• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:51

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
September 2027 loopt onze rentevaste periode af. We hebben dan nog 12 jaar over in onze looptijd. Omdat we de afgelopen jaren relatief een lage rente gehad hebben gehad hebben we veel moeten storten in het bankspaar deel. Als ik even snel reken dan lijkt het erop dat de inleg op het spaardeel onder de 100 euro per maand uit gaat komen. De mogelijkheden om dan extra te storten worden dan heel erg beperkt ivm de 1:10 bandbreedte eis. Echter als je buiten die 1:10 valt door een renteherziening dan is het geen probleem voor de belastingdienst. Ik zat daarom te denken om nog eenmalig een extra bedrag te storten voor het einde van de looptijd om dan nog 12 jaar lang te profiteren van een hoge rente op dat extra bedrag.
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:50

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Volgens mij is het niet zo dat de 1:10 bandbreedte veranderd door een renteherziening. Deze bandbreedte geldt voor de hele looptijd, ongeacht de rente.
Ergo: leg het vraagstuk voor aan je bank, zij weten als geen ander wat de (on)mogelijkheden zijn.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:05
Precies…. Wel met de kanttekening dat de bandbreedte alleen relevant is gedurende de verplichte spaarlooptijd, niet persé gelijk aan de gehele looptijd van de lening.

Helaas gaat je bank daar meestal nul uitspraken over doen, die vinden dit vooral een probleem tussen jou en de fiscus. Aan de andere kant, de belastingdienst heeft hun administratie ook niet op orde. Ze weten niet eens hoe lang je renteaftrek loopt :-). En mensen om dit soort kleine dingen te controleren hebben ze al helemaal niet.

Maar veel partijen weigeren dit soort extra stortingen gewoon om gezeik te voorkomen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:51

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Microkid schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 08:51:
Volgens mij is het niet zo dat de 1:10 bandbreedte veranderd door een renteherziening. Deze bandbreedte geldt voor de hele looptijd, ongeacht de rente.
Ergo: leg het vraagstuk voor aan je bank, zij weten als geen ander wat de (on)mogelijkheden zijn.
De bandbreedte kan ook worden overschreden door toekomstige rentewijzigingen. Als de rente stijgt wordt de premie of inleg lager. Daalt de rente dan gebeurt het omgekeerde. De Belastingdienst accepteert de overschrijding van de bandbreedte alleen als dat het gevolg is van een rentewijziging of wanneer er sprake is van een incidentele fout. In dat geval mag de bandbreedte 1 op 11 zijn.
https://www.eigenhuis.nl/kennisbank/hoeveel-mag-ik-maximaal-storten-in-mijn-bankspaarhypotheek-1683
die 1 op 11 is alleen voor die fout maar en niet voor een rentewijziging lijkt me.
Zie ook dat rekenvoorbeeld op de site.

Wanneer de rentevaste periode afloopt en de rente is gestegen, kan dat leiden tot een te lage inleg ten opzichte van de bandbreedte. Dit is echter wel toegestaan.

Anders komen er denk ik wel meer mensen in de problemen met die lage rentestanden van de afgelopen jaren.

overigens heb ik het begin van mijn hypotheek al meteen een extra bedrag ingelegd om dat was toen geen probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door TrailBlazer op 04-10-2026 10:44 ]

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:44
@TrailBlazer

Grappig wij zitten in exact hetzelfde schuitje. Ook volgend jaar september nog 12jr te gaan voor de spaarhypotheek (ook aflossingvrij nog en annuitair).

Ik was eerst nog aan het twijfelen om nog 2x een jaar vast te zetten (dit jaar ook gedaan) en dan 10jr vast maar met de huidige hoge rente denk ik mooi 12jr vast zetten volgend jaar.

Ik denk niet dat we gaan bijstorten want we zijn met een flinke verbouwing van de zolder bezig.