Binnenwerk hoekkraan vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
Hallo allemaal, ik wilde net de keukenkraan even lokaal afkoppelen door het hoekkraantje dicht te draaien. De ene ging prima, maar de andere draaide door en er kwam wat vies water uit (echt uit de draaiknop). Het lijkt me dan dat het binnenwerk kaduuk is?

Ik snap dat de meest duurzame oplossing is om het hele kraantje te vervangen, maar ik ben niet zo'n held met tapen en waterdicht maken enzo. Liever zo min mogelijk gedoe. Zou het daarom mogelijk zijn om alleen het draaiknopje zelf en het binnenwerk te vervangen (/over te zetten van een nieuwe kraan)? Ik zie namelijk een schroefje zitten in het midden van de draaiknop en heb het idee dat het open kan.

Zo ja, is dit enigszins universeel of moet ik echt exact dezelfde kraan vinden dan? Dat zou toch weer voor een nieuw kraan pleiten :pAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfNklSgczukeLkvoNpWvV7afKNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSSTU89NFx6rgwZcTqeW4tyl.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:07

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Het minste gedoe? Het hoekstopkraantje vervangen, en met een beetje geluk krijg je dat "gedoe" met teflontape onder de knie. Het is echt niet zo moeilijk. Sommige mensen vinden Loctite 55 fijner, ik niet, maar dat kan voor jou anders zijn.

Exact dezelfde kraan vinden is veel meer werk en het is niet zeker dat alleen het binnenwerk wisselen de oplossing is.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:15
Meeste gedoe: binnenwerk hoekkraan vervangen
Minste gedoe: nieuwe hoekkraan + rolletje teflon + schoonmaak doekjes. Draaistuk van de hoekkraan goed dicht rollen met teflon (5 rondes is een prima indicatie voor een beetje twijfel), indraaien en klaar (naast het terugdraaien/terugschroeven van de flexibele waterleiding)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02:43
Laatst 2 stopkraantjes geplaatst. Van de warmteservice. Die hebben geen tape of gedoe nodig want er zit al een soort teflon/O ring in verwerkt. Dus gewoon zo erin draaien en het is dicht. Makkelijker kan het niet. 11.50 per stuk.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:48

Vliegvlug

Flight Simple

D_Jeff schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 21:15:
Meeste gedoe: binnenwerk hoekkraan vervangen
Is van deze hoekstopkraantjes überhaupt het binnenwerk te vervangen?

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:01
Gewoon de hele kraan vervangen, veel gemakkelijker. Ik ben gestopt met teflon en overgestapt op loctite 55, echt betrouwbaarder

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Had vorig jaar een lekkende wasmachine kraan. Schijnt dat je ze ieder jaar een keertje dicht en weer open moet draaien om de boel gangbaar te houden, zodat ze ook daadwerkelijk afsluiten.

Inhoudelijk; lekker het gehele kraantje vervangen. Vergeet niet om de hoofdkraan dicht te draaien en daarna ergens anders een kraan open te zetten om de druk eraf te halen. Vervolgens de boel los schroeven met een baco waarmee je de kraan in zijn geheel draait. Teflon tape een paar keer om de draad heen en de nieuwe kraan erop draaien etc.

Hoofdkraan weer open, checken of het ergens lekt. In 10 minuten ben je klaar.

Binnenwerk huidige kraan zoeken kost je alleen al meer tijd.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:17
Wat @Guido7619 al zei, eentje met zelfdichtend schroefdraad nemen. Bijvoorbeeld https://www.hornbach.nl/p/schell-hoekstopkraan-met-regelfunctie-comfort-chroom-3-8-met-asag-easy/12352603/. Bij Schell moet je letten op ASAG easy.
Pagina: 1