archer in de meterkast niet eens handig bedenk ik me nu. Dan enkel AP's gebruiken achter de switch als ik het goed begrijp. Bijvoorbeeld een zetje TP-link Deco.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twee opmerkingen:

1) Meer dan een router in je netwerk is onwenselijk en onnodig. Als je modem in de woonkamer staat en je wilt daar ook apparaten bedraad aansluiten dan ligt het voor de hand om daar ook je router te hebben.

2) in de regel is een meterkast een uitermate beroerde plek voor een WiFi AP, want afgesloten en vol signaalverstorende metalen draden. Prima plek voor een switch om je netwerkkabels samen te brengen, maar waardeloos voor de WiFi-dekking.

De woonkamer is doorgaans een uitstekende plek voor WiFi-dekking op de benedenverdieping exact waar je het nodig hebt, maar daarvandaan dek je zelden de hele woning. Een doorsnee eengezinswoning kan doorgaans gedekt worden met twee goedgeplaatste AP's. Als de AP in de woonkamer ver weg staat van het trapgat kun je de bovenste twee meestal redelijk dekken vanaf een AP in het trapgat tussen beide. Maar meten is weten, het kan zijn dat haar woning niet zo doorsnee is.

Grote kans dat je met betere plaatsing met de huidige beestenboel al aanzienlijk betere dekking kunt realiseren, zeker als je het combineert met een Ethernetkabel naar boven. Ik zou dus aanraden om eerst uit te zoeken waar het nu fout gaat en te kijken wat je kunt bereiken met de huidige apparatuur voor je portemonnaie trekt voor ander spul.

Om je daarbij te helpen is het wel relevant om te weten wat ze exat heeft:
- welke modemrouter (merk+model staat geheid onderop)
- welke en hoeveel "draadloze extenders"
- welke en hoeveel "powerline adapters "
- waar staan/hangen ze nu?
- is het probleem dat je weinig signaal meet (hoeveel dBm RSSI?)dan hangen de AP's verkeerd of dat je goed (>=-67dBm) signaal hebt maar zeer trage/haperende verbinding dan is powerline waarschijnlijk je probleem - of die "draadloze extender" staat zelf veel te ver weg van de modemrouter beneden; wil je met mesh werken dan moet zo'n ding juist halverwege staan tussen waar je signaal vandaan komt en waar je dekking nodig hebt

Overigens:
Die doen geen goede hand-over waardoor ik regelmatig op devices WiFi uit en aan moet zetten om de beste verbinding te krijgen.
AP's doen geen roaming ("handover"), dat doen je apparaten. Als je apparaten enigszins modern zijn (nieuwer dan iOS 8 of Android 5...) en dat niet doen, betekent het nagenoeg altijd dat de instellingen op de AP's niet goed staan. Voor goede roaming moeten meerdere zaken exact hetzelfde ingesteld zijn: SSID en wachtwoord, maar ook alle beveiligingsinstellingen. Bovendien moet alles op zelfde IP-netwerk draaien (dus mag je AP niet als router werken met verschillende subnet). Als je dat bij jou thuis niet op orde hebt en je doet dezelfde instellingen op andere apparatuur bij je moeder dan is het waarschijnlijk dat het daar ook mis gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 05-10-2026 00:44 ]

Oslik, blyat! Oslik!