Nieuwe combinatie tv en receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views

Vraag

• sdop
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:08
Mijn tv en receiver zijn bijna 10 jaar oud en beginnen kuren te krijgen. Ik wil nu het hele setje vervangen.
Wat ik graag zou willen is het volgende:
- TV met ambilight (vind ik heel gaaf en heb ik nu ook)
- Receiver minimaal 5.1 (tweede zone zou mooi zijn)
- 1 afstandsbediening om alles te bedienen (ik heb nu een Harmony Hub maar daar wil ik ook vanaf). Kan dat? Met HDMI eARC en CEC zou het moeten werken volgens mij, maar daar lees ik wel dat sommige combinaties van merken niet lekker werken.
- Te bedienen/status in te zien via Home Assistant zou ook fijn zijn.

Ik heb speakers die ik wil overzetten. Op dit moment 1x center, 1x links, 1x rechts, 1x sub.
Voor het totaal wil ik zo'n €1500 (tot misschien 2000) uitgeven.

Waar moet ik specifiek opletten en wat zouden jullie aanraden?

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-10 21:06
Eerlijk?
Ik gebruik nu HDMI-CEC voor 15 jaar en daarvoor Logitech Harmony.
De Harmony moest je programmeren, maar eigenlijk werkte dat wel beter.
Ik vind HDMI-CEC eigenlijk een halve stap terug.
Vaak kan HDMI-CEC maar 1 Use Case aan.
Wil je radio luisteren op je receiver en NIET de TV aan?
Moet je toch weer handmatig je TV uitzetten...
Oh nee, dan gaat de receiver ook uit...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-10 12:32

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

GarBaGe schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:30:
Eerlijk?
Ik gebruik nu HDMI-CEC voor 15 jaar en daarvoor Logitech Harmony.
De Harmony moest je programmeren, maar eigenlijk werkte dat wel beter.
Ik vind HDMI-CEC eigenlijk een halve stap terug.
Vaak kan HDMI-CEC maar 1 Use Case aan.
Wil je radio luisteren op je receiver en NIET de TV aan?
Moet je toch weer handmatig je TV uitzetten...
Oh nee, dan gaat de receiver ook uit...
Eens met dit, en vaak werkt het ook gewoon niet lekker, tv + kpn+ kastje + 5.1 soundbar. Vaak gaat de tv niet aan, of de soundbar op de verkeerde output, etc etc, dan moet ik de hele mikmak 4/5 x aan en uit zetten, super frustrerend.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Beste @sdop Op Tweakers helpen we je graag, maar we verwachten daarbij ook een stukje eigen inzet. Dat begint met voorwerk, zoals je inlezen (tekst- en videoreviews, Best Buy Guides zoals die bovenaan onze website, winkels bezoeken, forumtopics bekijken, etc) en duidelijk opschrijven wat je wilt/nodig hebt/verwacht. Dan maak je, bijvoorbeeld met de Pricewatch (ook bovenaan onze website) alvast een schifting van apparaten die je interessant lijken en vervolgens kom je tot een lijstje. Al die informatie samen leidt als het goed is tot een aantal gerichte vragen. Nu mist dit voorwerk, zichtbaar, volledig. Het doen van een kort boodschappenlijstje volstaat in elk geval niet.

Ik zal je topic naar het juiste subforum verplaatsen. Vervolgens doe ik hem voor nu op slot. Dan kan jij werken aan een nieuw concept. Gebruik daarvoor onderstaande format:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Lees ook eens deze forumpost: Jorgen in "Keuze tussen receivers" Ik schreef hem al even geleden, maar het meeste gaat nog steeds op. Vervang alleen HDMI en HDCP even door de meeste recente versies die je denkt nodig te hebben.

Dit alles doen we niet om je te plagen. Hoe beter jij je hebt ingelezen en kunt verwoorden wat je graag wilt en waar je over twijfelt of onze hulp bij nodig hebt; des te beter je forumgenoten snappen wat je zoekt en daar passend advies bij kunnen geven.

Als je concept klaar is, mag je mij een bericht sturen (klik op mijn naam en vervolgens op de blauwe knop 'stuur bericht'). Als dat concept voldoet aan de voorwaarden, doe ik met plezier je topic weer open.

Succes! :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Dit topic is gesloten.