Home assistant - problemen met zigbee2mqtt/automations

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dr D
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:20
Ik heb een werkend systeem met Home Assistant. Ik gebruik zigbee2mqtt als een paar maanden met een aantal (42) zigbee apparaten.

De laatste tijd is het systeem echter onstabiel. Ik merk dat voornamelijk als de verlichting 's avonds niet inschakelen. Als ik dan op het dashboad kijk zie ik dat de zigbee apparaten al een paar uur geen informatie meer doorgeven. In de Home Assistant Core logs is niets te zien. Ik los het probleem altijd op door zigbee2mqtt te herstarten.

Dit probleem komt tegenwoordig steeds vaker voor dus is ben op zoek naar de oorzaak van dit probleem. De laatste keer dit dit probleem optrad heb ik zigbee2mqtt niet meer herstart. In plaats daarvan heb ik op het dashboard geprobeerd de lampen aan te doen. In de zigbee2mqtt logs zie ik de volgende melding:
code:
1
[28/09/2026, 20:15:18] z2m: Publish 'set' 'state' to 'Salt lamp' failed: 'Error: ZCL command 0x18fc260000090744/1 genOnOff.on({}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (SRSP - AF - dataRequest after 6000ms)'
Ik draai HAOS op een HP thin client. Ik gebruik een Sonoff Zigbee Dongle P.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn of hoe ik het probleem kan troubleshooten? Kan het zijn dat ik teveel zigbee apparaten gebruik?

P6T Deluxe, i7 920, 6GB RAM, HD6970

Alle reacties

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:58
Upgraden van de firmware van de dongle misschien?

Ik lees hier meer problemen rond dat aantal devices:
https://www.reddit.com/r/...ff_30_zigbee_coordinator/

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zit je dongle met een usb2.0 verlengkabel verbonden aan je thin client? Direct de dongle in de pc steken kan tot veel rare problemen lijden.

Het aantal devices lijkt me niet het probleem. Ik heb een dongle met dezelfde chipset met 100 devices zonder problemen en er zijn mensen met nog grotere netwerken zonder problemen. 42 devices is een peulenschil voor die chipset.

[ Voor 45% gewijzigd door Gizz op 30-09-2026 21:58 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eerste dingen waar ik dan aan denk:
- USB 2.0 (geen 3.x) verlengkabel aan je stick
- Welke firmware draai je?
- Toevallig spammerige devices toegevoegd? Sommige mmWave sensoren of power plugs kunnen heel erg spammerige zijn.

• Dr D
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:20
RudolfR schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:52:
Upgraden van de firmware van de dongle misschien?

Ik lees hier meer problemen rond dat aantal devices:
https://www.reddit.com/r/...ff_30_zigbee_coordinator/
Zal ik eens naar kijken. Ik had geen idee dat dat "uberhaupt mogelijk was bij die dingen.
Gizz schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:55:
Zit je dongle met een usb2.0 verlengkabel verbonden aan je thin client? Direct de dongle in de pc steken kan tot veel rare problemen lijden.

Het aantal devices lijkt me niet het probleem. Ik heb een dongle met dezelfde chipset met 100 devices zonder problemen en er zijn mensen met nog grotere netwerken zonder problemen. 42 devices is een peulenschil voor die chipset.
Hij zit met een verlengkabel van een meter aangesloten. Ik zal de dongle wat verder van de thin client af leggen. Misschien helpt dat.
Septillion schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 07:01:
Eerste dingen waar ik dan aan denk:
- USB 2.0 (geen 3.x) verlengkabel aan je stick
- Welke firmware draai je?
- Toevallig spammerige devices toegevoegd? Sommige mmWave sensoren of power plugs kunnen heel erg spammerige zijn.
Is de bedoeling dat ik een usb2.0 of juist een 3.0 verlengkabel gebruik? Wat is het verschil tussen die twee?

Ik draai Zigbee NCP 20210708, Baudrate 115200. Ik zie op de website dat er verschillende soorten firmware zijn. Ik heb geen idee welke ik nu heb en welke ik moet flashen.

Ik heb een aantal smart plugs toegevoegd omdat ik mijn energieverbruik in de gaten wil houden. Ik heb ze juist daarvoor gekocht.

P6T Deluxe, i7 920, 6GB RAM, HD6970

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Ik probeerde nog zo duidelijk mogelijk te schrijven dat je geen USB 3 kabel niet hebben :+ Het zijn de USB 3 signalen die veel storen.

Je firmware is in ieder geval oud. Zou je eens een update kunnen geven naar Zstack 20250321.

Qua pluggen, daarvan eens kijken of deze heel vaak de waardes sturen. Anders reporting interval stuk lager zetten voor power en energy. Zeg Min rep interval naar 120 seconden ofzo. Of als je pluggen hebt die je moet pollen, zet Measurement poll interval eens op 120 sec.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:03
Weet niet of het nog steeds van toepassing is maar kan zijn dat na een firmware update je alle apparaten opnieuw moet koppelen. Iets om ook even te controleren.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Volgens mij nooit zo geweest.... En gebruik toch al 8+ jaar Z2M.
Pagina: 1