Ik wil graag zonnepanelen gaan leggen op ons huis. Idealiter gebeurt dit aan de achterzijde van de woning. Hier heb ik 2 offertes op gekregen waarvan er 1 ook daadwerkelijk kans maakt.
De partij van de tweede offerte gaf direct in het gesprek aan dat panelen aan de achterkant van de woning niet rendabel is. Voorkant is the way to go. Voor de achterkant wilde hij eigenlijk geen offerte uitbrengen.
Mooie verkooppraat, maar ik ben wel benieuwd in hoeverre hij een punt heeft. Op de voorkant van het huis kunnen 6 panelen op het dak en 2 op de dakkapel.
Aan de achterkant heb ik zonnepanelen op de uitbouw, dakkapel en een stukje dak liggen, totaal 10 stuks (7x plat dak en 3x op pannen).
Hieronder het leg plan van voorkant en achterkant. Noorden is boven.
:strip_exif()/f/image/C9lM1uIpXYD0aOma7dc8QDD4.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/1BIPybPflFYphQOWff66i9Zz.png?f=user_large)
Aanzicht voorkant
Aanzicht achterkant (soort van)
Verwachtte opbrengst:
Panelen voor = 3,84 kWp = 3.432 kWh
Panelen achter = 4,5 kWP = 3.324 kWh
De verwachtte opbrengst verschilt niet zo van elkaar. Maar de gene die de zonnepanelen aan de voorkant heeft ingetekend gaf eigenlijk aan dat de verwachtte opbrengst achter eerder richting 2200 - 2500 kWh zou gaan.
Deze cijfers die ze geven zijn altijd indicatief, maar wat is nou handig? Het is zo dat beide offertes nu niet zoveel van elkaar schelen. Maar als ik degene die achter ingetekend heeft, het aan de voorkant laat doen hij een stuk goedkoper zal zijn.
De partij van de tweede offerte gaf direct in het gesprek aan dat panelen aan de achterkant van de woning niet rendabel is. Voorkant is the way to go. Voor de achterkant wilde hij eigenlijk geen offerte uitbrengen.
Mooie verkooppraat, maar ik ben wel benieuwd in hoeverre hij een punt heeft. Op de voorkant van het huis kunnen 6 panelen op het dak en 2 op de dakkapel.
Aan de achterkant heb ik zonnepanelen op de uitbouw, dakkapel en een stukje dak liggen, totaal 10 stuks (7x plat dak en 3x op pannen).
Hieronder het leg plan van voorkant en achterkant. Noorden is boven.
:strip_exif()/f/image/C9lM1uIpXYD0aOma7dc8QDD4.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/1BIPybPflFYphQOWff66i9Zz.png?f=user_large)
Aanzicht voorkant
Aanzicht achterkant (soort van)
Verwachtte opbrengst:
Panelen voor = 3,84 kWp = 3.432 kWh
Panelen achter = 4,5 kWP = 3.324 kWh
De verwachtte opbrengst verschilt niet zo van elkaar. Maar de gene die de zonnepanelen aan de voorkant heeft ingetekend gaf eigenlijk aan dat de verwachtte opbrengst achter eerder richting 2200 - 2500 kWh zou gaan.
Deze cijfers die ze geven zijn altijd indicatief, maar wat is nou handig? Het is zo dat beide offertes nu niet zoveel van elkaar schelen. Maar als ik degene die achter ingetekend heeft, het aan de voorkant laat doen hij een stuk goedkoper zal zijn.
Als een god in Nijmegen.
/f/image/kBrVnBs24uUXms2l3n7XvxkZ.png?f=fotoalbum_large)