Advies full electric warmtepomp (enkel cv, geen sww)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ralf.vaessen
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:41
Historisch gasverbruik: 1500 m³/jaar (afgelopen 3 winters, incl SWW, ongeveer 200m3 per jaar voor SWW)
Afgiftesysteem:
- 70 m² vloerverwarming begane grond, slangen 10 cm HoH, 9 groepen (80 meter lengte per groep), hybride verdeler met eigen pomp en instelbaar mengventiel. Verdeler op begane grond. systeem 5 jaar oud, ligt in anhydriet dekvloer.
- 6 radiatoren verdiepingen, waarvan 3 Jaga Strada hybrid met ventilatoren, 1 badkamer radiator, en 2 klassieke radiatoren (slaapkamer ouders en garage)
- momenteel 5 jaar oude Nefit Bosch Trendline 2 combiketel, op zolder.
- moderne houtkachel voor incidenteel gebruik in de winter woonkamer.
SWW:
- het plan is op termijn een losse warmtepompboiler in de garage te plaatsen. Dus in 1e fase een warmtepomp puur voor CV, en later (over aantal jaar) een warmtepompboiler voor SWW. In 1e fase zal de gasketel dus nog het warm water voor zijn rekening nemen (is 5 jaar oud).
- 200 liter warm water warmtepompboiler in gedachte (gezin, 4 personen)
Warmtepompvoorkeur:
L/W, R290
opties: Nefit Bosch 3800i AW, Weheat Sparrow, Vaillaint Arotherm PRO, Panasonic
vermoedelijk benodigd vermogen: 7-8 kW.
vrijstaand huis 1971, volledig nageïsoleerd, HR++ glas, nieuwe kozijnen, 8cm PIR dak isolatie, vloerisolatie Tonzon kussens in kruipruimte, natuurlijke ventilatie
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteed

Buitenunit plek op begane grond. Ongeveer 8 meter afstand tot mogelijk aansluitpunt in kruipruimte op bestaande aanvoer en retour richting verdeler vloerverwarming en 2 radiatoren op begane grond.
28mm aanvoer/retour Rehau lopen nu van zolder naar kruipruimte voor voeding+retour vloerverwarming + 2 radiatoren begane grond.

Ruimte begane grond / hangkast voor jassen zeer beperkt. Er zou net een 50 Liter buffervat passen. Alle installateurs die ik tot nu toe heb gesproken geven aan dat een buffervat nodig is. Ik betwijfel dat enigszins. Op dit moment alles nageregeld met Bosch Nefit Easycontrol radiatorknoppen. Bij een full electric warmtepomp besef ik dat naregeling op vloerverwarming en 1-2 radiatoren er vermoedelijk af moet om voldoende flow te hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door ralf.vaessen op 01-10-2026 21:16 ]

Alle reacties

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:25
ralf.vaessen schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:58:
Historisch gasverbruik: 1500 m³/jaar (afgelopen 3 winters, incl SWW, ongeveer 200m3 per jaar voor SWW)
Afgiftesysteem:
- 70 m² vloerverwarming begane grond, slangen 10 cm HoH, 9 groepen, hybride verdeler met eigen pomp en instelbaar mengventiel. Verdeler op begane grond. systeem 5 jaar oud, ligt in anhydriet dekvloer.
- 6 radiatoren verdiepingen, waarvan 3 Jaga Strada hybrid met ventilatoren, 1 badkamer radiator, en 2 klassieke radiatoren (slaapkamer ouders en garage)
- momenteel 5 jaar oude Nefit Bosch Trendline 2 combiketel, op zolder.
- moderne houtkachel voor incidenteel gebruik in de winter woonkamer.
SWW:
- het plan is op termijn een losse warmtepompboiler in de garage te plaatsen. Dus in 1e fase een warmtepomp puur voor CV, en later (over aantal jaar) een warmtepompboiler voor SWW. In 1e fase zal de gasketel dus nog het warm water voor zijn rekening nemen (is 5 jaar oud).
- 200 liter warm water warmtepompboiler in gedachte (gezin, 4 personen)
Warmtepompvoorkeur:
L/W, R290
opties: Nefit Bosch 3800i AW, Weheat Sparrow, Vaillaint Arotherm PRO, Panasonic
vermoedelijk benodigd vermogen: 7-8 kW.
vrijstaand huis 1971, volledig nageïsoleerd, HR++ glas, nieuwe kozijnen, 8cm PIR dak isolatie, vloerisolatie Tonzon kussens in kruipruimte, natuurlijke ventilatie
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteed

Buitenunit plek op begane grond. Ongeveer 8 meter afstand tot mogelijk aansluitpunt in kruipruimte op bestaande aanvoer en retour richting verdeler vloerverwarming en 2 radiatoren op begane grond.
28mm aanvoer/retour Rehau lopen nu van zolder naar kruipruimte voor voeding+retour vloerverwarming + 2 radiatoren begane grond.

ruimte begane grond / hangkast voor jassen zeer beperkt. Er zou net een 50 Liter buffervat passen. Alle installateurs die ik tot nu toe heb gesproken geven aan dat een buffervat nodig is. Ik betwijfel dat enigszins. Op dit moment alles nageregeld met Bosch Nefit Easycontrol thermostaten. Bij full electric warmtepomp besef ik dat naregeling op vloerverwarming en 1-2 radiatoren er vermoedelijk af moet om voldoende flow te hebben.
)1.500 x 8,5 ) 1.650 ~ 8 kW volgens koevlaas formule. Zoek eens de koudste drie dagen van de afgelopen vijf jaar op en kijk hoeveel je toen gebruikte, dan kun je goed beoordelen wat je ver onder de 0 graden wegstookte.

Welke offertes heb je gekregen voor die types? Allemaal prima keuzes maar als je vrijstaand huis heb is er bij plaatsing vaak veel mogelijk dus hoef je niet naar de stilste (=vaak duurste) te kijken.

Zelf doen geen optie?

Prettig dat er een 28mm loopt naar de zolder en er ook ruimte is in de garage. Je kunt alle kanten op met een kruipruimte en reeds aangebrachte verticale leidingen.

Wat is de reden om niet voor een monoblock met driewegklep en boilervat te kiezen? Of eventueel een hydrosplit met boilervat? 200 L WPB is zuinig voor 4 man, dat ding warmt drie uur lang op. En je hebt extra kanalen in je gevel, gedoe dat niet hoeft. Zou voor 250L of groter gaan en zet die achter een driewegklep, geen aparte.

Hybride vloerverwarmingsverdeler is ombouwbaar? Dat zeker doen. De pomp verbruikt extra electriciteit en loopt nooit gelijk met de WP en dat zorgt voor menging = efficiency verlies.

Naregeling kan je deels behouden. Ik zou minimaal 70m2 open houden. Badkamertje en warmste kamertje zou je kunnen naregelen. Buffervat is in geen geval nodig met zoveel afgifte en leiding inhoud.

De twee radiatoren op de begane grond, welk type en afmeting? Zoek even de waterinhoud en afgifte bij 35/30/20 op. Dan is het verhaaltje compleet. Zullen vrij weinig doen als die meedraaien met de vloerverwarming , maar als ze 24/7 meedraaien is het toch iets.

Komen er nog airco's?
Ga je de ventilatie nog verbeteren? Type A zonder actieve raambeheerder is knudde voor je gezondheid, comfort en warmteverlies. Geen raamroosters en afzuiging in de badkamers en toiletten?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• ralf.vaessen
Afgelopen 3 jaar op koudste dagen 12m3 gas met één uitschieter naar 16m3

• ralf.vaessen
Er is een multi split airco met twee binnenunits op onze slaapkamer en op zolder. Radiator garage heeft inhoud van ongeveer 5 liter. Inhoud Java strada zal ongeveer 2 liter zijn. Inhoud van 15 m uponor 20 naar deze twee radiatoren is ongeveer 3 liter (dus 6 aanvoer en retour).

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:29

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ralf.vaessen Maximaal 16 m³ x 9,769 kWh/m³ = 144 kWh (@92% rendement bovenwaarde)
(9 kWh per m³ effectief - ik ga hierbij uit van reeds warmtepomp geschikte temperaturen)
Vermoedelijk zat er ook nog wat gas voor wat warm water bij, misschien 6 kWh?
=> ca. 138 kWh max voor cv op deze dag - buitentemperatuur bekend?
Als je 24 uur continu! verwarmd (=compensatie warmteverlies) -> ca. 138 kWh/24h = ca. 5,8 kW

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 02-10-2026 22:29 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ralf.vaessen
-3 graden gemiddelde etmaaltemp en een minimum van -6.5 graden

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:10
ralf.vaessen schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:32:
-3 graden gemiddelde etmaaltemp en een minimum van -6.5 graden
Dus een warmteverlies van max ~ 5,8 kW bij een daggemiddelde van -3 graden. Als je dat warmteverlies extrapoleert naar -10 graden dan kom je op 7,6 kW. De praktijk leert dat je dan genoeg vermogen hebt om de vele defrosts rond het vriespunt op te vangen. 7-8 kW dus.

Met 1500 m3 jaarlijks gasverbruik heb je obv Koevlaas 8 kW nodig. 1500 * 8 / 1650 en afronden naar boven.

De WeHeat Sparrow valt dan af met een Max vermogen van 6 kW bij A-10W35. Het Blackbird dakmodel kan wel als je graag een WeHeat wil.

De Bosch Compress 3800i AW 7 kW valt ook af, want die produceert max 5,9 kW bij A-10W35.

Vaillant, Mitsubishi en Panasonic hebben allemaal geschikte modellen met een max vermogen van 7 a 8 kW bij A-10W35.

[ Voor 11% gewijzigd door SebastiaanPs op 01-10-2026 22:42 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• ralf.vaessen
Offerte weheat sparrow met 50l buffervat en 4 meter extra leiding, extra circulatiepomp: 13.7K (excl subsidie).

Heattransformers Vaillant arotherm pro 75/7.1 zonder buffervat (op verzoek): 10.3K (zonder meerwerk voor 4 m extra leiding en boorwerk fundering en in kruipruimte).

vind beide erg duur

• ralf.vaessen
Ik vraag me ook af of je een warmtepomp moet dimensioneren op de koudste dagen van het jaar (dat zijn er misschien maar 5, waarin ik ook de houtkachel kan gebruiken), of voor de overige 360 dagen per jaar…

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:47
Je moet dimensioneren op +2 en vochtig weer. Dan heeft de machine het exact even moeilijk als bij -10 door de zeeeer frequente defrosts

Rekent stuk makkelijke naar -10 ;-)

Die 16m³ bij ~-4,5C duit ook wel dat die 7-8kW nodig is.

Arothern pro of plus 75... zit op randje?
Pro 115 is heel riant, maar moduleert heel mooi diep... dus ook niet een echt probleem met beschikbare leidingwerk en afgifte.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 01-10-2026 23:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ralf.vaessen
Er is één installateur hier geweest die aangaf dat een warmteverliesberekening nodig is om het juiste vermogen te bepalen. Deze zou rond de 400-500 euro moeten kosten.
Vinden jullie dit nodig?

• Ronald
Dat is een beetje aan jou: hoe zeker wil je zijn.

Je gasverbruik is een indicatie, behoorlijk goed... Maar ook afhankelijk van hoe jij de woning gebruikt.

Doe je veel nachtverlaging? Verwarm je een deel van het huis? Welke temperatuur streef je na?
Beide verlagen het totaal energieverlies, en bespaard met gas dus wel geld... Maar deze keuzes kunnen zodanig negatief zijn op de efficiëntie van een warmtepomp dat het meer stroom kost dan niet-verlagen en niet zoneren.
Dat hogere thermische verbruik moet de machine wel kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 02-10-2026 11:32 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:40
Ik zie in je lijstje niet echt -10/35 8kW warmtepompen

Adviseur FixClima

• AdviesVenrooij
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 17:12
Hallo Om jou woning continue te verwarmen is het echt nodig om een goede inschatting te hebben van het vermogen dat je nodig hebt. Op basis van je verbruik zal je inderdaad rond de 6-7kW @-10C zitten. Het risico zit hem dat de installateur een grote warmtepomp selecteerd wanneer hij geen goede inschatting van het vermogen kan doen, dat gaat ten koste van je rendement.

Alleen oppervlakte heb je niks aan. Je moet echt je isolatie - staat weten. Dat doet een warmteverliesberekening. Let wel op dat je diegeen verteld de opwarmtoeslag weg te laten, want die ga je met een warmtepomp niet nodig hebben. Je thermostaat moet je lekker vanaf blijven.

• aerocrow
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:17
Hallo,

Heb ongeveer dezelfde situatie. Koevlaas is toch zonder SWW dus dan kom je op 1300m3 bij -10 = 6.38KW en als je van koudste dag 16kW uitgaat heb je 5.8kW nodig bij continu vermogen. Daarnaast als het -10 wordt wat is dan het probleem als het verwarmingselement een half uurtje bijspringt? Begrijp met alleen radiatoren dat het niet verstandig is qwa comfortval maar met vv wordt dat ondervangen? Weet dat ik weinig bijval zal krijgen en misschien op de blaren moet zitten als ik een 6kw wp neem maar zie ook voordelen in een minder zware wp waar je 95% van de dagen voordeel bij hebt.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:33
aerocrow schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:40:
Hallo,

Heb ongeveer dezelfde situatie. Koevlaas is toch zonder SWW dus dan kom je op 1300m3 bij -10 = 6.38KW en als je van koudste dag 16kW uitgaat heb je 5.8kW nodig bij continu vermogen. Daarnaast als het -10 wordt wat is dan het probleem als het verwarmingselement een half uurtje bijspringt? Begrijp met alleen radiatoren dat het niet verstandig is qwa comfortval maar met vv wordt dat ondervangen? Weet dat ik weinig bijval zal krijgen en misschien op de blaren moet zitten als ik een 6kw wp neem maar zie ook voordelen in een minder zware wp waar je 95% van de dagen voordeel bij hebt.
Je loopt het risico dat de machine het ook moeilijk krijgt bij 2 graden en mist als je te krap gaat zitten. Ik zou in dit geval een 7-9 kW warmtepomp kiezen en zeker geen 6 kW. Als je de juiste 7-9 kW machine kiest moduleert die net zover terug als een 6 kW model, heb je het beste van beide opties.

Als ieder huishouden bij -10 plotseling een back-up heater aanzet heeft het stroomnet een heel groot probleem, dus ik vind het niet gepast om op die manier te ontwerpen.

• aerocrow
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:17
Maar bij een defrost rond het vriespunt heb je in dit geval toch maar 3.8kW nodig? Ben met je eens dat een Back-up niet nodig moet zijn, dat zou je dan kunnen oplossen door de thermostaat 1 graad te verlagen. Help hopen dat het in de toekomst 24 uur achtereen -10 wordt maar volgens de experts is dat onwaarschijnlijk. Moet ook bekennen dat het een gok voor mij blijft omdat ik geen ervaring met een wp heb. Twijfel..

• ralf.vaessen
Ik heb nu ook een offerte van een LG R290 9kW+hydrobox + 60 liter buffervat. Dit is een 3-fase warmtepomp. Grote, zware buitenunit (1m hoog, 1.50m breed, 180kg). LG type HM093HFX UB60 Die heeft wat meer reserve dan die andere offertes. Zoveel, dat ik denk dat een hydrobox (HN1639HC NK0) met een elektrisch element overkill wordt. Offerte is 11.6K.
Lijkt me een interessante warmtepomp voor dit huis.
Wat denken jullie?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:25:
@ralf.vaessen Maximaal 16 m³ x 9,769 kWh/m³ = 144 kWh (@92% rendement bovenwaarde)
Vermoedelijk zat er ook nog wat gas voor wat warm water bij, misschien 6 kWh?
=> ca. 138 kWh max voor cv op deze dag - buitentemperatuur bekend?
Als je 24 uur continu verwarmd -> ca. 138 kWh/24h = ca. 5,8 kW
De berekening is te optimistisch, want je verliest verwarmingstijd aan defrosts. Je moet dus delen door 22 uur. Dan komt je op 138/22 = 6.3 kW. En dat moet je dan nog terugrekenen naar de ontwerpbuitentemperatuur (-7 of -10). Ik denk dat hier een WP van ca 8 kW nodig is.

Edit: Maar de waarde van 9,769 kWh/m³ is dan weer veel te hoog. Met VVW en een mengverdeler is het hooguit 8.5 kW wat er uit een kuub gas komt (zie de tabel die hier ergens rondzwerft).
Dan kom je al zo'n 10% lager uit, waardoor 7 kW misschien ook voldoet.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 02-10-2026 17:38 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
  • Niet online
aerocrow schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:40:
Heb ongeveer dezelfde situatie. Koevlaas is toch zonder SWW dus dan kom je op 1300m3 bij -10 = 6.38KW en als je van koudste dag 16kW uitgaat heb je 5.8kW nodig bij continu vermogen.
Zoals gezegd werkt dat niet. Je verliest tijd aan defrosts, waardoor de genoemde 5.8 kW echt (veel) te krap is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
  • Niet online
ralf.vaessen schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:33:
Ik heb nu ook een offerte van een LG R290 9kW+hydrobox + 60 liter buffervat. Dit is een 3-fase warmtepomp. Grote, zware buitenunit (1m hoog, 1.50m breed, 180kg). LG type HM093HFX UB60 Die heeft wat meer reserve dan die andere offertes. Zoveel, dat ik denk dat een hydrobox (HN1639HC NK0) met een elektrisch element overkill wordt. Offerte is 11.6K.
Wat denken jullie?
Hoeveel vermogen levert die WP bij je ontwerptemperatuur?

• Oilman
ralf.vaessen schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:33:
Wat denken jullie?
Met dit huis zou ik daar dan zeker ook het 9 kW enkel fasige model naast zetten. Ik heb een vermoeden dat die veel verder terug moduleert dan de 3-fase uitvoering.

• Andrehj
  • Niet online
Oilman schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:59:
Met dit huis zou ik daar dan zeker ook het 9 kW enkel fasige model naast zetten. Ik heb een vermoeden dat die veel verder terug moduleert dan de 3-fase uitvoering.
Huh? Je zou zeker het eenfase model inzetten omdat je het vermoeden hebt dat die verder terugmoduleert? Wat is dat nou voor een bijzondere redenering? Zou je dat dan niet eerst uitzoeken?
Ik ken LG niet, maar bij Mitsubishi hebben de 1- en de 3-fase modellen exact hetzelfde modulatiegedrag. Daar is de 3-fase versie alleen iets duurder, maar helpen je wel enorm bij de faseverdeling.

• Oilman
Andrehj schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 21:29:
[...]

Huh? Je zou zeker het eenfase model inzetten omdat je het vermoeden hebt dat die verder terugmoduleert? Wat is dat nou voor een bijzondere redenering? Zou je dat dan niet eerst uitzoeken?
Ik ken LG niet, maar bij Mitsubishi hebben de 1- en de 3-fase modellen exact hetzelfde modulatiegedrag. Daar is de 3-fase versie alleen iets duurder, maar helpen je wel enorm bij de faseverdeling.
"Er naast zetten" als in meenemen in de vergelijking. Ik ken de R290 line up van LG niet goed genoeg om iets zinnigs over het modulatie gedrag te zeggen, ik triggerde op de beschrijving van de buitenunit. Dat klinkt als een zware unit die geknepen wordt.

• Andrehj
  • Niet online
Oilman schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 22:05:
"Er naast zetten" als in meenemen in de vergelijking. Ik ken de R290 line up van LG niet goed genoeg om iets zinnigs over het modulatie gedrag te zeggen, ik triggerde op de beschrijving van de buitenunit. Dat klinkt als een zware unit die geknepen wordt.
Ik had je post gelezen als dat je die WP naast het huis wilde zetten. Hem ernaast zetten in de vergelijking is inderdaad een stuk logischer en daarmee is je post inderdaad veel zinniger. Soms maken mijn hersenen rare kronkels...

• Ronald
https://files.ecohandel.c.../DS_LG_HM_---_HF_UB60.pdf

Voor zo'n enorme buitenunit vind ik 59db(A) max niet heel laag, maar voor een 9kW unit valt het mee.

Let op dat de unit alleen bij Ta 35 de 9kW haalt bij -7. Bij 55 graden haalt hij maar 7kW.
Het vraagt dus dat het afgifte systeem het kan bij 35C....

• ralf.vaessen
Is het verstandig om de pomp van mijn stalen hybride vloerverwarming verdeler te vervangen door een passtuk en het mengventiel helemaal dicht te zetten zodat niks meer wordt gemengd of toch beter de hele verdeler vervangen door een pomploze verdeler? En als in beide scenario’s de radiator op de badkamer altijd open zou staan, is dan een buffervat nog nodig? Ps: modulatievermogen van deze LG is niet anders in 1 als bij 3 fase variant.
Pagina: 1