Desktop voor video- en fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-10 08:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een Desktop PC om foto's en video's te bewerken. Ik heb geen ervaring in zelf bouwen (meer dan een keer een geheugenstripje bijprikken/vervangen heb ik nog nooit gedaan) en neig daarom nu naar een kant- en klare PC. Informatie over zelf bouwen vind ik wel interessant, want daarmee kan ik waarschijnlijk de kosten drukken en een pc maken die ik later nog kan upgraden. Wie daar goed advies over heeft, meld dat ook aub in de reacties!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop rond de 1.500 te blijven, maar tot 2.000 is nog acceptabel).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dat vraag ik me vooral af. Ik heb natuurlijk de best buy guide wel al bekeken, maar vind het moeilijk om dit onderling te vergelijken en om pro's en contra's van de dingen te beoordelen.
Omdat mijn voorkeur nog uitgaat naar een kant en klaar model, zou dit nu mijn keuze bij CoolBlue zijn, vooral gebaseerd op budget:
https://www.coolblue.nl/p...0x-32gb-1tb-ssd-wifi.html

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee hoor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik gebruik em ook voor kantoowerkzaamheden, dus twee monitoren zijn wel wenselijk.

Ga je overklokken?
Nee!

Wat verwacht je van ons?[i]
- Advies over wel of geen zelfbouw voor de n00b die ik ben op dat gebied
- Advies over welke componenten voor mijn doelstellingen het belangrijkst zijn en welke verschillen tussen de soorten CPU. GPU en RAM relevant zijn. Uitgangspunt kan zijn de computer van Coolblue die ik hierboven heb gelinkt.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Voor een AM4 5700X met een 5060 Ti 16GB 1750 euro vragen is wel absurd veel. Voor kantoorwerk, video- en fotobewerking heb je liever een sterke processor dan een videokaart, wat de betreffende desktop juist beide niet echt heeft. Is het professioneel of hobby-matig?

Ik zie een wens voor twee monitoren, is dit inbegrepen bij het budget of is dit enkel voor de desktop zelf?

Dit is bijvoorbeeld voor die taken veel krachtiger, en bovendien kost het je minder mits je hem zelf assembleert. Dan heb je ook nog een DDR5 ipv. DDR4 en een geen CPU van 7 jaar oud. Eventueel kan de voeding nog iets goedkoper met bijvoorbeeld uitvoering: XPG Core Reactor II VE 850W of uitvoering: Sharkoon Rebel P15 650 Watt
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 270K Plus Boxed€ 318,99€ 318,99
1MoederbordenASRock B860M Pro RS€ 119,-€ 119,-
1VideokaartenASRock Intel Arc B580 Challenger 12GB OC€ 345,99€ 345,99
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Black€ 68,95€ 68,95
1ProcessorkoelingID-Cooling FROZN A620 PRO SE€ 30,90€ 30,90
1Case fansID-Cooling AS-120-K, 3-pack, Zwart, 120mm€ 13,90€ 13,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z38€ 459,-€ 459,-
1VoedingenXPG PYMCORE SFX GOLD 850W€ 116,-€ 116,-
1Interne ssd'sKioxia Exceria Plus G3 1TB€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.612,63
Zelf assembleren kost wat tijd, maar is imho., niet moeilijk zelfs voor een beginnende. Dit filmpje is zeer behulpzaam:

[ Voor 92% gewijzigd door Apart op 30-09-2026 14:36 ]

https://ko-fi.com/apart

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-10 08:18
Dank je voor je reactie!
Apart schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:49:
Is het professioneel of hobby-matig?
Het is hobby-matig. Desondanks gebruik ik wel Premiere Pro en gebruik ik Multicam functionaliteit én een 360 graden camera - voor registraties van optredens van mijn orkest.
Niet alleen een filmpje van mezelf voor Insta ;)
Ik zie een wens voor twee monitoren, is dit inbegrepen bij het budget of is dit enkel voor de desktop zelf?
De monitoren hoeven niet in het budget, ik bedoelde wel dat ze aangesloten moeten kunnen worden.
Zelf assembleren kost wat tijd, maar is imho., niet moeilijk zelfs voor een beginnende. Dit filmpje is zeer behulpzaam: [YouTube: First Person View POV PC BUILD Guide!]
Thanks, het lijkt zo inderdaad wel te doen. Als de onderdelen niet te exotisch zijn is er op internet vast ook wel nog goede hulp te vinden.

Hier zou een handtekening kunnen staan.