P1 API onbereikbaar ondanks wel verbonden met HW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:32
Mijn Peblar-laadpaal kan de P1 API niet vinden. Ik heb de API aangezet in de HW app, en zowel het daar-gegeven IP-adres 192.168.1.108 handmatig ingevuld als automatisch laten zoeken (vindt niets).

Verbindingen lopen als volgt:

Peblar => eth => hoofdnetwerk modem&router (Zyxel EX5601-T1)
P1 => wifi => gastnetwerk van modem&router (Zyxel EX5601-T1)

Alleen mijn pc en Peblar zitten op het hoofdnetwerk. Het rare is echter: als ik de Peblar via de wifi verbind met hetzelfde gastnetwerk dan vindt ie de P1 ook niet. Als ik op mijn pc of telefoon met het gastnetwerk verbind, dan vind ik 192.168.1.108 ook niet; ping geeft:

192.168.1.108 dev enp5s0 FAILED

De interface van het modem geeft de P1-meter ook actief op 192.168.1.108.

Ik heb de P1-meter opnieuw verbonden met het gastnetwerk, en vervolgens met HW, dit ging allemaal prima. Het lampje is groen. Ik krijg live data, en de API is ingeschakeld.

Enig idee waarom deze verder niet vindbaar is? Via GPT kom ik niet verder.

(Volgende stap is die Peblar via ethernet naar het gastnetwerk te krijgen, maar eerst de basics..)

Alle reacties

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:45

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gastnetwerk is dan dus gescheiden, niet alleen van hoofdnetwerk, maar waarschijnlijk dus ook client isolatie (dus twee apparaten op het gastnetwerk mogen niet met elkaar praten).

Daar zul je dus of iets van uitzonderingen op moeten maken als dat kan, of de P1 aan je hoofdnetwerk hangen, of anderszins je segmentering zo aanpassen dat ze elkaar wel kunnen vinden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:32
Dank. Helaas is het modem nogal dichtgetimmerd, maar ik ga dan een router eraan hangen, en via daar de P1 en laadpaal verbinden.