Upgrade naar AM5 (9800X3D) - Check en Vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xdizzy12
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-10 19:36
Beste mede-Tweakers,

Na jaren trouwe dienst is mijn huidige AM4-systeem toe aan een flinke upgrade. Ik speel met name zeer CPU-intensieve simulatiegames zoals Cities: Skylines 2 en Transport Fever 3 met veel mods en custom dingen. Ook enkele andere slecht-geoptimaliseerde of spellen die veel vragen. Om die reden heb ik mijn pijlen gericht op de Ryzen 7 9800X3D.

Mijn huidige 5600X komt er simpelweg niet meer lekker door; ondanks uitstekende koeling en lichte overclock. Hoewel het voor andere spellen nog een okee CPU is, merk ik toch wel steeds meer de ouderdom van deze voormalige middenklasse CPU.

Ik heb zelf al flink wat research gedaan en een basislijst samengesteld, waarbij ik een aantal componenten ga meenemen. Graag hoor ik of ik hiermee kritische aandachtspunten over het hoofd heb gezien.

Doel is om hier weer een goeie 5 jaar mee door te kunnen en qua RAM-prijzen mijn kop in het zand te kunnen steken.

Dit topic is een geestelijk vervolg op xdizzy12 in "Ryzen 5600X upgraden: AM4 blijven of door naar AM5?", maar nu echt gericht op specifieke AM5 onderdelen in plaats van AM4 vs AM5 discussie.

Huidige build

#CategorieProduct
1Processors (te vervangen)AMD Ryzen 5 5600X Boxed
1Moederborden (te vervangen)ASUS ROG Strix B550-F Gaming
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT
1Behuizingenbe quiet! Light Base 600 LX Zwart
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 A-RGB (Black)
1Geheugen intern (te vervangen)G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC
1VoedingenFractal Design ION+ 760W Platinum
1Interne ssd'sCrucial MX500 2,5" 1TB
1Interne ssd'sSamsung 970 EVO 1TB
1Interne ssd'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB
Oude onderdelen kan ik of verkopen, of

Nieuwe AM5 componenten

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 399,90€ 399,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 168,54€ 168,54
1Geheugen intern (optie 1)Klevv Cras V RGB KD5AGU880-64A320G€ 479,-€ 479,-
1Geheugen intern (optie 2)Klevv KD5AGUA80-60A300G€ 499,-€ 499,-
Totaal€ 1.546,44
Vraag: Welk van de twee RAM-kits? (6400 vs 6000) - UCLK problemen
Ik heb twee Klevv RAM kits geselecteerd, met als verschil dat de eerste goedkoper is, maar 6400MT/32CL, en de tweede wat duurder maar 6000MT/30CL. Beiden zijn 2x16GB kits.

Nu begrijp ik dat de 9800X3D niet lekker gaat op 6400MT, omdat de UCLK (geheugencontroller) daar niet lekker op gaat. Ik weet niet of het betrouwbaar is om dan terug te klokken naar 6000MT/30CL zonder veel te moeten debuggen en ander gedoe? Ik ben nog vrij onervaren met spelen in de BIOS, en ik heb daar ook niet echt het geduld voor. EXPO aanzetten tot daar, maar verder?

Misschien dus toch gewoon voor de 6000? Of zijn er andere RAM-kits die voldoen?

Voor de rest lijkt het prima RAM te zijn voor de prijs (gezien omstandigheden dan). Met RGB (makes me happy).

N.B. de Vraag & Aanbod sectie lijkt momenteel niet per se echt goede deals te hebben die het gebrek aan garantie en de moeite waard maken. Ik kijk af en toe, maar het is vooral huilen.
Moederbord - kan het beter of mis ik wat?
Dit moederbord komt naar boven op basis van veel filteren in de Pricewatch. Het sluit perfect aan op mijn case qua IO, heeft wifi 7, PCIe 5 voor de x16 EN de eerste M.2 SSD, en komt over het algemeen prima uit de ratings. En dat voor slechts 15 euro meer dan zijn B650 voorganger. PCIe 5 is nu niet zo relevant, maar als ik er toch 5 jaar mee wil doen is het fijn om alvast te hebben voor het geval dat.

Met mijn huidige B550 heb ik ook jaren kunnen doen - en die ga ik waarschijnlijk prima kunnen hergebruiken voor een NAS of gewoon verkopen.
CPU 9800X3D - Duur maar houdbaar?
Ja, de 7800X3D is goedkoper, maar het doel is echt om nu geld uit te geven om daarna weer jaren niks te doen. Dan lijkt het mij die extra 100 euro wel waard aan de bovengrens van prijs/kwaliteit. Een 9950X3D gaat dan weer te ver.
Overige componenten
Met een RX 9070XT lijkt me dit verder een enorm sterke computer te kunnen worden.

Voeding zou het ook nog prima aan moeten kunnen, natuurlijk met dubbele lijn naar de GPU voor volle kracht.

Koeler is heel misschien een issue. Op volle benchmarks heeft deze mogelijk moeite met de 9800X3D, maar met gamen valt dat misschien weer mee. In ieder geval kan ik koeling later eventueel nog makkelijk vervangen, de AF36 is simpelweg wat ik nu al heb en dus gratis.

Budget

Budget is in deze wereld niet echt meer relevant. Het kost wat het kost, en huilen is voor ons te laat.

Doel is dus beste prijs/kwaliteit met enige nadruk op kwaliteit. En het mag dus prima een paar tientjes omhoog als het echt wat toevoegt.

Ik verwacht niet dat de prijzen snel beter worden, dus beter nu huilen dan straks janken.

Slot

Dank voor het lezen! Zitten er gaten in mijn plan? Zijn er betere opties? Mis ik iets? Laat het vooral weten!

Hopelijk kan ik binnen een week onderdelen gaan bestellen.

Alle reacties

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:15

KneoK

Not in a million lightyears

Kudo's voor je onderzoek en uitgebreide post!

Ik denk dat je weinig denkfouten gemaakt hebt. Op 4K ga je over het algemeen niets merken van een 9800x3D ten opzichte van een 7800x3D, maar als je je toch al hebt overgegeven aan de RAM prijzen, dan zou ik dat "beetje" extra ook uitgeven. En als je op lagere resolutie speelt, is de 9800x3D sowieso de betere keuze.

Wat geheugen betreft kun je conservatief voor 6000CL30 gaan, dan heb je een mooie sweetspot. EXPO aan en 95% kans dat je er nooit meer naar om hoeft te kijken. En ten opzichte van 6400CL32 ga je in games niets zien, da's echt geneuzel in de marge van de foutmarge. Wel bijzonder dat die laatste iets goedkoper is.

Moederbord is een prima keuze, maar da's vooral omdat die hier ook al een poosje zeer netjes z'n werk doet. Geluid, WiFi, Bluetooth, VRM's, allemaal ruim voldoende in deze prijsklasse.

Die Arctic Freezer zou z'n werk prima moeten doen, als die een AM5 bevestiging heeft, zeker op een 9800x3D. Denk eventueel wel aan koelpasta. Als je de CPU koeler ook meteen mee wilt pakken, dan kun je iets als een Peerless Assassin overwegen.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:03
uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2E6000C36 Staat op de QVL van het Asus moederbord. X3D processors hebben geen baat bij snel geheugen met strakke timings vanwege de 3D V-Cache, dus 12ns true latency is meer dan snel genoeg.

voor gaming loads zou de Arctic Freezer 36 voldoende moeten zijn. Mocht dit toch tegenvallen, de Thermalright Phantom Spirit met 7 heatpipes is regelmatig in de sale bij Amazon voor 35 euro.