Zolder verbouwen offerte van 25k ex markt conform?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Topicstarter
Hallo allemaal,

In verband met opgroeiende kinderen hebben we besloten om onze zolder te verbouwen. Het is nu één grote open ruimte (m.u.v. een afgesloten ruimte voor de CV en wasmachine/droger ruimte rechter bovenhoek 2,5x2,2) met een vrij hoge nok van 4,7 meter. Binnenkort worden aan zowel de voor- als achterzijde twee dakkapellen van circa 4,5 meter geplaatst.

Ik heb een offerte opgevraagd om na het plaatsen van de dakkapellen de zolder in te delen in 4 ruimtes (inclusief de huidige CV/wasruimte, waar we een badkamer van willen maken), inclusief een vliering en een vaste trap.

Nu heb ik een offerte gekregen (exclusief badkamer en vaste trap), waar ik eerlijk gezegd wel van schrok. Mijn laatste verbouwing is echter alweer 10 jaar geleden, dus wellicht zijn dit simpelweg de huidige marktprijzen? Ik hoor graag jullie mening!

Specificatie werkzaamheden en kosten:
OnderdeelOmschrijving & WerkzaamhedenBedrag
1. Vliering & Kamerindeling
• Vliering over de gehele breedte van de woning.
• Binnenwanden conform tekening (houten regelwerk met dragende functie, OSB-beplating, 70 mm isolatie, afwerking met 12,5 mm gipsplaten).
• Volledig betimmeren dakkapellen met gipsplaten.
• Levering en montage van 3x Polynorm kozijnen en 3x opdekdeuren.
• Aanbrengen zandcementstroken t.p.v. dakkapellen (voor en achter).
• Aanbrengen witte vensterbanken.
• Plaatsen dakraam (oude overzetten mits deze heel blijft).
• Knieschotten verzetten en stucen.
€ 18.500,-
2. Elektrische installatie
• 8x dubbele WCD's in de kamers en hal.
• 4x verlichtingspunten.
• Leveren en plaatsen van een lamp op de vliering.
• Aanleggen nieuwe groep t.b.v. een airco (compleet naar de meterkast).
€ 2.500,- (excl. btw)
3. Afwerking & Stucwerk
• Sausklaar stucen van de gehele bovenverdieping (wanden en plafonds).
€ 4.000,- (excl. btw)
TotaalTotaaloverzicht uit offerte€ 25.000,- (excl. btw)
Aanvullende details:
• Inbegrepen: Beschermingsmaatregelen (afdekken gang, overloop en trappen met Primacover) en een 10 m³ puincontainer voor de deur.
• Niet inbegrepen: Vloerafwerking, schilder-/sauswerk, airco-unit, vaste trap naar vliering en de badkamerindeling/realisatie.
• Overig: Voor de vaste trap loopt een aparte aanvraag (inmeten/prijsopgave).

Wat vinden jullie van deze prijzen voor het gebodene? Mis ik nog zaken of zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten bij deze omvang van de verbouwing?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqQuLZ3-qcUfpdRqs3_-z2_rrFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxP55OR2gxemrzI7XI3009JH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyM-LaCRnLpWSZf1j2YHT2gHsTo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CB0q4Rm0FTuMzA6u8tCe0hZt.jpg?f=user_large

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Deze offerte lijkt me met een hele grote vork geschreven.

Maar maakt me wel blij dat ik het volledig zelf heb gedaan (al was dat veel werk, geef ik toe).

€2500 ex btw voor dit elektra-werk bijvoorbeeld? Materiaalkosten misschien €150. Maar laten we het €250 noemen. Uurloon €60 ex. Dan moet een electricien hier een fulltime week mee bezig zijn. Hoe dan?

Ik zou sowieso de dakkapelen-boer vragen naar het plaatsen van een (nieuw) dakraam. Die zijn bekend met het zagen in daken en aanverwanten, en het materiaal van een nieuw dakraam zijn de kosten niet.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03:29
En gezien het woonruimtes worden; wordt er nog geisoleerd of is dat al gedaan?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:24
Buitensporig hoog deze offerte. Moet voor de helft of minder kunnen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Nu online
Makrolon schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 06:24:
Buitensporig hoog deze offerte. Moet voor de helft of minder kunnen.
Ok goed onderbouwd! Heel nuttig

@B0MBACI wordt er door de leverancier niets afgewerkt? Zijn er misschien zaken die hier ook worden geoffreerd?

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:44
Wilke schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:50:
Deze offerte lijkt me met een hele grote vork geschreven.

Maar maakt me wel blij dat ik het volledig zelf heb gedaan (al was dat veel werk, geef ik toe).

€2500 ex btw voor dit elektra-werk bijvoorbeeld? Materiaalkosten misschien €150. Maar laten we het €250 noemen. Uurloon €60 ex. Dan moet een electricien hier een fulltime week mee bezig zijn. Hoe dan?

Ik zou sowieso de dakkapelen-boer vragen naar het plaatsen van een (nieuw) dakraam. Die zijn bekend met het zagen in daken en aanverwanten, en het materiaal van een nieuw dakraam zijn de kosten niet.
150 euro materiaalkosten? Dat is natuurlijk niet onderbouwd.

8 dubbele WCD GIRA E2 + afdekramen: 120 euro

300 meter installatie draad, 100m per kleur: 150 euro.

Buiswerk zo 100 euro. Inbouwdozen en centraaldozen ook 5 euro per stuk dus 60 euro. DNA nog zeker 50 euro voor wagos eb clips en klein materiaal. 50 euro voor een alamat voor de airco, 20 euro voor week schakelaar voor de airco en dan nog een lamp, zeg 100 euro.

Zit ik al op 700 euro aan materiaal. Veel mensen hebben geen idee wat bouwmaterialen meer kosten op dit moment.

@B0MBACI probeer een materialen lijst voor je zelf te maken met prijzen van de Bouwmaat bijv. En kijk dan wat er overblijft qua arbeidskosten. Verder bij een 10m3 pui container is ook zo 600 euro. Zoveel moet er toch niet gesloopt worden of wel?

HD4Life @ Full-HD

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

LopeZ

Too much is never enough

Waarom krijg je een offerte ex btw, je bent toch gewoon een particulier?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:20
LopeZ schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 06:41:
dit. gewoon terugsturen en vragen om je een normale offerte te sturen.
en zoals altijd, 1 offerte is geen offerte. vraag r nog 1 op en vergelijk, dan kun je al beter beoordelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

LopeZ schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 06:41:
Misschien Belgie? De BTW kan verschillen naar gelang de leeftijd van je huis.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:11

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Prima offerte hoor!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:10
Ik vind het niet zo’n gekke offerte, heb afgelopen winter iets vergelijkbaars laten doen en kwam toen wel wat hoger uit maar was inclusief airco en op maat gemaakte kastenwand. Het is heel makkelijk roepen dat het voor de helft kan maar materialen en arbeid zijn gewoon enorm duur in 2026. Desondanks altijd goed om kritisch te kijken

Mijn input:

- Dakraam evt door de dakkapel leverancier laten doen vond ik een goede suggestie, is wel de vraag of ze dat willen

- ik vind de post van 18,5k te groot voor een particuliere offerte, vraag of ze dat op kunnen splitsen. Dat maakt het veel inzichtelijker waar de kosten zitten en om keuzes te maken

- Stucen is een hele nette optie maar op een zolder zou je ook de wanden eenvoudiger af kunnen laten werken

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:30
Ja, dit zijn de prijzen in de randstad.

Ik zou wel voor een stompe deur gaan ipv zo’n lelijke budget opdek. Voor paar honderd heb je een veel luxer gevoel.

En wcd’s verdubbelen, de opstartkosten heb je toch al. Zeker in kleine zolderkamers wil je niet met te veel stekkerdozen werken, dat wordt rommelig.

En laat je airco installateur overleggen met deze partij. Anders wordt er twee keer doorvoeren gerekend en in de volgorde van afwerking handig.

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:10
studioh schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 07:20:
En wcd’s verdubbelen, de opstartkosten heb je toch al. Zeker in kleine zolderkamers wil je niet met te veel stekkerdozen werken, dat wordt rommelig.
+1 dit heb ik ook laten doen

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Davidshadow13 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 06:41:
150 euro materiaalkosten? Dat is natuurlijk niet onderbouwd.

8 dubbele WCD GIRA E2 + afdekramen: 120 euro

300 meter installatie draad, 100m per kleur: 150 euro.

Buiswerk zo 100 euro.
Klopt wel dat alles duur is, maar toch, een paar eens opgezocht dan. Ik had overigens niet goed gelezen en dacht 8 wcd's, maar het zijn er dus 16 want dubbel:

16x https://www.sandervunderi...e-nieuwbouw-alpinwit.html a €3 ex btw = €48

8x dubbel afdekraam a €2,50 ex, https://www.sandervunderi...ig-alpinwit-2512-214.html €15

Samen €75 ipv €120 voor 2x zoveel elementen als ik dacht waar het over ging.

Buiswerk van 16 mm a €0,33/m ex btw kun je dus 300 meter aan buizen kwijt in €100, ik ben benieuwd waar die allemaal terecht komen, maar €20 (60m) klinkt me realistischer.

Installatie draad is idd duur.

Van niet gespecificeerde dingen er bij bedenken wordt het overigens ook snel duurder - het aansluiten van een airco (werkschakelaar), dat hoort bij de installatie van de airco, waar deze offerte niet over gaat.

In elk geval blijf ik er bij dat dit in nieuw aan te leggen holle wanden elektra-werk geen €3000 inclusief btw moet kosten.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
B0MBACI schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:29:
[...]
(inclusief de huidige CV/wasruimte, waar we een badkamer van willen maken),
[...]
Moeten die installaties ook verplaatst worden? Of hoe moeten we dat zien?

• Claude Reine
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Mag ik vragen wat je voor de dakkapellen hebt betaald? Kwam onlangs uit bij een nieuwbouw met meerbouwoptie tot plaatsen van dakkapel aan 1,8m a €35k per stuk. Dat vond ik nogal buitensporig..
Pagina: 1