Verticale staander onder dakconstructie verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joep106
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:49
Ik wil meer vrije ruimte op zolder creëren. Daarvoor wil ik vooral de verticale houten staander op de foto’s verwijderen of richting de lage dakzijde verplaatsen. De schuine ligger mag blijven als dat constructief mogelijk is. Maar ook die ben ik liever kwijt.

Bestaande situatie
  • Afstand tussen de zijmuren: circa 5,45 m.
  • Gordingen: 150 × 60 mm, doorlopend over een tussenondersteuning op circa 2,75 m vanaf één zijmuur.
  • Die tussenondersteuning bestaat uit een schuine ligger van 165 × 70 mm en een verticale staander van 145 × 55 mm.
  • De schuine ligger loopt onderaan door en is verbonden met een tweede schuine ligger van dezelfde maat.
  • Nokgording: 150 × 60 mm, opgelegd op de zijmuren.
  • Dakhelling: circa 38°.
  • Vrije afstanden vanaf de nok naar beneden: 1050 / 1207 / 1237 / 1000 mm. Dit zijn de afstanden tussen de gordingen.
  • Dakbedekking: betonpannen. Geplande binnenafwerking: 140 mm Gutex en 12,5 mm gips.
  • Aan de zuidzijde liggen zes zonnepanelen van elk 23 kg, verspreid over de dakbreedte.
  • Onder de huidige staander staat een gemetselde muur, dwars op de gordingen, die op de betonnen verdiepingsvloer rust. De aansluiting tussen staander, vloer en muur moet nog worden bekeken.
Mijn ideeën

Ik overweeg de staander één gording lager te plaatsen, richting de lage dakzijde. De schuine ligger zou dan behouden blijven. Eventueel kan bij de derde gording een aanvullende ondersteuning komen, met een berekende trekverbinding als dat nodig blijkt.

Een andere mogelijkheid lijkt me om de bovenste gording voldoende te versterken, zodat het bovenste gedeelte van de schuine ligger kan vervallen en de staander onder de tweede gording komt.

Mijn vragen
  1. Welke constructieve oplossing ligt voor deze situatie het meest voor de hand?
  2. Is het verplaatsen van de staander met behoud of versterking van de schuine ligger een realistische optie?
Doel is eigenlijk om een volwaardige slaapkamer te creeeren.

Alle reacties

• joep106
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLR626CyEU9TC2O-HTUnVvyYQyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bd8ZqUbVsIzeQRE7kCE40l2D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIH58k55OP9PoiKegYU-seQJryU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFGj8N5vJZo7N08DBbR0ZVOi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ya9nKvxglrhpv7vSAEQDw9lr1nM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFZoEMbsI0oW91tTtr1y8ehO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39mkPe8SvEzQkvLsfKW_oc2EcdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltYPJezHdTfPADfaHqW3q7Hr.jpg?f=fotoalbum_large

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:58
kan het zijn dat je de foto's bent vergeten te plaatsen? Ik zie ze namelijk niet :)

Laat maar, spuit elf, foto's staan er luid en duidelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Dunnevandale op 04-10-2026 18:44 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:26
stel je vraag aan een constructeur, betaal die constructeur en ontvang dat gene wat je moet weten voordat je je dakconstructie gaat aanpassen.
De rest is allemaal raden en aannames op basis van een propvolle zolder waar je geen overzichtsfoto of bouwtekening van hebt gepost.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:55
Zoals hierboven al staat, moet je dit echt aan een constructeur voorleggen.

Mijn gok van wat er ooit is gebeurd: er is een regel doorgezaagd om op die hoogte een deur te kunnen maken (anders kwam die dwars voor de plek langs waar nu je deuropening zit), en het muurtje is daar ook toen in gemetseld, zo te zien van cellenbeton. Om de doorgezaagde regel op te vangen is er toen een vertikale balk aan de nieuwe muur bevestigd. Interessante vraag is waar die muur op afdraagt (sowieso op de verdiepingsvloer, maar wat zit daar weer onder?)

Is ook de vraag of dat zo had gemoeten, maar ok, als het er al een tijd staat, zal het wel :)

(Dachten ze hier trouwens ook, dat stond al 4 eeuwen.)

Of je ideeën goed genoeg zijn durf ik niks over te zeggen. Er komen sowieso veel grotere krachten (met hefboom) op een veel kortere vertikale balk te staan, die dus minder muur heeft om de kracht over te verdelen. Dus drukt het lekker op 1 punt de verdiepingsvloer in. Ik zou het redelijk spannend vinden in elk geval.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 04-10-2026 19:35 ]

• joep106
Bouwtekening is opgevraagd bij de gemeente.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:14
En ga dan naar een constructeur. Vraag die om advies. Kost je misschien wat geld maar dan ben je zeker van je zaak. Zeker omdat ze hier al aanpassingen hebben gedaan. De vraag is namelijk de aanpassingen van de deur wel op de bouwtekeningen staan. Dus laat het beoordelen door een constructeur.
Pagina: 1