Een jaar geheugenchaos: DDR5 is vier keer duurder en de…

Pagina: 1
Acties:

• 84hannes
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:36
Artikel: review: Een jaar geheugenchaos: DDR5 is vier keer duurder en de prijzen stijg...
Auteur: @AverageNL
Waarschijnlijk is dit persoonlijke voorkeur, maar ik vind "vier keer duurder" onnodig verwarrend. Als de prijs vier keer verhoogd is dan is het product vier keer duurder geworden. Hier lijkt me dat bedoeld wordt dat de prijs vier keer zo hoog is geworden. Of vijf keer zo hoog, want ik heb mensen "een keer duurder" horen gebruiken als ze "twee keer zo duur" bedoelen. Is een keer duurder hetzelfde als twee keer duurder?
Vergeleken met vorig jaar betaal je tegenwoordig ruim vier keer meer.
Je betaalt alleen vier keer meer als je voor de vijfde keer betaald.
ruim 4,4 keer meer dan een jaar geleden.
Hier kan ik niet eens een bijdehante opmerking bij bedenken. Hoe kan je een fractioneel aantal keren meer betalen?

[ Voor 17% gewijzigd door 84hannes op 01-10-2026 14:57 ]

• AverageNL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:23

AverageNL

Redacteur
84hannes schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:51:
Artikel: review: Een jaar geheugenchaos: DDR5 is vier keer duurder en de prijzen stijg...
Auteur: @AverageNL
Waarschijnlijk is dit persoonlijke voorkeur, maar ik vind "vier keer duurder" onnodig verwarrend. Als de prijs vier keer verhoogd is dan is het product vier keer duurder geworden. Hier lijkt me dat bedoeld wordt dat de prijs vier keer zo hoog is geworden. Of vijf keer zo hoog, want ik heb mensen "een keer duurder" horen gebruiken als ze "twee keer zo duur" bedoelen. Is een keer duurder hetzelfde als twee keer duurder?

[...]

Je betaalt alleen vier keer meer als je voor de vijfde keer betaald.

[...]

Hier kan ik niet eens een bijdehante opmerking bij bedenken. Hoe kan je een fractioneel aantal keren meer betalen?
De huidige vorm is niet fout, zie bijvoorbeeld dit artikel van de Nederlandse Taalunie! Hetzelfde geldt daardoor wat mij betreft voor ook '4,4 keer meer dan...' :) Beide vormen kunnen natuurlijk wel, en jouw definitie wordt ook benoemd. Ik zal het hier en daar een beetje herschrijven

Overigens zou fractioneel optellen ook prima kunnen volgens jouw definitie, lijkt me toch? In dat geval zou het 'originele prijs + 440%' betekenen (dus bijvoorbeeld van 100 naar 540 euro)

[ Voor 13% gewijzigd door AverageNL op 01-10-2026 15:29 ]

• 84hannes
AverageNL schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:19:
[...]

De huidige vorm is niet fout, zie bijvoorbeeld dit artikel van de Nederlandse Taalunie! Hetzelfde geldt daardoor wat mij betreft voor ook '4,4 keer meer dan...' :) Beide vormen kunnen natuurlijk wel, en jouw definitie wordt ook benoemd. Ik zal het hier en daar een beetje herschrijven

Overigens zou fractioneel optellen ook prima kunnen volgens jouw definitie, lijkt me toch? In dat geval zou het 'originele prijs + 440%' betekenen (dus bijvoorbeeld van 100 naar 540 euro)
Mooie link
Als in een bepaalde context verwarring kan ontstaan, is het aan te bevelen om de constructie drie/vier/vijf keer zoveel als te gebruiken. De combinatie drie/vier/vijf keer meer dan is evenwel niet fout.
Hetgeen ik al vermoedde. Niet strict fout.

• _Pussycat_
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:32
Ik streuikel ook over het "vier keer duurder"; "vier keer zo duur" is veel duidelijker. Misschien dat de taalkundigen vinden dat het hetzelfde is, maar ik ben ingenieur :). Hetzelfde zal gelden voor veel andere bezoekers.

• 84hannes
_Pussycat_ schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 01:32:
Ik streuikel ook over het "vier keer duurder"; "vier keer zo duur" is veel duidelijker. Misschien dat de taalkundigen vinden dat het hetzelfde is, maar ik ben ingenieur :). Hetzelfde zal gelden voor veel andere bezoekers.
Ik denk dat je gelijk hebt. Herman Finkers maakte echter al grappen over een verrekijker die vijf keer zou vergroten, maar het een zesde keer niet deed. Hij is zeker geen ingenieur.