Nieuwe Gaming pc die toekomstbestendig is

Pagina: 1
Acties:

• dr34mm4st3r
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:05
Goedemiddag allen,

In het verleden ben ik via dit forum geholpen aan mijn pc systeem die ik momenteel heb (gekocht in het jaar 2020).

Ik hoop dat jullie mij deze keer weer kunnen voorzien van een mooi en compatibel systeem die toekomstig bestendig is voor gaming.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een gebalanceerd systeem waarmee ik moeiteloos de nieuwste games mee kan spelen in de toekomst. Bijvoorbeeld GTA 6 , WoW Forever, Wardogs, The Witcher 3 wild hunt remastered. Videobewerken of streamen van games doe ik niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat betreft een maximum bedrag lijkt mij 1500 euro een mooi streven, maar minder is altijd mooi.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel een AOC 24G2U monitor (144hz).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie de afbeelding onderaan dit bericht voor mijn oude systeem. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een MSI moederbord zou fijn zijn (AM5).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb met mijn huidige setup gemerkt dat kracht best te combineren is met stilte, dus dat wil ik nu weer. Graag een zwarte behuizing.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn oude pc setup kijken en op basis daarvan met een geheel nieuwe setup te komen. Ik hoop van ieder jullie kennis gebruik te kunnen maken mbt de suggesties die jullie doen.

Dit is trouwens mijn PC monitor die ik momenteel heb:

https://www.coolblue.nl/product/839447/aoc-24g2u.html?srsltid=AU7gw4Wu4SdWzRfMPpJ8VahW37wzzMYQovqojEEYM4nfGpp8fBVCVb_Y

En dit mijn pc onderdelen die ik momenteel heb (via dit forum gekocht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h67FW8iPXPOys7ITDntcXGriuY8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o6bVFqxEUqtXGi0sUdTABqST.png?f=user_large

Wellicht dat als ik deze compleet verkoop dat ik er nog wat voor kan terugkrijgen.

Ik hoor graag van jullie, alvast heel hartelijk bedankt weer! =)

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:52
Geheel nieuwe setup lijkt mij niet nodig. Ik denk dat je met een 5500X3D of 5700X en een nieuwe videokaart nog wel even een tijdje door kan.

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:00
5500x3d of 5800x3d zijn je beste optie. En anders idd een nieuw systeem en deze verkopen. Ik kan me voorstellen dat je met de processor upgrade de waarde van de pc verhoogd, omdat de pc ook interessant wordt voor mensen die zelf geen pc kunnen bouwen.

En dat geeft je de kans om te proberen of de upgrade groot genoeg is voor jezelf. Eigenlijk een vrij risicoloze upgrade. Mijn best guess hoor, zoveel verstand heb ik niet van de tweedehands markt. Maar een systeem met een oude processor is alleen wat waard voor mensen die zelf de processor upgrade kunnen doen.

• Carrieretijger
  • Registratie: September 2026
  • Niet online
Ik schaar me achter het idee om te kijken naar een 5500X3D processor (iets beter is de 5800X3D). Je hebt een full HD monitor op 144Hz en combineer dat met een 9060XT of nog liever een 9070XT videokaart (deze zijn AMD). Dat zou een goede investering zijn. Gaat de PC ooit kapot dan kun je de videokaart sowieso meenemen en heb je nog ruimte over als je ooit naar 1440p gaat.

DDR4 werkgeheugen is prima voor jouw doel en als je 16 GB hebt kun je nog even door, maar als het kan ga dan toch voor 32 GB.

Koop Nvidia als je ray tracing wilt gebruiken en persoonlijk vind ik ray tracing niet echt een meerwaarde hebben; niet een meerwaarde om flink bij te betalen ;)

• dr34mm4st3r
Alvast bedankt voor de reacties zo ver. De 5500X3D is zo te zien niet verkrijgbaar meer... die schijnt voor gamen wel beter te zijn dan de 5700X die is verkrijgbaar in Tray versie (maakt dat wat uit?). De 5700X weer beter voor multitasken. De cooler die ik heb voor de cpu is voldoende?

De 5800X3D is echt een heel stuk duurder. De 5700X3D ook niet verkrijgbaar.

Is het echt de moeite waard om te wachten met een goede upgrade tot AM6?

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:46
Ik heb mijn soortgelijke set door de jaren heen geupgrade.

Momenteel is het een 5800X met een RTX 4070 Super. Draait alles wat ik draaien wil op 1440p 165hz :)

Gezien de huidige tijden/prijzen zou ik lekker even op AM4/DDR4 blijven..

What seems to be the officer, problem?

• Carrieretijger
  • Niet online
Graag gedaan :)

Computers zijn helaas duur op dit moment. Misschien via V&A dat er nog een 5700X3D of 5800X3D op de kop te tikken valt. Je videokaart is niet echt slecht en ik vraag me af hoe hoog de nood is om up te graden. Werkt het allemaal goed dan zou ik het misschien zo laten en inderdaad wachten op AM6. Een nieuwe AMD GPU is nooit verspild geld. Deze kun je dan meenemen naar een eventuele nieuwe build, ooit.

Hier ook hoor. Een paar jaar geleden nog een mooie build gedaan nog voor deze prijzen en ik koop nu ook niet meer zomaar een heel nieuw systeem waar ik dat vroeger veel vaker deed.

• dr34mm4st3r
Ik vraag me namelijk ook af dat als ik mijn pc compleet verkoop... ik er dan een goede am5 setup voor terug kan krijgen. Aangezien AM4 op een dood spoort zit en wellicht er interessante opties zijn voor een AM5 build?

De ryzen 5 3600 die ik nu heb is echt achterhaald. Dus een 5700X zou een optie kunnen zijn.

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:46
Definieer achterhaald :)

Mijn zoontje heeft mijn oude onderdelen en speelt nu op een 3700x met 2080 Super op een FullHD 144hz :)

What seems to be the officer, problem?

• dr34mm4st3r
Het is meer dat ik met mijn setup nu de nieuwste games moet draaien op LOW settings en dat bevalt me niet

• Carrieretijger
  • Niet online
dr34mm4st3r schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:52:
Het is meer dat ik met mijn setup nu de nieuwste games moet draaien op LOW settings en dat bevalt me niet
En daarom ook de hint om eens te gaan voor een Radeon 9070(XT) ;) De komende jaren kun je dan alles aan qua games op ultra of high settings. Ook heb je dan 16GB Vram wat een hele vooruitgang is. Het zou zomaar kunnen zijn dat je niet meteen verder hoeft te upgraden. Koop die kaart en kijk hoe het gaat en dan kun je na een kleine poos het volgende gaan upgraden. Deze tactiek is de meest voordelige manier van computeren. Het verkopen en dan weer kopen van een deftige AM5 build is een dure grap en zou ik niet zomaar overwegen.

• dr34mm4st3r
dankjewel Carrieretijger voor je reactie =) Ik zit er dan eerst over na te denken om te gaan voor een 5700x cpu als vervanging voor de 3600 om te kijken hoe dat zal bevallen. En daarna wellicht de kaart =) Want low of ultra settings hangt alleen af van de GPU neem ik dan aan.

• Carrieretijger
  • Niet online
dr34mm4st3r schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:46:
dankjewel Carrieretijger voor je reactie =) Ik zit er dan eerst over na te denken om te gaan voor een 5700x cpu als vervanging voor de 3600 om te kijken hoe dat zal bevallen. En daarna wellicht de kaart =) Want low of ultra settings hangt alleen af van de GPU neem ik dan aan.
Daar doen we het voor :)

In moderne games kun je te maken krijgen dat 8 GB Vram te krap aan het worden is. Het ultra of low verhaal ligt grotendeels aan de GPU, klopt, maar de CPU heeft ook zijn aandeel als het gaat om lower 0,1%, dus stutter. Zelfs een 2e hands rtx4070 troeft jouw kaart genadeloos af en kun je al alles op ultra zetten, maar deze kaart gaat het lastig krijgen op 1440p of hoger. Daarom is een kaart met 16 GB Vram voor een niet al te hoge prijs. Dus kom ik uit op een Radeon 9070(XT).

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:55
Ik zou even oppassen met een GPU upgrade en deze voeding. 550 watt is voor een 9070XT een beetje karig. Dan beter ook de voeding meepakken aangezien die kan je op een later moment dan ook weer meenemen.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• Carrieretijger
  • Niet online
Therazor schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:55:
Ik zou even oppassen met een GPU upgrade en deze voeding. 550 watt is voor een 9070XT een beetje karig. Dan beter ook de voeding meepakken aangezien die kan je op een later moment dan ook weer meenemen.
Scherp. Nog niet aan gedacht. Met een 850 watt voeding zou je goed zitten voor een lange tijd.

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:09
Je lost het PSU vermogentekort er niet mee op, maar voor 1440p zou je met een 9070 non-XT ook wel uitkomen.

uitvoering: ASUS Prime Radeon RX 9070 EVO OC Edition 16GB GDDR6

Het prijsverschil met de XT variant is nu dusdanig dat dit wellicht net iets aantrekkelijker is voor de upgrade van een ouder systeem.

• dr34mm4st3r
fijne opmerkingen / toevoegingen , bedankt allen!
Pagina: 1