Vraag

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:31
Ik zit met een vraagstuk waar ik niet uitkom:

Kort samengevat:

Ik heb een slagerij met daarachter een werkplaats. Alle elektra voorziening zijn redelijk verouderd (smeltzekeringen oude bedrading). Dus deze ben ik aan het langzaam aan het vervangen.

Ik heb vanaf de hoofdmeterkast, een nieuwe ymvk-as kabel naar de werkplaats gegraven (25 meter) van 4x10mm2. Nu wil ik een nieuwe verdeelkast/groepenkast voor de werkplaats gaan ophangen. So far so good, maar ik wil hierbij gelijk rekening houden met een (waarschijnlijk) serieuze batterij opstelling (iets van 25kWh met een 17kW omvormer). Er liggen nu al zonnepanelen op het dak van de werkplaats.

In de nieuwe verdeelkast komen: 2x 16A 3p+n c karakteristiek alamats (voor wat grotere machines), en 5x 1p+n 16a alamats (voor koelingen en overige). Niet mega spannend dus. Maar ik kan er niet uitkomen wat voor aardlekautomaat ik moet plaatsen voor de zonnepanelen nu, en die dan dus gelijk geschikt is voor de toekomstige batterij. 32A??

Opstelling vanaf meterkast naar verdeelkast word dus:

Meterkast:

40A hoofdschakelaar

25 meter 10mm2 kabel

40A hoofdschakelaar.

Hoofd aansluiting is nu overigens 3x50 ampère, en wil ik terug brengen naar 3x35 ampère. Misschien over een jaar of 3 zelfs terug naar 3x25. Dit zou dan mogelijk worden door de batterij.

Best lang verhaal geworden, hopelijk een klein beetje duidelijk...

Gezien geen huisinstallatie => afgesplitst

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 30-09-2026 21:22 ]

Alle reacties

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:48
Zonnepanelen en batterij gaan achter hun eigen aardlekautomaat lijkt me. Zijn beiden 3-fase? De (toekomstige) batterij wel, denk ik?

• duc848
pegagus schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:14:
Zonnepanelen en batterij gaan achter hun eigen aardlekautomaat lijkt me. Zijn beiden 3-fase? De (toekomstige) batterij wel, denk ik?
Jes beide zijn 3 fase en komen achter een eigen aardlekautomaat (dit is verplicht volgens mij), de zonnepanelen zitten nu achter een ABB 40a 3 fase aardlekautomaat.

Maar de batterij moet misschien nog wel hoger afgezekerd worden? En dan kom je in de knel met selectiviteit enzo... Ik kan bij de grote webshops ook niet zo'n hoge ampere automaat selecteren, ze bieden eigenlijk max 32 ampere aan. Nu kan ik wel een losse bestellen en zelf inbouwen... maar toch

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Als je naar 3x25 hoofd aansluiting terug wil kun je geen 3x32A zekeringen naar gebruikers gebruiken.

Verder is bedrijfsmatig een 25kWh accu met een 17kW inverter niet al te ruim. De 17 kW inverter is ook aan de max voor 3x25A aansluiting.
Heb je gekeken wat je voor gebruikt hebt en daarmee de solar array en de accu maat gekozen ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• pegagus
Waarom moet de batterij hoger worden afgezekerd dan het vermogen van de omvormer?

Als die smeltzekering blijven, dan is selectiviteit extra belangrijk (ik heb moderne automaten die ik terug kan zetten). Zoals @jacovn aangeeft, moet je er dus onder gaan zitten. liefst 16A en als het moet kun je nog naar 20A.

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:01
pegagus schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:23:
Waarom moet de batterij hoger worden afgezekerd dan het vermogen van de omvormer?
Omdat als de batterij in serie staat met de netaansluiting, zoals heel veel systemen kunnen, de batterij zijn vermogen BOVENOP het netvermogen kan zetten. Zo kan je op een kleine aansluiting peakshaven en bijvoorbeeld machines met elektromotoren starten.

In het geval van motoren zijn smeltpatronen ook handiger omdat die de inschakelstroom wat beter kunnen verwerken zonder constant te trippen.

@duc848 Zoals hierboven al is gezegd: PV en accu beiden een eigen aardlek. Heb je de kabel tussen de hoofdkast en slagerij ook met een automaat EN een aardlek beschermd?

• duc848
jacovn schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:21:
Als je naar 3x25 hoofd aansluiting terug wil kun je geen 3x32A zekeringen naar gebruikers gebruiken.

Verder is bedrijfsmatig een 25kWh accu met een 17kW inverter niet al te ruim. De 17 kW inverter is ook aan de max voor 3x25A aansluiting.
Heb je gekeken wat je voor gebruikt hebt en daarmee de solar array en de accu maat gekozen ?
Nee precies dat is dus mijn hele punt. En in mijn ogen het tegenstrijdige, de hele selectiviteit is weg. Nu zou 17kw net kunnen op een 25A zekering..

En ik ben maar een klein bedrijf, de batterij zou in de eerste instantie alleen zijn voor opslag zonne-energie en dan in de nacht weer opmaken, als straks de salderingsregeling komt te vervallen. Maar ik kan de batterij ook gebruiken voor Peak shaving, waardoor ik terug kan naar 3x25 amp. Dat scheelt elk jaar serieus geld, en maakt de tvt een stuk korter. Maar dat is een ander topic eigenlijk.

Overigens komt die 17kW natuurlijk niet echt in de buurt van de hoofdzekeringen, het is niet om terug te leveren. Maar dat vermogen blijft "intern" zodra er vraag is.

Ik weet van elke machine mijn verbruik, ook zonnepanelen monitor ik uiteraard. hoofdverbruik alles lees ik uit, ook de max per fase weet ik. (ik heb wel 20 stuks homewizard meters overal tussengemaakt). Dus die 17kW is genoeg voor mij, dat kan ik wel met zekerheid zeggen.

• duc848
DavidZH schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:45:
[...]

Omdat als de batterij in serie staat met de netaansluiting, zoals heel veel systemen kunnen, de batterij zijn vermogen BOVENOP het netvermogen kan zetten. Zo kan je op een kleine aansluiting peakshaven en bijvoorbeeld machines met elektromotoren starten.

In het geval van motoren zijn smeltpatronen ook handiger omdat die de inschakelstroom wat beter kunnen verwerken zonder constant te trippen.

@duc848 Zoals hierboven al is gezegd: PV en accu beiden een eigen aardlek. Heb je de kabel tussen de hoofdkast en slagerij ook met een automaat EN een aardlek beschermd?
Precies dit is wat ik bedoel.

Op dit moment ligt de oude kabel er nog, aangesloten met de smeltzekeringen.

Straks wil ik de nieuwe ingegraven kabel aan beide kanten aansluiten met een 40A hoofdschakelaar. Maar dit zou ook kunnen met een aardlekautomaat natuurlijk.

De PV komt straks direct in de batterij, dus 1 aansluiting voor nu de PV en straks de batterij is genoeg in de verdeelkast.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
duc848 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:49:
[...]
Ik weet van elke machine mijn verbruik, ook zonnepanelen monitor ik uiteraard. hoofdverbruik alles lees ik uit, ook de max per fase weet ik. (ik heb wel 20 stuks homewizard meters overal tussengemaakt). Dus die 17kW is genoeg voor mij, dat kan ik wel met zekerheid zeggen.
Hmm, je kunt er niet vanuit gaan dat solar de accu altijd genoeg vult.
Je zult dan een EMS moeten hebben welke goedkoop inkoopt en dan je gebruikt dekt.

De meeste accu leveranciers claimen wonderen. Inkomensten komen meestal door handelen.
De round trip van energie in en uit de accu is ruwweg 10% + 10% verlies.
Dus de spread tussen inkoop en verkoop moet genoeg zijn.

Nul op de meter instelling heb je weinig aan in de winter. In de zomer ook niet omdat je te veel solar opwek hebt wellicht.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• duc848
jacovn schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:16:
[...]

Hmm, je kunt er niet vanuit gaan dat solar de accu altijd genoeg vult.
Je zult dan een EMS moeten hebben welke goedkoop inkoopt en dan je gebruikt dekt.

De meeste accu leveranciers claimen wonderen. Inkomensten komen meestal door handelen.
De round trip van energie in en uit de accu is ruwweg 10% + 10% verlies.
Dus de spread tussen inkoop en verkoop moet genoeg zijn.

Nul op de meter instelling heb je weinig aan in de winter. In de zomer ook niet omdat je te veel solar opwek hebt wellicht.
Ben ik met je eens.

Ondanks dat het een beetje offtopic is..

Ik heb vast (gunstig) contract nog 3 jaar lang handelen op de energiemarkt met een batterij geloof ik niet echt in..

Vanaf maart t/m september kunnen de zonnepanelen de batterij aardig tot zeer goed voeden. Ik gebruik tussen 18:00 en 6:00 ook zo ongeveer 20 tot 25 kWh. Dit is niet gangbaar, maar in mijn geval de situatie. Daarom is de batterij voor mij best interessant aangezien mijn nacht gebruik zo hoog is (koelingen moeten doordraaien, zomers nog harder dan s winters).

Dan heb ik nog het voordeel van peakshaving, ik betaal nu voor mijn 3x 50 ampere aansluiting 2000 euro per jaar. als ik terug kan naar 3x25 scheelt 1500 euro per jaar alleen al aan vastrecht.

En dan last but not least, noodstroom voorziening, mocht de stroom uitvallen, kan ik of mijn winkel gewoon doordraaien, of in ieder geval blijven mijn koelingen en vriezers koud voor een paar uur.

Maar daarom terug naar de hoofdvraag: hoe sluit in de batterij aan op de verdeelkast..

dit is wat ik tot nu toe heb ontworpen:

https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-id/RV6HR04ZMI/?_gl=1*24okmk*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAjwoOjVBhArEiwAUwDak6YukYpJGPgP6G5hLy0tXRV8bqhcc17lu8_Nah5URiI_TT1srRYU8hoCCDMQAvD_BwE&gbraid=0AAAAAD5RVIexVWaTntLlEgOci9BEFhd5_&build=RV6HR04ZMI

• pegagus
Je accu/omvormer zeker je gewoon af op het vermogen wat die kan leveren (liefst wat meer wegens langdurige hoge stroom en bijbehorende warmte). Dat het net en de accu gelijktijdig stroom leveren maakt dat je groepenkast er op uitgelegd moet zijn. Als de omvormer van de batterij 25A kan leveren en het net kan 25A leveren, moet je meterkast uitgelegd zijn op 50A. Dat zit hem niet in zekeringen, maar in de kabeldikte in de groepenkast.

En smeltpatronen als hoofdzekering mag je niet zelf vervangen. Als je terug gaat naar 3x25A en het netbedrijf vervangt enkel de smeltzekeringen voor lichtere exemplaren, moet je dat zelfde netbedrijf bellen als ze doorgebrand zijn.

• duc848
pegagus schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:05:
Je accu/omvormer zeker je gewoon af op het vermogen wat die kan leveren (liefst wat meer wegens langdurige hoge stroom en bijbehorende warmte). Dat het net en de accu gelijktijdig stroom leveren maakt dat je groepenkast er op uitgelegd moet zijn. Als de omvormer van de batterij 25A kan leveren en het net kan 25A leveren, moet je meterkast uitgelegd zijn op 50A. Dat zit hem niet in zekeringen, maar in de kabeldikte in de groepenkast.

En smeltpatronen als hoofdzekering mag je niet zelf vervangen. Als je terug gaat naar 3x25A en het netbedrijf vervangt enkel de smeltzekeringen voor lichtere exemplaren, moet je dat zelfde netbedrijf bellen als ze doorgebrand zijn.
Oke, dit was ongeveer wat ik zelf ook ingedachte had. Vooral die kabeldikte is belangrijk.

Opmerking over de smeltpatronen:

Ik was ook zeker van plan Stedin opdracht te geven smeltpatronen te vervangen voor automaten, zodat ik in geval van uitschakelen niet hoef te bellen en uren moet wachten.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:27
duc848 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:12:
[...]

Ik was ook zeker van plan Stedin opdracht te geven smeltpatronen te vervangen voor automaten, zodat ik in geval van uitschakelen niet hoef te bellen en uren moet wachten.
Zonde van je geld. Heb ik ook overwogen, ben naar 1x35A naar 3x25A gegaan, maar smeltpatronen ‘even’ vervangen was een aparte opdracht met bijbehorende prijskaartje.

• duc848
GioStyle schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:19:
[...]

Zonde van je geld. Heb ik ook overwogen, ben naar 1x35A naar 3x25A gegaan, maar smeltpatronen ‘even’ vervangen was een aparte opdracht met bijbehorende prijskaartje.
Het overstappen naar een lichtere aansluiting lijkt iets van 250 euro te kosten. En ik denk net te lezen dat de zekeringen vervangen voor automaten zo rond de 300/350 kost. Dat heb ik er zeer zeker wel voor over. Tuurlijk veel geld voor een relatief simpel klusje, maar ja geeft wel een geruststellend gevoel daarna de boel een stuk meer zelf in de hand te hebben!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:50
duc848 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:53:
[...]

Het overstappen naar een lichtere aansluiting lijkt iets van 250 euro te kosten. En ik denk net te lezen dat de zekeringen vervangen voor automaten zo rond de 300/350 kost. Dat heb ik er zeer zeker wel voor over. Tuurlijk veel geld voor een relatief simpel klusje, maar ja geeft wel een geruststellend gevoel daarna de boel een stuk meer zelf in de hand te hebben!
Zou persoonlijk zeker als bedrijf liever over gaan naar 3x25A mespatronen in zo'n geval.
Netbeheerder is er meestal vrij vlot bij een dergelijke storing en smelt (en zeker messen Gg) zijn een stuk vergevelijker dan automaten. Zeker als je telkens rondom de grens van de 25A zit kan je iemand in dienst nemen om bij je hoofdaansluiting te blijven staan en je zekeringen opnieuw in te zetten, en met verloop van tijd kan je die automaten laten vervangen ivm degradatie en dat ze er al heel ruim onder de 25A uit knallen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:01
duc848 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:52:
[...]

Straks wil ik de nieuwe ingegraven kabel aan beide kanten aansluiten met een 40A hoofdschakelaar. Maar dit zou ook kunnen met een aardlekautomaat natuurlijk.
Een hoofdschakelaar is geen beveiliging! In jouw geval zou dat een 50A automaat zijn met een 300mA selectieve aardlek er bij. Als je dit in één apparaat kan vinden: net zo goed. Maar het moet wel aan beide zijden van de kabel omdat je van twee kanten een voedingsbron hebt.
De PV komt straks direct in de batterij, dus 1 aansluiting voor nu de PV en straks de batterij is genoeg in de verdeelkast.
Dan wordt het lastig een beveiliging te vinden die nu de PV goed beveiligd, en straks de batterij.
Pagina: 1