enphase envoy-S + zonneplan dyn contract + zonnedimmer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Red2003
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-09 22:25
Mijn vraag
Ik wil over naar een dynamisch contract van zonneplan, waarbij ik geen terugleverkosten hoeft te betalen bij negatieve stroomprijs. Ik wil dat de micro omvormers automatisch de opgewekte energie dimmen, zodat ik niets terugleverd bij een negatief stroomprijs ( dus betalen) en alleen lever wat ik op dat moment zelf verbruik (instelbaar).

op internet zie ik de volgende opties:

1. gebruik de ingebouwde AI optimalisatie van de enphase app

2.gebruik additioneel de app zonnedimmer

3.gebruik de home assistance

Nu heb ik al zoveel gelezen dat het mij een beetje duizeld. De ene zegt dat optie 1 genoeg is om mijn doel te bereiken maar andere zeggen weer dat ik een envoy metered nodig heb ( dus nieuw systeem kopen).

De andere zegt dat optie 2 (zonnedimmer app) het beste past bij enphase en zonneplan.

Optie 3 wil ik liever niet gebruiken omdat ik niet zo handig ben met programmeren en ik alleen de zonnepanelen heb die ik automatisch wil in/uit schakelen of dimmen

Relevante software en hardware die ik gebruik
enphase envoy-S standaard , 11 panelen met IQ7 omvormers en de enphase app (laatste versie). opwek per jaar 4500kw en verbruik 3000 kw.

Graag jullie advies, klopt het dat optie 1 ook kan met een de envoy-S standaard ??. Ik zelf heb het gevoel dat optie 2 de simpelste en makkelijkse en goedkoopste optie is, maar is dat ook zo ??

Alle reacties

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:19
Ik heb het afgelopen jaar maar 1 moment gehad waarbij ik een deel van mijn zonnepanelen heb uitgezet vanwege een negatief tarief, de rest van het jaar was het niet de moeite. Ik probeer zoveel mogelijk van mijn eigen opgewekte stroom te gebruiken. Ik bedoel hiermee te zeggen; staar je niet blind negatieve tarieven.

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:30

Pazo

Mroaw?

Zonnedimmer werkt niet met Enphase.
Bij dynamisch contract krijg je ook in 2027 nog geld voor teruglevering, al is het maar een paar cent.
Indien je toch dingen wilt doen met beperken van teruglevering icm Enphase, zie Het Grote Enphase Topic.

Special mbt teruglevering:
Pazo in "Het grote Enphase topic - deel 3"

Met de Standard gateway is het trouwens wel een stuk lastiger, heb je maar weinig mogelijkheden mee.

[ Voor 42% gewijzigd door Pazo op 01-10-2026 19:29 ]

Enphase topic • Jeroen.nl • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline