Vraag

• Magnistraal
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 08:12
Hoi

Ik heb een ander huis gekocht met 7 zonnepanelen van 420WP. Installatie is van 2019.

3 op oost en 4 op west met een 3000W Sofar string omformer met 2 tracker ingangen.

Met een hele zonnige dag haal ik zoon beetje 8 KW eraf per dag met een vermogen van rond de 1.4 kwh.

Is dit niet een beetje weinig?

Mijn vorige woning had ik er 12 op zuid met Enfhase dus dat kan ik niet vergelijken.

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:27
@Magnistraal
Je hebt feitelijk 2 losse installaties met 3 en 4 panelen door de oost west oriëntatie. Ook heb je kans dat het opstartvoltage hoog is van je tracker ingang waardoor je ook een stukje opbrengst mist.

Mocht je de ruimte hebben op je dak, lekker vol leggen en aansluiten op een hybride omvormer. Kleine thuisaccu eraan hangen en je bent weer lekker futureproof.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Zou zeker geen accu aanschaffen met deze opstelling.
Een zonnige dag in september is een stuk minder efficiënt dan een zonnige dag in Juli.
Kan je een specifieke datum noemen, dan vergelijk ik die met mij 4 oost, 4 West (450wp) opstelling die ik recent heb laten leggen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:20
7 panelen op niet ideale oriëntaties en 8kWh, dat is iets meer dan 1 kWh per paneel per dag, dat is niet heel veel maar ook niet heel weinig.

1.4kW max vermogen is ook niet heel gek, 4 x 420 = 1680Wp. En dan op het westen. Tegen de tijd dat de zon in het westen staat is het oosten al een tijdje klaar dus daar hoeft je dan niet veel meer van te verwachten. Wat zijn de verder specs van de panelen en de minimale ingangsspanning van die omvormer?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:40
@Magnistraal Hoe lang is een stuk touw?

Vul https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ in met de details van jouw panelen op de dag dat je die 8kWh had.

Laat maar weten of het oprecht afwijkt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Magnistraal
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 08:12
Ik heb de informatie opgezocht.

Zonnepanelen: JINKO Solar Tiger NEO 430 WP Full Black Duo Bloc

Omvormer: Sofar 3.0 KTLM - G2

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:40
En op welke helling en azimut ligt het dan?

En je hebt de spanning en stroom data per string nodig, dat zal je uit de omvormer logging moeten halen.

Anders kan niemand je helpen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1