Nederlander krijgt anderhalf jaar celstraf voor verkoop van…

Pagina: 1
Acties:

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:07
Artikel: nieuws: Nederlander krijgt anderhalf jaar celstraf voor verkoop van GTA V-cheats
Auteur: @LumenHD

Het artikel en vooral ook de titel zijn behoorlijk ongenuanceerd, waardoor deze eigenlijk feitelijk onjuist worden. Je ziet ook de verwarring in de comments.

Het artikel benoemt namelijk slechts dat de persoon is veroordeeld voor "cheats". Dat is een hele algemene benaming voor allerlei soorten manier van valsspelen, terwijl de persoon voor hele specifieke cheatsoftware is veroordeeld, namelijk software die "een server kan overbelasten en ervoor kan zorgen dat het spel (tijdelijk) ontoegankelijk wordt" en een spoofer wat een "product bedoeld is om opnieuw toegang te krijgen tot de FiveM- servers waarop je 'geband bent".

Er staat ook "software waarmee gebruikers kunnen cheaten, servers laten crashen en bans omzeilen", terwijl in die zin "cheaten" juist specifiek en enkel slaat op software die servers laat crashen en bans laat omzeilen. Immers is de persoon alleen voor dat soort software veroordeeld.

De persoon is ook vrijgesproken voor heel veel andere cheats die waarvan het niet duidelijk is of deze de server of de computers van andere spelers manipuleerden.

Het is een beetje alsof je schrijft "persoon veroordeeld voor de verkoop van gereedschap", en dan in de uitspraak van de rechtbank blijkt dat het gereedschap een explosief is met ontstekingsmechanisme, en dat de persoon is vrijgesproken voor de verkoop van een stel schroevendraaiers.

[ Voor 10% gewijzigd door Aftansert op 02-10-2026 16:55 ]

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 21:51

Hakker

a.k.a The Dude

Dit is clickbait en gewoonweg een journalistieke aanfluiting. Hetgeen waar de 1,5 jaar voor gegeven wordt maar lekker achterwege gelaten om spul waar een boete voor staat over te laten komen alsof je daar 18 maanden onvoorwardelijk de gevangenis voor ingaat.

Een HEEL teleurstellend nieuwsbericht zo.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

• tweaker29789
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-10 14:11
"Daarnaast heeft verdachte zich schuldig gemaakt aan het in bezit hebben van combolijsten met daarop niet openbare persoonsgegevens. Tot slot heeft de rechtbank bewezen verklaard dat verdachte ruim anderhalf jaar in softdrugs heeft gehandeld. De rechtbank veroordeelt verdachte tot een gevangenisstraf voor de duur van 18 maanden.", aldus de rechterlijke uitspraak.

Dit gaat verder dan een beetje clickbait. Ik snap niet dat dit erdoor kwam bij de redactie.

• LumenHD
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 16:00

LumenHD

Stagiair nieuwsredactie
Hoi Aftansert,

Ik heb het inmiddels ook in de reacties benoemd. Ik heb deze informatie over het hoofd gezien, dat had niet moeten gebeuren want dat was inderdaad belangrijke informatie. Ik heb de informatie inmiddels toegevoegd aan het artikel en de kop aangepast zodat er geen onvolledig verband wordt gesuggereerd. Mijn focus lag op het selecteren van informatie die interessant is voor de doelgroep, maar dat ging ten koste van de volledigheid van bericht. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Hier ik leer ik ook zeker weer van voor berichten in de toekomst!

Groetjes,

Lumen

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:07
Ik zie dat je eigenlijk alleen hebt aangepast dat anderhalf jaar niet alleen voor de verkoop van software is. Maar de feitelijke onjuistheid dat het nu lijkt alsof je veroordeeld kan worden voor een brede categorie aan "cheats" staat nog steeds zowel in de de titel als in de lead.

En correcte titel zou zijn: "Nederlander veroordeeld voor verkoop van GTA V-hacksoftware". Dat is namelijk waar de persoon (o.a.) veroordeeld voor is: Wetboek van Strafrecht, artikel 350d.

En een correcte lead zou zijn: "Een 25-jarige Nederlandse man is veroordeeld tot achttien maanden onvoorwaardelijke celstraf voor onder andere de verkoop van software waarmee computervredebreuk op Grand Theft Auto V-servers gepleegd kan worden. De man verkocht via eigen websites software waarmee gebruikers servers kunnen laten crashen en bans kunnen omzeilen." (in de laatste zin staat dus niet meer "cheaten", want de persoon is veroordeeld voor servercrashers en het banomzeilers, en verder niets anders)

De huidige tekst is nog steeds gelijk aan het scenario dat Tweakers schrijft "Man veroordeeld voor verkoop van gereedschap", en dat het gereedschap dan een explosief blijkt te zijn. Zowel "gereedschap" als "cheats" zijn een veel te brede categorie.

[ Voor 11% gewijzigd door Aftansert op 04-10-2026 15:57 ]