Advies basis desktop cpu ryzen vs intel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:20
Ik zoek voor mijn zus en geschikte desktop pc en heb zelf al wat gevonden. (zal hieronder uit leggen waarom deze)

Deze Lenovo IdeaCentre Tower 08AKP10 bij de koel blauw.

Deze basis pc komt met een ryzen 7 250 cpu.
Maar dat is toch een veredelde laptop cpu? Is dat niet te traag voor de langere termijn? Is een i5 14e generatie dan niet een beter idee?
Ik wil onboard graphics, een aparte snellere videokaart gebruikt ze toch niet, daarin is de ryzen 7 250 wel sneller dan de iets oudere intel zie ik.

De voorkeuren mbt de desktop :
- alleen email en internetten
- toekomst bestendig (snelheid en geheugen), vandaar mijn vraag.
- stroomverbruik vindt ze belangrijk, daarin wint de ryzen.
- wil zelf weinig werk er aan hebben. Dus kant en klaar met Windows 11

Dus deze lijkt mij prima?

[ Voor 6% gewijzigd door Harribo op 04-10-2026 11:34 ]

Beste antwoord (via Harribo op 04-10-2026 12:28)

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 13:21
De Ryzen 7 250 is vergelijkbaar met een Intel Core Ultra 7 355 of Core Ultra 5 225H. Enige verwarrende vindt ik dat er volgens Coolblue een 740M videochip in zit, terwijl dit een 780M is. Dit is denk ik een fout op hun pagina.

Voor de taken die je omschrijft, zal deze meer dan sterk genoeg zijn. Ik zou alleen wel alle voorgeïnstalleerde meuk van Lenovo eraf halen, of in ieder geval de Norton Spyware.

https://ko-fi.com/apart

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord ✓

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 13:21
De Ryzen 7 250 is vergelijkbaar met een Intel Core Ultra 7 355 of Core Ultra 5 225H. Enige verwarrende vindt ik dat er volgens Coolblue een 740M videochip in zit, terwijl dit een 780M is. Dit is denk ik een fout op hun pagina.

Voor de taken die je omschrijft, zal deze meer dan sterk genoeg zijn. Ik zou alleen wel alle voorgeïnstalleerde meuk van Lenovo eraf halen, of in ieder geval de Norton Spyware.

https://ko-fi.com/apart

• Harribo
Dank voor het antwoord, dat zocht ik.
Oh help krijg je allerlei Norton rommel erbij? :) Maar ff verwijderen idd

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:07
Verdedeld, veredeld.. ik snap wat je probeert te zeggen maar het is gewoon een prima CPU. Ja, het is een mobile chip maar wel eentje die binnen zijn power envelope gewoon goed presteert. Ik weet niet precies op hoeveel watt Lenovo deze CPU heeft afgericht (een vendor kan in het BIOS zelf een TDP kiezen binnen bepaalde grenzen) maar een 8 core Zen 4 CPU presteert echt gewoon prima.

Feitelijk is dit gewoon een AMD 7840U:

https://www.amd.com/en/products/processors/laptop/ryzen/7000-series/amd-ryzen-7-7840u.html

Ik heb prive een lapop met deze chip en dat presteert gewoon meer dan prima. Mijn zakelijke laptop heb ik zelfs uitgekozen op prestatie destijds en heeft een 7840HS (feitelijk een 7840U of dus AMD 250 maar dan met wat hoger TDP).

Je hoeft je echt totaal geen zorgen te maken met deze CPU. Een paar lichte games kan zelfs ook nog maar dat is voor jou niet eens belangrijk. Heb m'n ouders een vergelijkbare Lenovo aangeraden trouwens.

[ Voor 46% gewijzigd door Korvaag op 04-10-2026 13:26 ]

UNOX: The worst operating system

• Harribo
Korvaag schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 13:12:
Verdedeld, veredeld.. ik snap wat je probeert te zeggen maar het is gewoon een prima CPU. Ja, het is een mobile chip maar wel eentje die binnen zijn power envelope gewoon goed presteert. Ik weet niet precies op hoeveel watt Lenovo deze CPU heeft afgericht (een vendor kan in het BIOS zelf een TDP kiezen binnen bepaalde grenzen) maar een 8 core Zen 4 CPU presteert echt gewoon prima.

Feitelijk is dit gewoon een AMD 7840U:

https://www.amd.com/en/products/processors/laptop/ryzen/7000-series/amd-ryzen-7-7840u.html

Ik heb prive een lapop met deze chip en dat presteert gewoon meer dan prima. Mijn zakelijke laptop heb ik zelfs uitgekozen op prestatie destijds en heeft een 7840HS (feitelijk een 7840U of dus AMD 250 maar dan met wat hoger TDP).

Je hoeft je echt totaal geen zorgen te maken met deze CPU. Een paar lichte games kan zelfs ook nog maar dat is voor jou niet eens belangrijk. Heb m'n ouders een vergelijkbare Lenovo aangeraden trouwens.
Dank voor je antwoord.

Ik las dat de Intel ongeveer 65w en de ryzen 28 watt verbruikt. Of dat gemiddeld of max is weet ik niet.
Ook goed je familie geholpen dus (y)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:07
Harribo schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 20:31:
[...]

Dank voor je antwoord.

Ik las dat de Intel ongeveer 65w en de ryzen 28 watt verbruikt. Of dat gemiddeld of max is weet ik niet.
Ook goed je familie geholpen dus (y)
TDP is max verbruik wat de chip (soms kortstondig) mag gebruiken. Het is bij Intel wat anders dan bij AMD maar daar zal ik je niet teveel mee vervelen. Beide bedrijven berekenen het anders. Het principe is het zelfde. Hoe hoger het TDP, hoe meer de chip maximaal mag/kan verbruiken.

In de basis is, zeker in die generatie, AMD op lagere wattages veel sterker dan Intel. Intel heeft echt dat vermogen nodig om prestaties uit die generatie chips te persen wat je dus over het algemeen meteen merkt aan (in het geval van een laptop) heftig blazende fans als de laptop maar iets aan het doen is. Intel is in de regel wel weer beter in de idle power (dus als de PC niets aan het doen is) maar dan heb je het met deze mobiele chips over gezeur in de marge.

[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 05-10-2026 01:07 ]

UNOX: The worst operating system

Pagina: 1