Externe systeembeheerder op prive laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snoppie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-10 08:14
Mijn schoonouders hebben een laptop gekocht bij een lokaal ICT bedrijfje. Deze heeft het administratief beheer over de laptop en smeert ze (vind ik persoonlijk) van alles aan.
...

Gaat om Windows laptop.
...

Ik doe voor meerder familieleden het onderhoud op computers. Ik heb op geen van die computers rechtstreeks beheer (admin rechten) maar doe dit via Teamviewer als ik er bij moet... Nu zou ik een NAS aansluiten voor m'n schoonouders maar kon niets met de laptop. Moest via hem. Uiteindelijk wel rechten gekregen maar ik heb nog nooit meegemaakt op een privé laptop dat een extern ICT bedrijf alle software installeert/moet installeren. Wat kan hij (in)zien? Wat kan hij doen? Hij lijkt mij niet een heel gangbare gang van zaken.

Met het leveren van de PC had hij de oude PC ook meegenomen. die heb ik ook terug gevraagd maar daar had hij vervolgens de SSD uit gehaald want mocht er iets missen op de nieuwe laptop dan had hij nog een back-up. Maar die backupschijf moet dan toch gewoon bij mijn schoonouders zijn volgens mij... Staan ook prive bestanden op van hun.

Ze maken ook bijna geen gebruik van office maar hij heeft ze nu ook weer een verlenging van Office 365 laten doen voor €100,- per jaar. Als ze een Office 2024 kooplicentie zouden hebben zou veel beter zijn.
...

Was dus even benieuwd naar de meningen hier. Ik vind het nogal een bijzondere manier en heb het gevoel dat hij zich zo mooi van werk voorziet. Ik kan natuurlijk bestanden back-uppen en een herinstallatie van de PC doen en hem er zo afkinkelen maar da's ook zo wat...

Alvast bedankt voor jullie reacties .

Alle reacties

• Muintwie
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 10-10 17:31
Schone installatie doen

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wat vinden jouw schoonouders ervan ?

Wie du mir, so ich dir.

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:14
Dit. No way dat ik dit zou toestaan.

Je koopt een privé laptop en dan ben je afhankelijk van een derde partij of je iets mag installeren? Wat is dat voor een kul.

Je hebt gewoon helemaal gelijk dat dit niet normaal is. Die oude computer, of in ieder geval SSD met privé data heeft daar ook niets te zoeken. Het zal misschien allemaal geen kwade bijbedoelingen hebben, maar wat als hij die SSD kwijt raakt of iemand anders krijgt toegang tot die data. Dus het is of wipen (met certificaat) of teruggeven.

My 2 cents..

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:40
Nieuw admin account maken en die van hem verwijderen. Of een schone installatie, nog beter. En die ssd moet terug.

Roomba E5 te koop

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bizar, wat als die toko er mee stopt, dan zou je niets meer kunnen. Ook raar dat je de oude pc niet terug krijgt, dat zaakje stinkt.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Onder welke voorwaarden is dit afgenomen? Misschien wilden je schoonouders het beheer wel uitbesteden, en/of tegen zichzelf in bescherming genomen worden tegen het slopen van de computer of weggooien van data? Bij Office 2024 krijg je geen Outlook en OneDrive (5 GB in plaats van 1 TB), hebben ze dat niet nodig? Is de SSD niet encrypted en heeft hij geen escrow/dead man's switch-achtige constructie waar je ouders bij faillissement of overlijden alsnog hun data en beheerwachtwoorden terugkrijgen?

Al met al te veel onzekerheden om zomaar te zeggen dat dit stinkt.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 30-09-2026 13:49 ]

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:52

MetalStef

gietijzer

Zolang hij netjes een beheercontract kan overleggen (inclusief voorwaarden) met de krabbel van je schoonouders, zou ik me niet druk maken.

Het is heel goed mogelijk dat het hier om een bonafide ondernemer gaat, die het beste met zijn digibete klanten voor heeft. Maar dan moet het ook juridisch gewoon kloppen.

En die SSD moet gewoon terug, daar staat data op waar hij niets mee te maken heeft.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• Patriot
  • Laatst online: 15:25

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik denk dat de keuze om je ouders niet zomaar software te kunnen laten installeren wel verregaand is, maar tegelijkertijd is dat in feite de constructie die ik had bij mijn ouders voordat ze alles op hun iPad gingen doen. Over of het gangbaar is kun je volgens mij lang discussiëren, in het bedrijfsleven is het héél normaal de persoon die een apparaat gebruikt niet de (technisch) beheerder is. Een computerwinkel hier in de buurt had (of heeft, ik kan het op hun website niet meer vinden maar kan zijn dat ze het nog doen) een leaseprogramma voor de inwoners van verzorgingstehuizen in de buurt. Die mensen hadden ook weinig tot geen rechten.

Alleen het niet direct teruggeven van de SSD doet mijn wenkbrauwen een beetje fronzen, maar ik ken niet genoeg van het verhaal om te zeggen of hier sprake is van een miscommunicatie of dat het echt misgaat.

Voor zover ik kan zien is er nog niet echt iets juridisch verwijtbaars gebeurt. Je sorteert voor op dat je schoonouders 'genaaid' zijn met hun aankoop van Office 365, maar daarmee kom je volgens mij nergens. Office 365 is geen onredelijk alternatief. Anders zou je ook wel kunnen beargumenteren dat iemand die Office 2024 aan ze had verkocht verkeerd bezig was omdat die ook Libre Office had kunnen aanbieden.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:28
MetalStef schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:58:
En die SSD moet gewoon terug, daar staat data op waar hij niets mee te maken heeft.
En dat natuurlijk sowieso.
Misschien voor de verkoper eigen hergebruik/verkoop?

• Snoppie
  • Laatst online: 06-10 08:14
eheijnen schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:30:
Wat vinden jouw schoonouders ervan ?
Die vinden al snel dat mensen die er een bedrijf in runnen wel verstand van zullen hebben. Al hadden ze niet door dat ik voor hun ook helemaal niets meer kon installeren. Ze laten zich ook wel wat snel overreden want waar ik gewoon een desktop voor hun dacht want: Willen een grotere monitor, een toetsenbord op een plankje, willen de computer in een hoekje houden en niet op schoot. Zijn ze toch met een laptop thuis gekomen.
CodeCaster schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:48:
Onder welke voorwaarden is dit afgenomen? Misschien wilden je schoonouders het beheer wel uitbesteden, en/of tegen zichzelf in bescherming genomen worden tegen het slopen van de computer of weggooien van data? Bij Office 2024 krijg je geen Outlook en OneDrive (5 GB in plaats van 1 TB), hebben ze dat niet nodig? Is de SSD niet encrypted en heeft hij geen escrow/dead man's switch-achtige constructie waar je ouders bij faillissement of overlijden alsnog hun data en beheerwachtwoorden terugkrijgen?

Al met al te veel onzekerheden om zomaar te zeggen dat dit stinkt.
Zie bovenstaand. de constructies weet ik niets van. Wel dat ze sporadisch Word gebruiken en verder niet. Hotmail gebruiken ze gewoon in de webomgeving en dus niet via Outlook. Opslag gebruiken ze niet veel al is backup via onedrive misschien fijn maar aan die 5GB hebben ze ook genoeg...
MetalStef schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:58:
Zolang hij netjes een beheercontract kan overleggen (inclusief voorwaarden) met de krabbel van je schoonouders, zou ik me niet druk maken.

Het is heel goed mogelijk dat het hier om een bonafide ondernemer gaat, die het beste met zijn digibete klanten voor heeft. Maar dan moet het ook juridisch gewoon kloppen.

Ze hebben er geen krabbel voor gezet. Er is geen overeenkomst.
Patriot schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:14:
Ik denk dat de keuze om je ouders niet zomaar software te kunnen laten installeren wel verregaand is, maar tegelijkertijd is dat in feite de constructie die ik had bij mijn ouders voordat ze alles op hun iPad gingen doen. ...
In jou geval was dat dan nog binnen de familie. En binnen bedrijven snap ik het ook. Dan is het meestal ook niet je eigendom
Patriot schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:14:
Voor zover ik kan zien is er nog niet echt iets juridisch verwijtbaars gebeurt. Je sorteert voor op dat je schoonouders 'genaaid' zijn met hun aankoop van Office 365, maar daarmee kom je volgens mij nergens. Office 365 is geen onredelijk alternatief. Anders zou je ook wel kunnen beargumenteren dat iemand die Office 2024 aan ze had verkocht verkeerd bezig was omdat die ook Libre Office had kunnen aanbieden.
Nou dat had hij ook nog kunnen adviseren inderdaad. M'n schoonpa kwam namelijk met de vraag bij mij dat hij nu weer €100 moest betalen en waar dat dan voor was... Toen ik hem dat uitlegde vond hij het wel veel voor alleen Word gebruik... en dat snap ik...

Bedankt voor jullie meningen in ieder geval. Het is een beetje verdeeld. Maar eens overleggen wat ze nou echt willen.

• Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-10 15:46
Als je zeker bent dat er geen krabbel is op een contract. en lees wat je schoonouders precies ermee doen.

schone installatie onmiddellijk doen. en per direct kun je voor een paar tientjes activatiecodes vinden voor windows + office 2024. (of je zoekt wat verder op internet/reddit/github, yoohoo and a bottle of rum)

SSD zou ik direct terug laten komen, of in rekening gaan brengen. vermoedelijk kan hij hem niet meer teruggeven omdat die al in een "andere build" zal zitten.

zou ze dan ook teamviewer/anydesk oid erop installeren en aangeven dat als ze hulp nodig hebben ofzo dat ze naar jou ervoor komen.

Maar aangezien er dus ook geen contract oid is opgesteld, vrees ik dat het alleen een keer leergeld zal gaan zijn voor hun en je dus ook niets kunt gaan terugvragen ervoor. maar de volgende keer zullen ze 2x nadenken en met vragen (hopelijk) tot bij jou komen

[ Voor 18% gewijzigd door Skyllaer op 01-10-2026 11:11 ]

SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:22

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@Skyllaer ik zou niet gaan schatgraven voor de ISOs. Die zijn bij MS te downloaden, wel zo veilig. :P

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international law enforcement operation.

Pagina: 1