Historisch gasverbruik: 1500 m³/jaar (afgelopen 3 winters, incl SWW, ongeveer 200m3 per jaar voor SWW)
- 6 radiatoren verdiepingen, waarvan 3 Jaga Strada hybrid met ventilatoren, 1 badkamer radiator, en 2 klassieke radiatoren (slaapkamer ouders en garage)
- momenteel 5 jaar oude Nefit Bosch Trendline 2 combiketel, op zolder.
- moderne houtkachel voor incidenteel gebruik in de winter woonkamer.
- 200 liter warm water warmtepompboiler in gedachte (gezin, 4 personen)
opties: Nefit Bosch 3800i AW, Weheat Sparrow, Vaillaint Arotherm PRO, Panasonic
vermoedelijk benodigd vermogen: 7-8 kW.
vrijstaand huis 1971, volledig nageïsoleerd, HR++ glas, nieuwe kozijnen, 8cm PIR dak isolatie, vloerisolatie Tonzon kussens in kruipruimte, natuurlijke ventilatie
Buitenunit plek op begane grond. Ongeveer 8 meter afstand tot mogelijk aansluitpunt in kruipruimte op bestaande aanvoer en retour richting verdeler vloerverwarming en 2 radiatoren op begane grond.
28mm aanvoer/retour Rehau lopen nu van zolder naar kruipruimte voor voeding+retour vloerverwarming + 2 radiatoren begane grond.
Ruimte begane grond / hangkast voor jassen zeer beperkt. Er zou net een 50 Liter buffervat passen. Alle installateurs die ik tot nu toe heb gesproken geven aan dat een buffervat nodig is. Ik betwijfel dat enigszins. Op dit moment alles nageregeld met Bosch Nefit Easycontrol radiatorknoppen. Bij een full electric warmtepomp besef ik dat naregeling op vloerverwarming en 1-2 radiatoren er vermoedelijk af moet om voldoende flow te hebben.
Afgiftesysteem:
- 70 m² vloerverwarming begane grond, slangen 10 cm HoH, 9 groepen (80 meter lengte per groep), hybride verdeler met eigen pomp en instelbaar mengventiel. Verdeler op begane grond. systeem 5 jaar oud, ligt in anhydriet dekvloer.- 6 radiatoren verdiepingen, waarvan 3 Jaga Strada hybrid met ventilatoren, 1 badkamer radiator, en 2 klassieke radiatoren (slaapkamer ouders en garage)
- momenteel 5 jaar oude Nefit Bosch Trendline 2 combiketel, op zolder.
- moderne houtkachel voor incidenteel gebruik in de winter woonkamer.
SWW:
- het plan is op termijn een losse warmtepompboiler in de garage te plaatsen. Dus in 1e fase een warmtepomp puur voor CV, en later (over aantal jaar) een warmtepompboiler voor SWW. In 1e fase zal de gasketel dus nog het warm water voor zijn rekening nemen (is 5 jaar oud).- 200 liter warm water warmtepompboiler in gedachte (gezin, 4 personen)
Warmtepompvoorkeur:
L/W, R290opties: Nefit Bosch 3800i AW, Weheat Sparrow, Vaillaint Arotherm PRO, Panasonic
vermoedelijk benodigd vermogen: 7-8 kW.
vrijstaand huis 1971, volledig nageïsoleerd, HR++ glas, nieuwe kozijnen, 8cm PIR dak isolatie, vloerisolatie Tonzon kussens in kruipruimte, natuurlijke ventilatie
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteedBuitenunit plek op begane grond. Ongeveer 8 meter afstand tot mogelijk aansluitpunt in kruipruimte op bestaande aanvoer en retour richting verdeler vloerverwarming en 2 radiatoren op begane grond.
28mm aanvoer/retour Rehau lopen nu van zolder naar kruipruimte voor voeding+retour vloerverwarming + 2 radiatoren begane grond.
Ruimte begane grond / hangkast voor jassen zeer beperkt. Er zou net een 50 Liter buffervat passen. Alle installateurs die ik tot nu toe heb gesproken geven aan dat een buffervat nodig is. Ik betwijfel dat enigszins. Op dit moment alles nageregeld met Bosch Nefit Easycontrol radiatorknoppen. Bij een full electric warmtepomp besef ik dat naregeling op vloerverwarming en 1-2 radiatoren er vermoedelijk af moet om voldoende flow te hebben.
[ Voor 20% gewijzigd door ralf.vaessen op 01-10-2026 21:16 ]