Vraag

• Leon-Bol
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 03-10 10:36
Ik heb een Arduino beginners set met handboek van Elektor gekregen. Volgens het boek PuTTy geïnstalleerd en een nagelaten project (8 ledjes die tellen) uit dit boek er op aangesloten.

...

PC Aspire XC-1780 met W11- home versie 25H2

Uit de kit een ESP32_DevKitc_V4 met daarop aangesloten 8 ledjes als een Binary Up counter.

Project 6 uit het betreffende boek op blz 66. De foto daarbij klopt met wat ik heb.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Het handboek "The complete ESP32 Project guide" gevolgd (installeren van PuTTY, het (werkende) demoproject van hierboven aangesloten op een USB poort. W11 herkent de module in "Instellingen/Systeem/ Bluetooth en apparaten/ Andere apparaten" als CP2102N USB to Uart Bridgecontroller" en zegt dat het stuurprogramma niet beschikbaar is. Ergens anders, ook onder instellingen een lijst met devices gevonden waarop dit apparaat ook staat maar ook zonder poortnummer er bij. Ik weet niet meer hoe ik die lijst heb gevonden..

Alle reacties

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:17

dragonhaertt

@_'.'

Dat klinkt alsof je die driver moet installeren. Heb je toevallig een goedkope 'chinese' arduino? Die hebben vaak nog wat problemen met drivers en/of worden niet automatisch herkend.

Overigens heeft het aangeven welk boek je leest weinig zin, iedereen die dat exacte boek niet heeft kan je zo lastig helpen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-10 10:09
Daar dacht ik ook aan, een ontbrekende driver.
Als je in de taakbalk op de Windows knop klikt of in het Search Field zoekt naar Device Manager dan krijg je zoiets te zien >

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvTJiH8AYwBOZqmIJBtjUv_ovjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLrSjhZhRMckmbYAZqbpLbPm.jpg?f=fotoalbum_large

Het staat nu onder Ports en zie je een Com die je kunt dubbel klikken en zie je of de Driver geinstalleerd is en of die goed werkt enzo. Anders even vragen aan je AI.
Als het niet onder Ports staat kun je Human of Universal openklappen.

En inderdaad, als je een online pdf hebt van je instructieboek geeft dat iets meer info als nu.
Dat is deze volgens mij >
https://github.com/Jenkin...-projects-guide-ebook.pdf

Ps, ik heb zelf nog niet eerder ESP's gebruikt maar waar is een Uart Terminal aansluiting voor nodig bij een Led Counter project ?
Heb je al een standaard Arduino IDE > File > Examples > 0.1Basics > Blink voor de Built-In Led geprobeerd?

@jack zomer
Goeie, veel Usb-kabeltjes hebben geen data lijnen, die zijn alleen voor opladen telefoon e.d.
.

[ Voor 20% gewijzigd door kitao op 03-10-2026 10:49 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Leon-Bol schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:33:
...

Uit de kit een ESP32_DevKitc_V4 met daarop aangesloten 8 ledjes als een Binary Up counter.

...
De ESP32 chip heeft een UART port die via een bridge is aangesloten op USB. WIndows 'praat' niet standaard met die USB-UART bridge en heeft een driver nodig. Meestal is de gebruikte bridge een CP2102. De driver vind je hier: https://www.silabs.com/software-and-tools/usb-to-uart-bridge-vcp-drivers?tab=downloads

Installeer de driver, controleer in de Device Manager/Apparaatbeheer of de driver idd is geïnstalleerd (moet een nieuwe COM poort opleveren). Zo ja, dan kun je middels PuTTY of Termite enz. 'praten' via UART met de ESP32.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
En probeer meerdere kabels.

Van 10 usb kabels heb ik er exact 2 die werken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.