Verlichting multifunctionele ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• qtpie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-10 14:11
Ik wil de verlichting upgraden in een ruimte die voor meerdere doelen en door meerdere mensen gebruikt wordt.Ik kom niet uit de keuze voor DMX, Dali of meer consumenten-achtig zoals Philips Hue.

De ruimte wordt gebruikt als bar, als vergaderruimte en voor kleine optredens. Hier zijn allemaal verschillende mensen bij betrokken die niet allemaal met apps overweg kunnen. Er moeten een stuk 8 spots/lichtpunten komen.

Wat ik idealiter wil is een eenvoudig fysiek bedieningspaneel waar je elke lamp afzonderlijk én met een druk op de knop een scene kan instellen (maar dat laatste is optioneel). Ik zou de lampen (spots) het liefst op één spanningsrail gemonteerd hebben die in een U-vorm door de ruimte loopt. Smartfuncties in de armatuur en niet in de lamp, dan moet iemand met een app erbij komen als een lamp vervangen wordt.

DMX heeft hele eenvoudige fysieke controllers (degenen met scenes zijn te ingewikkeld). Maar het geeft bij het plafond een kabelbende. Spots die kant-en-klaar met DMX werken zijn ook niet heel mooi uit voor een vergaderruimte (dj/theater achtig voor zover ik heb gevonden).

Dali en Hue lijken anderzijds weer alleen te werken met apps of hele minimalistische bedieningspaneeltjes.

Ben benieuwd of iemand een goed advies heeft of dat ik gewoon een 'spanningsrail' van 8 schakeldraden in kabelgoot (nen1010?) moet maken met 8 dimmers op opbouwdozen :).