[PV] 2 offertes, 2 oriëntaties en 2 verhalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:17

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Ik wil graag zonnepanelen gaan leggen op ons huis. Idealiter gebeurt dit aan de achterzijde van de woning. Hier heb ik 2 offertes op gekregen waarvan er 1 ook daadwerkelijk kans maakt.

De partij van de tweede offerte gaf direct in het gesprek aan dat panelen aan de achterkant van de woning niet rendabel is. Voorkant is the way to go. Voor de achterkant wilde hij eigenlijk geen offerte uitbrengen.

Mooie verkooppraat, maar ik ben wel benieuwd in hoeverre hij een punt heeft. Op de voorkant van het huis kunnen 6 panelen op het dak en 2 op de dakkapel.
Aan de achterkant heb ik zonnepanelen op de uitbouw, dakkapel en een stukje dak liggen, totaal 10 stuks (7x plat dak en 3x op pannen).

Hieronder het leg plan van voorkant en achterkant. Noorden is boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ATp-VTrsa1qXa2JOg0EK264DW4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C9lM1uIpXYD0aOma7dc8QDD4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHLobK70_m30WblkauhK3yhwL9Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1BIPybPflFYphQOWff66i9Zz.png?f=user_large

Aanzicht voorkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0kdNhhCTxoa4COBzucqNettp7k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jjsRBZNwR3CCarlizSkqzpaj.png?f=user_large

Aanzicht achterkant (soort van)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJhy8XXIhXkiUu1AV2dCkdrWBhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z3cduvj1XQ5IgtN9EZz9lAtt.png?f=fotoalbum_large

Verwachtte opbrengst:
Panelen voor = 3,84 kWp = 3.432 kWh
Panelen achter = 4,5 kWP = 3.324 kWh

De verwachtte opbrengst verschilt niet zo van elkaar. Maar de gene die de zonnepanelen aan de voorkant heeft ingetekend gaf eigenlijk aan dat de verwachtte opbrengst achter eerder richting 2200 - 2500 kWh zou gaan.

Deze cijfers die ze geven zijn altijd indicatief, maar wat is nou handig? Het is zo dat beide offertes nu niet zoveel van elkaar schelen. Maar als ik degene die achter ingetekend heeft, het aan de voorkant laat doen hij een stuk goedkoper zal zijn.

Als een god in Nijmegen.

Alle reacties

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Iemand zoeken die het hele dak vol wil leggen voor en achter. Als ze toch al bezig zijn hup maar.

[ Voor 80% gewijzigd door Moby op 01-10-2026 15:13 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:45
Het opbrengst profiel van het NW dak is nogal zomeravond gericht... dus je hebt er weinig aan in de winter en de ochtend het jaar rond.

Je had door dat salderen dood is? dan gaat dit dus zeker wel uit maken.

Verder mis ik alle details van de offertes... dus ... niets te zeggen...
Deze even lezen en dan je TS compleet maken: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Eigenlijk was ik vooral benieuwd of de zonnepanelen aan de achterkant van het huis echt zo'n slechte positie zouden zijn. Maar bij deze wat achtergrond info.

Er gaat een BalansEnergie batterij geïnstalleerd worden. Hierop ga ik 12x300Wp panelen op aansluiten die reeds op de garage liggen.

Vervolgens had ik bedacht om extra zonnepanelen op het dak van het huis te gaan leggen want alles word dan mooi in de batterij opgeslagen. We hebben een verbruik van 9000kWh per jaar. Op welk moment van de dag de energie opgeslagen wordt is dan volgens mij minder relevant.

De omvormer waar alles op aangesloten gaat worden is de Deye SUN-12K-SG05LP3-EU. Die heeft 2 MPPT's. Op de ene worden de panelen van de garage aangesloten. Op de andere de panelen van het huis.

Dak voor en achter volleggen en dan ook nog de panelen in de garage willen aansluiten gaat hem niet worden. Qua kosten, maar ook omdat de omvormer dit denk ik niet gaat trekken gezien de verschillende oriëntaties.

Als een god in Nijmegen.

• Ronald
Het probleem is dat je teveel oriëntaties hebt en te kleine groepen voor de Deye.
De Deye is een zeeeeer zware omvormer... en heeft zeer hoge eisen aan de stringlengte.

6 panelen in een string gaat niet werken... en die 2 op de kleine dakkapel kunnen niet samen met de 6.

Dito verhaal met de achterzijde.

Op te lossen met heel veel optimizers, maar dat is ook kostbaar...
Of enkelfase string omvormerts (Die op de GEN(Micro omvormer instelling), Load of Grid zijde van de Deye kunnen)

Alleen die 12x300 is realistisch direct op de Deye.

Deye is voldoende goed gridvormend dat PV, in elk geval mijn SolarEdge, ook off-grid in bedrijf blijft op Load of Gen.

Een oplossing kan uitgedacht worden... maar dan moet je maar aangeven wat je wil...

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 01-10-2026 21:18 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Ow, dat valt me even tegen. Ik dacht dat een andere hellingshoek niet zoveel zou uitmaken, zolang de oriëntatie (ZW) maar hetzelfde is. Dan zou ik met 10x 450Wp panelen wel uitkomen om die Deye aan de gang te krijgen.

Dus de enige manier om uit te kunnen breiden is met een extra omvormer voor de panelen op het huis?

De panelen op de garage zitten nu nog op een SE 3K 1 fase omvormer met optimizers. Die heb ik dadelijk over dus dan zou ik die kunnen hergebruiken. Moet ik alleen met het max vermogen van de SE rekening houden.

Als een god in Nijmegen.

• Ronald
Waarschijnlijk zijn de optimizers niet geschikt voor recente panelen

P401 bij mazzel ,of als je pech hebt p370 of zelfs p300…

SE kan niet zonder optimizers.

6-8 per zijde op de se3000 gaat op zich wel okay. Wat aftop, maar niet kritiek.

Wat betreft de helling: dat geeft wel degelijk beperkingen. Probeer maar uit met Thomas Berger pvcalc

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:03
Eerlijk gezegd zou ik de boel vol leggen. En liefst met > 400w panelen. Ik heb een oost West opstelling op 1 omvormer met 2 mptt's . 3,6 KW.

Het vermogen van de panelen zelf is ruim 5,8 kW.

Daar kom je mee weg omdat beide strings nooit tegelijk hun optimale vermogen afgeven.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Ik zei in mijn vorige reactie dat de oriëntatie van de zonnepanelen waarmee ik wil uitbreiden ZW is, maar ze liggen NW. Ik heb de pvcalc ingevuld en de opbrengst zelf lijkt me prima.

Enige wat ik niet precies weet is de Temp coeff. Op de specsheet van de zonnepanelen staat namelijk:
Temp. coëf. vermogen –0,29% / °C
Temp. coëf. spanning –0,25% / °C

Ik 0,29 aangehouden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gfk_Kpk_20JVDqBsldmZ1o_Ztb4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kBrVnBs24uUXms2l3n7XvxkZ.png?f=fotoalbum_large

Het probleem zou dan vooral het opstartvoltage (160V) moeten zijn van de Deye?

Als een god in Nijmegen.

• Ronald
0,29 is de juiste, het vermogen coëfficiënt.

Kijk je naar de meeropbrengst, of totaal ;-)?

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:07:
0,29 is de juiste, het vermogen coëfficiënt.

Kijk je naar de meeropbrengst, of totaal ;-)?
Ik volg je niet. Oppervlakte 1 zijn de 7 panelen die op uitbouw/dakkapel (15 graden) liggen en oppervlakte 2 zijn de 3 panelen die op het dak (35 graden) liggen.

Als een god in Nijmegen.

• Ronald
Sorry ik had de verkeerde casus in gedachte …

Dus je kunt de 2e regel in mijn vorige post negeren.

7 kan op de Deye, maar bij voorkeur de hoge spanning Trina vertex s+

3 niet, en het ding heeft maar 2 trackers… en 1 was al bezet met die 12;-)

4 opties:
1) 10 optimizers, Tigo’s kosten €32 bij stralend groen. Dan kunnen de 3 en 7 samen op Deye.
2) ~4kW enkelfase omvormer aan de GEN-als-MI poort van de Deye. Hierop kan zonder optimizers de 3 en 7 als aparte strings.
3) de 7 direct op Deye, de 3 aan een 1,5 kW omvormer of micro omvormer (s) weer op de Gen.
4) de 3 laten vallen en alleen de 7 op de Deye.

Pagina: 1