Voorstel koppen m.b.t. Apple-geruchten

Pagina: 1
Acties:

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
Vroegah begonnen artikelen met geruchten over Apple altijd met “Gerucht: Apple”. Daarmee kon je makkelijk zien dat het om onbevestigd nieuws gaat en als dat niet je interesse heeft kan je dan makkelijk dat artikel direct overslaan.

Is het misschien een idee om daar wat nieuwe categorieën aan toe te voegen?

Geef bijvoorbeeld artikelen over Gurman een kop die begint met “Gurman: “” en artikelen over berichten van Kuo met “Kuo: “”.

Dan kunnen mensen die niks hebben met bijvoorbeeld Gurmans “leaks” direct zien waar het vandaan komt en eventueel het bericht overslaan.

Tuurlijk levert dat minder kliks op. Maar dat scheelt ook onder elk bericht weer een discussie over de bron waardoor het bij de gemiddelde bezoeker die nog wel klikt leuker is om de berichten en discussies te lezen waardoor de potentiële waarde van de klik wel weer omhoog gaat. Met alle respect voor de redactie, want ik heb sommigen van jullie echt hoog in het vaandel staan en waardeer jullie werk zeker, maar uiteindelijk komt men hier doorgaans voor de reacties onder de artikelen. Als dan zowel het nieuwsbericht als een groot deel van de reacties onzinnig zijn, dan gaan mensen als ik toch twijfelen wat we nog doen op de FP.

Ik hoop dat ergens een balans is te vinden tussen alsnog clickbait willen posten en niet de halve Apple-community op Tweakers tegen het hoofd te stoten.

“The boy who cried wolf”, denk ik regelmatig als ik Gurmans naam voorbij zie komen. Ik hoef die berichten simpelweg niet te lezen. Maar de geruchten van Kuo zijn doorgaans weer wat meer op de techniek gericht en vind ik dan doorgaans wel weer interessant om te lezen. Het is dus ook weer niet zo dat ik alle geruchten niet hoef te lezen, maar ik kan nu niet van tevoren zien of het artikel van waarde is voor mij of niet.

Mijn voorstel concreet:

Geruchten van onbekende bron / bron die nog geen naam voor zichzelf heeft gemaakt krijgt een kop die begint met “Gerucht: [bedrijfsnaam]” en geruchten van een bekende bron begin je met “[Naam bron]: “[bedrijfsnaam]””.

Hoe kijken mede-tweakers en de redactie hier tegenaan? :)

All your base are belong to us

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:11
Eh, nee, liever niet...
Dan moet ik als bezoeker ineens gaan onthouden dat "[Naam bron]:" dus betekent dat het een gerucht is. En wat nou als "[naam bron]" iets verkondigt dat gewoon onderbouwd nieuws, geen gerucht is?

Als het een gerucht is, laat de titel dat dan duidelijk laten blijken. Dan heb ik eigenlijk liever dat Tweakers redacteuren zelf kijken hoeveel krediet een bron heeft: als een bron zelden een scoop heeft, dan liever niet publiceren.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
vanaalten schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:49:
Eh, nee, liever niet...
Dan moet ik als bezoeker ineens gaan onthouden dat "[Naam bron]:" dus betekent dat het een gerucht is. En wat nou als "[naam bron]" iets verkondigt dat gewoon onderbouwd nieuws, geen gerucht is?

Als het een gerucht is, laat de titel dat dan duidelijk laten blijken. Dan heb ik eigenlijk liever dat Tweakers redacteuren zelf kijken hoeveel krediet een bron heeft: als een bron zelden een scoop heeft, dan liever niet publiceren.
Op zich is al het Apple nieuws wat niet van Apple zelf komt toch automatisch een gerucht?

iRacing Profiel

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik ben inderdaad iemand die zich onder het laatste bericht zich afvroeg waarom weer geruchten van Gurman worden opgepakt. Maar ik ben niet de enige, ook onder andere berichten staan dezelfde opmerkingen. In het verlengde daarvan zit ik even te zoeken in de historie;

30 september 2026 nieuws: 'Apple brengt smarthomehub HomePad, HomePod mini en Apple TV op 13 ok...
21 september 2026 nieuws: Gerucht: Apple brengt 'HomePad' volgende maand uit
25 september 2026 nieuws: Beelden van nieuwe iPad mini, HomePod mini's en identieke Apple TV ve...
November 2025 nieuws: Apple brengt mogelijk volgende week nieuwe HomePod mini en Apple TV uit

Dit is gewoon feitelijk hetzelfde bericht in vier (!)aparte nieuwsartikelen. Akkoord, drie in dezelfde periode. Eentje wat ouder. maar het punt is inderdaad dat continu dezelfde geruchten worden gerecycled.

Is dit een bewuste keuze van de redactie?

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 02-10-2026 13:24 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
Eh, nee, liever niet...
De aanhalingstekens laten dan zien dat het een claim van een persoon is en niet iets dat de redactie daadwerkelijk als feit brengt.

Voorbeeldje:
Vanaalten: “Amazon installeert spyware op tablets.”
En:
Amazon installeert spyware op tablets.

Bij die eerste weten we meteen dat het dan om een mening / onbevestigd iets van jou gaat. En dan kunnen mensen zelf bepalen of ze genoeg waarde hechten aan jouw bronnen om ook waarde te hechten aan dat bericht. Of de claim dusdanig interessant vinden dat ze sowieso meer willen weten. Bij die tweede klinkt het als een feit waar de redactie en hun Legal-afdeling achter staan.

Aanhalingstekens om te laten zien dat het een uitspraak is van iemand is vrij normaal in het journalistieke wezen. Ik denk dus niet dat dat veel gewenning vereist van nieuwe gebruikers. En door bij veel gebruikte bronnen niet enkel “Gerucht” te zeggen, maar ook van wie dat gerucht dan daadwerkelijk komt is handig voor mensen die regelmatig op de FP komen. De meer incidentele lezer ziet aan de aanhalingstekens dat het om een gerucht gaat en de vaste lezer herkent meteen wie daar dan mee is gekomen.

Dat is natuurlijk in de basis een heel goed idee. Idealiter bepaalt de redacteur wat belangrijk is om te melden en idealiter heeft die daar dan ook goed onderzoek naar gedaan. In de praktijk lukt dat echter niet zo goed (meer) waardoor er voor mijn gevoel veel clickbait en rehashing wordt geplaatst.

Maar ben blij met je reactie, hoor! Voor mijn gevoel komt het steeds vaker voor dat het nieuws op de FP niet iets is dat ik onder nieuws of journalistiek schaar. Als ik en @Gunner in de praktijk als enige “last” (wat hebben we toch een luxe leven :+ ) hebben van dit fenomeen, dan hoeft er uiteraard ook niks te veranderen.

Maar aan de comments onder het gemiddelde gerucht over Apple te lezen de laatste tijd is er wel een groep die graag enige vorm van verandering zou zien en ik denk dat mijn idee de meest eenvoudige en consistente zou zijn.

All your base are belong to us

• Pietopdeheuvel
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07-10 13:39
Eensch, Heb het een beetje gehad met al die dingen die Gurman tegen de muur gooit en kijkt wat blijft plakken
Pagina: 1