Duco TronicVent via HA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een te automatiseren ventilatie voor mijn woning. Er is geen plek voor een door-de-muur decentraal ventilatie-apparaat en ook niet voor een centrale variant daarvan.
Daarom denk ik dat ik vast zit aan ventilatieroosters boven de ramen.

Ik kwam de Duco TronicVent tegen. Dat is een ventilatierooster dat automatisc geopend en gesloten kan worden o.b.v. CO2-metingen e.d. Die werkt normaal samen met een DucoBox, maar ik zie dat er in de aansturing van de TronicVent ook Data A en B-connecties zijn. Dat doet mij denken aan modbus.

Heeft iemand al ervaring met het aansturen van dit apparaat via Home Assistant? Dus zonder DucoBox of andere DucoSpullen daartussen? Ik kom alleen info tegen voor de DucoBox.

Of heeft iemand een ander idee voor een vergelijkbare, betrouwbare, oplossing? Dus zelfbouw is prima, maar het moet niet zo zijn dat ik elke drie weken de boel weer in elkaar moet schroeven ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Mr_Big op 01-10-2026 11:50 ]

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik vraag me af welk probleem je hiermee wil oplossen. Bij een gemiddelde woning met alleen kleine roostertjes boven de ramen zonder mechanische ventilatie wordt in de praktijk (veel) te weinig geventileerd. En dan wil jij in die situatie ook nog eens de roosters afsluiten?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:51
Dat jij geen buizen aan je plafond wilt hebben, is een keuze. Maar die openingen dicht maken en op bv CO2 laten openen/sluiten is een zeer slechte en zeer gevaarlijke zaak. Een theelichtje produceert ook andere gevaarlijke gassen. Bij mij staan ze het hele jaar open, soms de noord/oost-zijde half dicht vanwege een koude (tocht)wind als ik op de bank zit. Heb dus een centrale Duco. En sturen op relatieve vochtigheid betekent ook meer dan een 8 mnd per jaar open staan. Dus het brengt niks.

[ Voor 16% gewijzigd door n8tur3 op 03-10-2026 15:38 ]

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Okay, goed om te weten dat het in de praktijk alsnog betekent dat die roosters eigenlijk altijd open staan. Mijn idee was dat die dingen in principe overdag en in de loop van de nacht dicht zouden zitten en alleen open zouden gaan als er mensen thuis zouden zijn en enkele uren daarna.

Maar blijkbaar onderschat ik de ventilatiebenodigdheid. Dat maakt de besturing op zicht makkelijker te automatiseren: altijd open ;-)