VOG kopie opsturen naar externe partij

Pagina: 1
Acties:

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Ik heb een tijd terug een VOG aanvraag moeten doen i.v.m. aankomend vrijwilligerswerk. Die VOG is al een tijd binnen, maar er wordt mij gevraagd een fotokopie te sturen naar een externe partij die de VOG controleert. Ik ben niet bekend met deze handelswijze, en het zit me niet lekker. Ik was zo ouderwets om een papieren versie aan te vragen, en volgens de overheidswebsite kan je deze sowieso niet via een kopie op echtheid controleren. Maar afgezien daarvan, vind ik het vreemd dat mijn gegevens onnodig bij een (ik neem aan) commerciële partij terecht komen waar ik niet direct mee te maken heb, of zou moeten hebben naar mijn mening. Nou staan er geen kritieke gegevens op zoals een bsn-nummer, maar toch. Ik heb een mail gestuurd naar de organisatie van het vrijwilligerswerk, en zij zeggen me toch een kopie te sturen. Ik heb in het verleden vogs altijd naar de betreffende organisatie/werkgever gestuurd, een externe partij heb ik nooit eerder gezien.

Reageer ik te overdreven? Wat vinden jullie hiervan?

Make lovecraft not warcraft.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:01
Tsja, het is een werkwijze die je minder prettig vind - geen goed begin... hoe zeker weet je dat je graag vrijwilliger wilt zijn hier?
Want jij hebt duidelijk andere prioriteiten / visie op privacy.

[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 02-10-2026 22:15 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Dat. Anders, stuur naar de organisatie. Dan mogen die het onder eigen verantwoordelijkheid delen met een verwerker cf. AVG.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:28
Ik heb in het verleden vogs altijd naar de betreffende organisatie/werkgever gestuurd, een externe partij heb ik nooit eerder gezien.
Vroeger stuurden ze het door (zonder je medeweten?), nu kan je het zelf opsturen. Een externe partij is niet ongewoon overigens.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:39
Een vrijwilligersorganisatie zet de VOG aanvraag voor je klaar, en daarna laat jij de VOG aan hen zien. Daar eindigt het.

VOG's versturen naar derden/andere verwerkers is hoogst ongebruikelijk en onnodig. Zij hebben jou nodig, (en nog gratis ook), niet andersom. De commerciele partijen zijn leuk, omdat vrijwilligersorganisaties hun administratie vaak niet op orde hebben, en zeker de regels omtrent bewaarplicht voor die administratie.

Maarja, dan zit jij wel weer aan die andere partij vast...

Voor de lol even gechecked, ik kan nog steeds inloggen in het systeem van een vrijwilligersorganisatie met uiterst persoonlijke informatie waar ik zo'n 3 jaar geleden ben gestopt en ze enkele keren op heb gewezen.

Je kan inmiddels beter een VOG van de organisatie opvragen dan er een verstrekken.

[ Voor 54% gewijzigd door XelaRetak op 02-10-2026 22:34 ]

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:14

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Sméagol schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 22:06:
Reageer ik te overdreven? Wat vinden jullie hiervan?
Ja. Of jij het stuur of dat de organisatie het doorstuurt, het komt er toch terecht.

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
99ruud99 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 22:15:
Tsja, het is een werkwijze die je minder prettig vind - geen goed begin... hoe zeker weet je dat je graag vrijwilliger wilt zijn hier?
Want jij hebt duidelijk andere prioriteiten / visie op privacy.
Ik heb vaker voor ze gewerkt, maar dit is het eerste event waar ze een vog verlangen (verder alleen maar leuke ervaringen).

Ik ben zelf geneigd nog een keer te mailen met de vraag om een adres waar ik het naar toe kan sturen, en die externe partij een avg verwijder verzoek te sturen.

Make lovecraft not warcraft.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

XelaRetak schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 22:24:
Een vrijwilligersorganisatie zet de VOG aanvraag voor je klaar, en daarna laat jij de VOG aan hen zien. Daar eindigt het.

VOG's versturen naar derden/andere verwerkers is hoogst ongebruikelijk en onnodig. Zij hebben jou nodig, (en nog gratis ook), niet andersom. De commerciele partijen zijn leuk, omdat vrijwilligersorganisaties hun administratie vaak niet op orde hebben, en zeker de regels omtrent bewaarplicht voor die administratie.

Maarja, dan zit jij wel weer aan die andere partij vast...

Voor de lol even gechecked, ik kan nog steeds inloggen in het systeem van een vrijwilligersorganisatie met uiterst persoonlijke informatie waar ik zo'n 3 jaar geleden ben gestopt en ze enkele keren op heb gewezen.

Je kan inmiddels beter een VOG van de organisatie opvragen dan er een verstrekken.
Nofi maar hoeveel ervaring heb je hier mee?

De 3x dat ik een VOG moest inleveren (alle drie grote internationale bedrijven, waarvan een uit Nederland) waren het elke keer externe bureautjes die de 'screening' deden. De VOG moest daar heen. Bij de vrienden & familie waarvan ik weet dat ze ook screenings met VOG hadden: idem. Uitzondering was iemand na aangenomen te zijn bij een overheid.

Begrijp me goed, vind het volkomen belachelijk dat iedereen en zn moeder een om een VOG vraagt. Laat staan het via vage externe bureautjes gaat maar om te doen alsof het hoogst ongebruikelijk is, dat is (helaas) echt niet waar.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Juridisch de beste methode is de VOG te overhandigen aan de partij waarmee de overeenkomst is gemaakt. Zodoende doe je niet iets uit jezelf en blijft aansprakelijkheid van die partij duidelijk in stand.

De aanspreekpartij is in de eerste plaats de organisatie zelf. Die moeten de AVG nakomen en is verwerkingsverantwoordelijk. De organisatie moet ook afspraken hebben gemaakt met de ingehuurde controleorganisaties. Je mag al deze partijen aanspreken op nakoming.

Om een VOG te mogen vragen moet men een goede reden hebben. De reden mag dus niet zo zijn dat "wij dat voor iedere vrijwilliger doen". Dat is geen geldige reden. Stel dat je met kostbare museumstukken gaat werken, dan bestaat er een geldige reden om om een VOG te vragen die specifiek daar over gaat. Het ligt voor de hand dat je geen diefstal op je rekest moet hebben. Als je financiën gaat beheren moet je niet veroordeeld zijn voor fraude. Etc. Het moet relevant zijn.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:14

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

mrmrmr schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 23:49:
Juridisch de beste methode is de VOG te overhandigen aan de partij waarmee de overeenkomst is gemaakt. Zodoende doe je niet iets uit jezelf en blijft aansprakelijkheid van die partij duidelijk in stand.

De aanspreekpartij is in de eerste plaats de organisatie zelf. Die moeten de AVG nakomen en is verwerkingsverantwoordelijk. De organisatie moet ook afspraken hebben gemaakt met de ingehuurde controleorganisaties. Je mag al deze partijen aanspreken op nakoming.

Om een VOG te mogen vragen moet men een goede reden hebben. De reden mag dus niet zo zijn dat "wij dat voor iedere vrijwilliger doen". Dat is geen geldige reden. Stel dat je met kostbare museumstukken gaat werken, dan bestaat er een geldige reden om om een VOG te vragen die specifiek daar over gaat. Het ligt voor de hand dat je geen diefstal op je rekest moet hebben. Als je financiën gaat beheren moet je niet veroordeeld zijn voor fraude. Etc. Het moet relevant zijn.
Dit klopt gedeeltelijk, maar juridisch gezien ligt het genuanceerder. Een organisatie mag als beleid wel degelijk besluiten om voor iedere vrijwilliger binnen de organisatie een VOG te eisen. De verklaring "wij doen dit voor iedere vrijwilliger" kan intern dus een geldige beleidsregel zijn.

Als je te maken krijgt met kwetsbare doelgroepen (verstandelijke handicap b.v.) of kinderen, dan kan ik mij zeker voorstellen dat een VOG verplicht wordt gesteld.
Pagina: 1