Koudebrug H-balk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:47
Recent is bij ons de achterpui vervangen door een aluminium schuifpui. Hierbij zijn de binnen en buiten latei vervangen door een stalen H-balk omdat er een tussenmuur weg moest.

Nou ben ik aan het kijken hoe ik de binnenkant ga isoleren en nu kom ik erachter dat er een koudebrug is aangezien de H-balk doorloopt vanaf buiten naar binnen. Hierover heb ik een aantal vragen waarbij jullie mij mogelijk kunnen helpen:

Is dit een gangbare manier om een overbrugging op te vangen?

Hoe los ik dit verder op? Ik zat te denken om aan de binnenkant PIR platen te plakken tegen de balk en de balk random af te werken met bouwplaat. Ik ben alleen bang dat er dan condens op de balk komt en de boel gaat schimmelen.

Hieronder de foto's van de huidige situatie. Die Wedi platen heb ik zelf tegen de onderkant aan geplakt op advies van de aannemer, maar nu ik het verder aan het uitzoeken ben vraag ik me af of dat een verstandige keuze was.

En de lekkage in het dak zijn we ons ook bewust van :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WA-RbzfrmeLHFK7yZiadxWNr-Xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d18Y3uJbtxh50Me5KZigqYKd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jdvFJynBNyKpDtgYD0AV5zU614=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qktOMUI3NRW4SDAr1GQFnr6w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G28yvXYb0orDRnW5SlPMnl3tFJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsvRlR9gDPTa1Hqjg4Ja1bEY.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Soms worden twee L-profielen gebruikt, zodat er geen verbinding is, maar als dat door de overspanning niet kan, kom je op zoiets uit, al dan niet in combinatie met een metselwerkdrager.
Een doorlopende balk is niet ideaal en ik zou hem minimaal verzinkt willen hebben, maar daar is nu niet veel meer aan te doen.
Qua isolatie zou ik gaan voor een dampopen isolatie met een klimaatfolie, maar aangezien je de XPS-route al (Wediplaat) aan het bewandelen bent, kan je daar ook mee doorgaan.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:02
Vanuit de foto's neem ik aan dat het metselwerk op een aparte latei (verzinkt lijkt het?) staat van de rode HEA balk?

Ik hoop dat ze wel de HEA balk aan de andere kant hebben vol geïsoleerd voordat je er niet meer bij kan? Anders is het inderdaad een kneiter van een koudebrug.

De binnenkant zou ik ook isoleren met dezelfde pirplaten als erboven.

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:53

reaL_G

G

Lijkt op een H-balk met een hoeklijn voor het buitenblad.

heb je het profiel ook gezien tijdens plaatsen? of heb je geen detailtekening?

zijn ze ook daadwerkelijk gekoppeld?

GiTS

• Troubled
Rob-T6 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:46:
Vanuit de foto's neem ik aan dat het metselwerk op een aparte latei (verzinkt lijkt het?) staat van de rode HEA balk?

Ik hoop dat ze wel de HEA balk aan de andere kant hebben vol geïsoleerd voordat je er niet meer bij kan? Anders is het inderdaad een kneiter van een koudebrug.

De binnenkant zou ik ook isoleren met dezelfde pirplaten als erboven.
Nee aan de onderkant van de balk zijn aan beide kanten flenzen gelast. Dus het is 1 balk zonder latei.

• Troubled
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jn6truQRFGSj26fkmi1oM-DaFYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vbjjsj3r3szilk4j47ULqvZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog een foto toen de schuifpui er nog niet in zat. Het is 1 balk en daarop hebben ze het stelkozijn gelijmd.

• reaL_G

reaL_G

G

je hebt weinig ruimte om de balk in te pakken met isolatie, en de binnenmuur blijft nu ook altijd in contact met de stalen balk.

had zelf een h-balk boven het binnenblad geplaatst, en een L-lijn voor het buiten blad met een thermische koppeling aan de h-balk. maar kost wel meer.

GiTS

• Troubled
reaL_G schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:15:

had zelf een h-balk boven het binnenblad geplaatst, en een L-lijn voor het buiten blad met een thermische koppeling aan de h-balk. maar kost wel meer.
Ja dat lees ik ook nu overal. Deze oplossing voldoet dus eigenlijk niet volgens de huidige standaard? Want in dat geval ga ik de aannemer terugfluiten.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:29
Zitten wel wat aparte dingen in. Ook het slijpen van de stenen, de verschillende houten klampen die er weer op zitten. De balklaag is ook opgehoogd met verschillende stukjes hout? Of was dat al?

In basis klopt het ontwerp niet. Koud buiten verbinden met metaal naar warm binnen gaat gewoon fout met de tijd. Iets er aan doen is praktisch onmogelijk tenzij je de buitengevel gaat isoleren.

Als je al iets doet zou het inderdaad van die Wedi plaat o.i.d. kunnen zijn. Maar echt lekker gaat het niet worden. Het gebeurt wel vaker overigens, er wordt regelmatig niet heel goed gekeken naar de koudebruggen bij dit soort werkzaamheden.

• Troubled
djluc schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:23:
Zitten wel wat aparte dingen in. Ook het slijpen van de stenen, de verschillende houten klampen die er weer op zitten. De balklaag is ook opgehoogd met verschillende stukjes hout? Of was dat al?
Nee al die lichte stukken hout zijn nieuw. Voorheen lag de balklaag op stenen aan de binnenkant. Ze hebben nu de balk iets ingezaagd en deze denk ik verstevigd met die nieuwe stukken hout.

• Troubled
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_5W7cnajnmq6e32NpHG9Ql8iT4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GDjjXODHpYHfTvyy5X6Uraze.jpg?f=user_large Hier zie je goed hoe de H balk is opgebouwd

• reaL_G

reaL_G

G

Troubled schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:55:
[...]

Ja dat lees ik ook nu overal. Deze oplossing voldoet dus eigenlijk niet volgens de huidige standaard? Want in dat geval ga ik de aannemer terugfluiten.
zal wel voldoen, maar dit is een goedkope snelle oplossing voor de aannemer, die hoeklijn hoeft niet eens gekoppeld te zijn aan de st-balk, of het moet echt een gigantisch overspanning zijn. is puur voor het gewicht buitenblad.

maar denk dat het nieuwe kozijn hoger is als de oude vandaar het slijpwerk aan de rollaag. anders snap ik niet waarom de oude latei van de bestaande opening is weggehaald.

is maar puur gok op basis van je fotos

GiTS

• Troubled
reaL_G schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:15:
[...]

zal wel voldoen, maar dit is een goedkope snelle oplossing voor de aannemer, die hoeklijn hoeft niet eens gekoppeld te zijn aan de st-balk, of het moet echt een gigantisch overspanning zijn. is puur voor het gewicht buitenblad.

maar denk dat het nieuwe kozijn hoger is als de oude vandaar het slijpwerk aan de rollaag. anders snap ik niet waarom de oude latei van de bestaande opening is weggehaald.
Het gaat om een overspanning van 4-5 meter. In de oude situatie zat er een deur met een raam ernaast. Hier zaten dus 4 lateien: 2 buiten, 2 binnen. Bij de buren zat dezelfde latei maar dan over de volledige lengte. Daar is het wel lichtelijk door gaan zakken dus vandaar dat er een grotere draagbalk in moest.

• reaL_G

reaL_G

G

oke 4 a 5 meter is wel flink. dus een penantje tussen

dan nog, de aannemer had het kunnen doen zonder koudebrug. zou hem gewoon melden van de situatie en zo goed laten oplossen

GiTS

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Troubled schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:55:
[...]

Voor nieuwbouw niet, bij renovatie zijn er andere argumenten. Als je tekeningen aanlevert en daarmee een offertetraject ingaat, behoor je exact te krijgen wat er op die tekeningen staat.
Als je een aannemer in de arm neemt die je op zijn blauwe ogen gelooft en zegt: “Doe maar een balkje”, dan is dit een optie. En daar zit een wereld tussen, met informatieplicht, zorgplicht, onderzoeksplicht, etc.
Maar wij weten niet wat je hebt afgesproken en wat alle overwegingen, wensen en opdrachten waren. Dit kan dus zeker conform de opdracht zijn en ook wat jij zelf benoemt als “standaard”.

In Nederland hebben we voor zoiets geen ‘building code’ die dingen tot op detailniveau omschrijft. Wat overblijft, is dan wat je mag verwachten. En dat is ook weer afhankelijk van wat je hebt besproken en afgesproken.

• Troubled
Ik heb de aannemer laten weten welke schuifpui we wilden en in welk formaat. Hij heeft ons toen een offerte daarvoor gegeven en aangegeven dat er een nieuwe draagbalk in moest. Verder heb ik geen tekening of wat dan ook gezien. Dit is ons eerste huis en ons eerste project met een aannemer dus geen idee hoe dit normaal zou moeten gaan. Maar wij gingen er vanuit dat een aannemer weet wat die aan het doen is en dat hij eventuele nadelen van deze oplossing aan ons voor zou leggen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Troubled schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:47:
Maar wij gingen er vanuit dat een aannemer weet wat die aan het doen is en dat hij eventuele nadelen van deze oplossing aan ons voor zou leggen.
En daar gaat het dus meestal fout. Daar kunnen jullie niets aan doen maar de meeste aannemers kunnen daar flink in verbeteren, dat blijkt maar weer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Troubled schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:47:
Ik heb de aannemer laten weten welke schuifpui we wilden en in welk formaat. Hij heeft ons toen een offerte daarvoor gegeven en aangegeven dat er een nieuwe draagbalk in moest. Verder heb ik geen tekening of wat dan ook gezien. Dit is ons eerste huis en ons eerste project met een aannemer dus geen idee hoe dit normaal zou moeten gaan. Maar wij gingen er vanuit dat een aannemer weet wat die aan het doen is en dat hij eventuele nadelen van deze oplossing aan ons voor zou leggen.
Probleem daarvan is dat een aannemer dan de uitvoerende partij en de adviserende partij is en die 2 partijen hebben niet dezelfde belangen. nu bestaat er natuurlijk zorgplicht maar dat betekend niet dat ze je alles moeten voorkauwen. Een onafhankelijk adviseur in arm hebben bij grote veranderingen aan je huis of zelf onderzoek doen is eigenlijk altijd handig als je de voor jou betere oplossingen wil.

Als de opdracht is: "sparing voor een schuifpui" dan is dit een afdoende oplossing. nu is in dit geval de schade niet heel groot hoor, want een kleinere koude brug kost gewoon extra geld, geld wat je nooit terug zal verdienen met minder warmte verlies door de kleinere koude brug. En ik zeg met opzet een kleinere koudebrug omdat betaalbaarheid hierin een erg groot aandeel is en je in renovatie eigenlijk nooit "perfectie" kan halen. Gelukkig gaat die cm2(?) wedi plaat heel erg veel doen, als dikker past zou ik er wel dikker op plakken.

Als dit het leergeld is wat je moet betalen om te werken met aannemers kom je er heelgoed vanaf ;) Hier zie en merk je als het plafond erin zit niets meer van.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 02-10-2026 22:12 ]

Pagina: 1