HDMI kabels t.b.v. projector, actief of optisch & de rest

Pagina: 1
Acties:

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-10 12:32
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met het verwezenlijken van een multifunctionele ruimte met daarin ook een thuisbioscoop. Super leuk, alleen wel met de nodige uitdagingen. Zo ook het stukje bekabeling, met name de HDMI naar de projector.

Van AVR naar projector is ongeveer 10m kabel nodig. Nu is er gekozen voor een 1080P model projector. Echter is een 4K, 8K, in de toekomst niet uitgesloten. Het moet dus toekomstbestendig zijn. Normaal gesproken zou ik hiervoor het liefst een leiding leggen waar de kabels doorheen lopen. Dan zou je in de toekomst altijd de boel kunnen vervangen. Echter, het plafond is al laag en iedere centimeter telt. Een buis dik genoeg, is vrijwel uitgesloten. Oftewel zodra het plafond erin zit, zijn de kabels permanent.

Dat maakt dat ik het ook in één keer goed wil doen. Dus wat is raadzaam? Actief, Optisch, een “normale” kabel. Kan je iedere 48Gbps claim geloven? Verder ben ik niet van plan honderden euro’s in het plafond te leggen. De keerzijde is dat ik ook weer geen zin heb mijn plafond eruit te slopen als de projector ooit wordt vervangen.

Wat is raadzaam?

Verder is het plan:

- Minimaal 2x HDMI
- 12v trigger voor automatisering?
- Cat5e voor automatisering?
- Stroom uiteraard

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:17
Misschien Hdmi over ethernet. Dan moet je bij een upgrade wel de converters vervangen, maar de ethernetkabels kunnen bij voldoende bandbreedte blijven liggen. en electra in een aparte buis.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-10 15:39
Voor 1080p op 10 meter zou een goede koper kabel nog wel kunnen werken.
Maar... op 4K bandbreedte absoluut niet.
Dat is een actieve optische HDMI kabel de enige optie.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-10 15:39
blamefull schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:13:
Misschien Hdmi over ethernet. Dan moet je bij een upgrade wel de converters vervangen, maar de ethernetkabels kunnen bij voldoende bandbreedte blijven liggen. en electra in een aparte buis.
HDMI over ethernet is waarschijnlijk HDBaseT 2.0 of 3.0.
Dat is doorgaans 10-18 Gbps aan bandbreedte over een Cat6 kabel.

HDBaseT 2.0 met 10Gbps is niet genoeg voor 4K en beperkt vaak tot 4:2:0 kleurcompressie.
HDBaseT 3.0 kan net aan wel 4K 4:4:4 + HDR aan

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-10 12:32
@blamefull HDBaseT is geen optie, die kastjes zijn simpelweg te duur.

@GarBaGe Duidelijk, het moet dus fiber worden. Heb jij adviezen m.b.t. merken? Of voldoet iedere kabel die claimt 48Gbps aan bandbreedte te ondersteunen?

• Cnet
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-10 09:43
Ik heb deze: https://www.amazon.nl/RUI...baar-48Gbps/dp/B0DPWQQFJF

En werkt super goed. De HDMI stekker kan eraf waardoor je de kabel makkelijk door een buis kan trekken.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
GarBaGe schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:13:
Voor 1080p op 10 meter zou een goede koper kabel nog wel kunnen werken.
Maar... op 4K bandbreedte absoluut niet.
Dat is een actieve optische HDMI kabel de enige optie.
Ik heb hier 15m HDMI kabel tussen PC en TV wat op 4k 60Hz draait. En dat is gewoon een random HDMI kabel van bol.com, wel een beetje de reviews bekeken, maar werkt prima.

Dus ik zou normaal gewoon zeggen voor zoiets, koop een leuke HDMI kabel, en klaar. In dit geval, en ik zie dat fiber HDMI kabels ook goedkoper zijn geworden, zou ik voor veilig gaan, ene optisch kiezen. Of dus nog beter, een leiding en wat mijn bovenbuurman adviseert. Maar algemeen genomen kan je echt wel 4k over koper een behoorlijke afstand doen. Wil je 4k 240Hz, of 8k, dan wordt het een ander verhaal.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:33

FeaR

In GoT we trust

Sissors schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:36:
[...]

Ik heb hier 15m HDMI kabel tussen PC en TV wat op 4k 60Hz draait. En dat is gewoon een random HDMI kabel van bol.com, wel een beetje de reviews bekeken, maar werkt prima.
Niet toevallig een actieve (wel gewoon koper) HDMI kabel? Dat een gemiddeld duurdere (lees: goed opgebouwde / goede kwaliteit) kabel boven de specs kan leveren (4K/120 over een "HDMI 1.4" bijvoorbeeld) is mij bekend. Ook de 5 meter die veelal als max genoemd wordt is voor mijn gevoel wat aan de lage(re) kant. Maar 4K/60 over 15 meter no-name HDMI had ik zo niet aan zien komen. Had, kijkende naar de prijzen van actieve/optische kabels, het risico ook niet genomen ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1