[Deco] Overstap van Delta naar Ziggo glas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:09

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Donderdag gaat het gebeuren, ik heb het pakket met de apparatuur zaterdag ontvangen.
Donderdagochtend (woensdagnacht?) om 00:00:01 (oid :P) gaat het signaal van Delta uit. Daarna zou een uur later het Ziggo signaal aan gaan.

Nu was ik niet van plan om om 01:00 's nachts de boel om te gooien, dus ik mag donderdagochtend gaan puzzelen.
Als voorbereiding even dubbelchecken of de login van de DECO-mesh nog goed werkt voordat ik mijzelf buitensluiten ofzo, en dan kan ik donderdagochtend de router omhangen en de kastjes bij de TV omgooien.
Ben heel benieuwd of de snelheid gewoon gelijk blijft, dus ik doe nog ff een speedtestje voordat Delta weg is :P

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Beste antwoord (via Angeloonie op 29-09-2026 13:47)

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Angeloonie schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:33:
[...]

Ik bedoel andersom, het is wel haalbaar maar ik heb een 2Gbps abo. Dus dan is het qua snelheid voor de PC niet "nuttig" omdat ik dan 50% direct al inlever.

Dit zou dan de nieuwe situatie kunnen zijn (Ziggo Router zonder wifi):
[Afbeelding]

Maar ik blijf het dan nog wel apart vinden dat de Deco's nu goed werken in Router-modus, terwijl ik dus ook al de Delta-router heb zitten.
Ah zo ja dan is het logischer om de Ziggo router er tussen te houden en bijvoorbeeld de PC rechtstreeks via een 2.5Gbps verbinding te verbinden met de router. Kunnen alle Deco's via een 1Gbps verbinding verbinding maken.

Ze werken nu goed in router modus, omdat je het eerste schema niet klopte, dat kon niet. Huidige situatie kan wel, maar zorgt er voor dat je twee gescheiden netwerken creëert. Dat is niet wenselijk omdat bijvoorbeeld een printer op de WiFi niet gevonden kan worden door een PC op een kabel. Of waarbij een thuisaccu op de kabel geen verbinding kan maken met de meter op de WiFi om maar eens iets te noemen.

Alle reacties

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:47

robertwebbe

Robert Webbe

Als je al op Delta zit, dan hoeft er niet gepatched te worden, dan is het slechts een administratieve wijziging. Je oude Delta profiel wordt eerst gewist en daarna wordt er een nieuw Ziggo profiel voor je aangemaakt. Zodra je dan ONT aansluit, wordt die geactiveerd en ben je weer online.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:29
robertwebbe schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:47:
Als je al op Delta zit, dan hoeft er niet gepatched te worden, dan is het slechts een administratieve wijziging. Je oude Delta profiel wordt eerst gewist en daarna wordt er een nieuw Ziggo profiel voor je aangemaakt. Zodra je dan ONT aansluit, wordt die geactiveerd en ben je weer online.
Tenzij je dus nog een AON aansluiting hebt. Wat (sporadisch) bij Delta nog voor komt (waarschijnlijk voornamelijk als je al een jaar of 5 geen abo wijziging hebt gedaan? Anders hadden ze dat moment al gebruikt om de boel om te gooien).

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:59
Angeloonie schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:13:
Donderdag gaat het gebeuren, ik heb het pakket met de apparatuur zaterdag ontvangen.
Donderdagochtend (woensdagnacht?) om 00:00:01 (oid :P) gaat het signaal van Delta uit. Daarna zou een uur later het Ziggo signaal aan gaan.

Nu was ik niet van plan om om 01:00 's nachts de boel om te gooien, dus ik mag donderdagochtend gaan puzzelen.
Als voorbereiding even dubbelchecken of de login van de DECO-mesh nog goed werkt voordat ik mijzelf buitensluiten ofzo, en dan kan ik donderdagochtend de router omhangen en de kastjes bij de TV omgooien.
Ben heel benieuwd of de snelheid gewoon gelijk blijft, dus ik doe nog ff een speedtestje voordat Delta weg is :P
Succes alvast voor donderdag d:)b

Qua snelheid (ik heb internet only); ik kan je uit ervaring vertellen dat de download (nagenoeg) gelijk blijft. De upload ben ik er zelfs op vooruit gegaan.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
RobertMe schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:51:
[...]

Tenzij je dus nog een AON aansluiting hebt. Wat (sporadisch) bij Delta nog voor komt (waarschijnlijk voornamelijk als je al een jaar of 5 geen abo wijziging hebt gedaan? Anders hadden ze dat moment al gebruikt om de boel om te gooien).
Ik heb nu dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0l_1mEKmKV_-3JL7ZXgWmNzKgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xE2TsxPZYtgFHNjGV06XRVta.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens hangt mijn Deco X60 setje aan de Delta modem.

Maar ik heb nu van Ziggo ook een router gekregen, die zou ik toch volledig kunnen skippen/niet aansluiten?
Dus wel het Delta-modem die ik nu heb gekregen, wifi uitzetten en dan de Deco daar aan? Of moet die Ziggo router er per sé tussen?

Dit is de huidige situatie (let op: waar X20 staat moet X60 staan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQdmaVrZEECVvfJJEvOIYefIcAE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X7bi5YVOwYXAkArmxhoORr12.png?f=user_large

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Angeloonie schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:30:
[...]

Ik heb nu dit:
[Afbeelding]

Vervolgens hangt mijn Deco X20 setje aan de Delta modem.

Maar ik heb nu van Ziggo ook een router gekregen, die zou ik toch volledig kunnen skippen/niet aansluiten?
Dus wel het Delta-modem die ik nu heb gekregen, wifi uitzetten en dan de Deco daar aan? Of moet die Ziggo router er per sé tussen?

Dit is de huidige situatie:
[Afbeelding]
Je hebt niet perse de router van Ziggo nodig. Maar er moet nog wel een ONT voor de router of je moet je eigen ONT willen kopen en er tussen zetten. Je hebt nu de ONT en router in één.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
bjusterbaarlik schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:36:
[...]

Je hebt niet perse de router van Ziggo nodig. Maar er moet nog wel een ONT voor de router of je moet je eigen ONT willen kopen en er tussen zetten. Je hebt nu de ONT en router in één.
Ja dat is deze toch? Dus die aan de glasvezelaansluiting en de Deco daar weer aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QC7gKwUSrmlRXU4xN8X0U4I7EPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dde0QC4XgKlpFMo1idQROpVC.jpg?f=fotoalbum_large

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Angeloonie schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:43:
[...]

Ja dat is deze toch? Dus die aan de glasvezelaansluiting en de Deco daar weer aan.
[Afbeelding]
Ja die, dat kan idd prima met de Deco's. Alleen VLAN 100 instellen in de Deco voor internet, zelfde als met Delta.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
bjusterbaarlik schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:46:
[...]

Ja die, dat kan idd prima met de Deco's. Alleen VLAN 100 instellen in de Deco voor internet, zelfde als met Delta.
Dat heb ik nu niet aan staan bij Delta? Volgens mij ook niet nodig :)

[ Voor 6% gewijzigd door Angeloonie op 28-09-2026 19:59 ]

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Angeloonie schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:49:
[...]

Dat heb ik nu niet aan staan bij Delta? Volgens mij ook niet nodig :)
Je gebruikt nu geen eigen router, Delta heeft dat vooraf ingesteld. Als je een eigen router gaat gebruiken moet je het zelf instellen.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

En je Deco set staat nu waarschijnlijk in Accesspoint modus, die moet dan op Router modus.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:22
robertwebbe schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:25:
En je Deco set staat nu waarschijnlijk in Accesspoint modus, die moet dan op Router modus.
Ik heb wel eens begrepen dat mijn deco m4 te licht is als router met nat. Maar een x20 is dat misschien niet.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
bjusterbaarlik schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:11:
[...]

Je gebruikt nu geen eigen router, Delta heeft dat vooraf ingesteld. Als je een eigen router gaat gebruiken moet je het zelf instellen.
robertwebbe schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:25:
Mijn Deco staat in de operating mode Wi-Fi Router.

Als ik de website van Ziggo moet geloven hoef ik enkel in de modem de wifi modus uit te zetten, en dan de standaard Deco installatie te doen:

Hier staat enkel dat je de Wi-Fi moet gaan uitzetten: https://www.ziggo.nl/klan...versterkers-installeren#/
En als dat gedaan is gewoon de TP-Link app volgen: https://www.ziggo.nl/klan...#/tp-link-deco/overslaan/

Lees daar niets over VLAN opzetten oid. Dus als ik dit zo goed lees dan hoef ik niets speciaals in te stellen?

Ik probeer niet eigenwijs te doen oid, maar probeer het te snappen. Of mis ik iets en is de Sagemcom F@st 5684 niet enkel een modem en dus niet vergelijkbaar met die Nokia XS-010X-Q?

Ahhhhh kak! Die Nokia XS-010X-Q heeft maar 1 Ethernet poort zie ik, dus dat gaat nu zeker anders worden. Nu zitten mijn TV en PC in de Sagemcom F@st 5684 en de Deco ook.

Dan moet ik dus toch die Ziggo Sagemcom F5685LGE-ZG router er tussen hangen? Ik zie dat die 1 10Gbps poort heeft, daar zou ik mijn PC dan aan willen gooien. De Deco X60 (was geen X20 grapje) heeft enkel 1Gbps poorten.

Denk ik nu gewoon te moeilijk en moet ik niet de Nokia zien als vervanging van de Sagemcom F@st 5684 maar is de Sagemcom F5685LGE de directe vervanging daarvoor, met enkel de Nokia XS-010X-Q als tussenstapje voor de router?

Dus zeg maar dit straks?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89dfRGo0fsTahWqPJ6XGQwKEr6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UtscmVtnaCGnXdPWGJQQfwz3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Angeloonie op 28-09-2026 22:35 ]

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Je huidig netwerk is dan ook niet juist geconfigureerd.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 00:12:
Je huidig netwerk is dan ook niet juist geconfigureerd.
In welk opzicht? Want alles werkt al jaren prima zo :P

Als ik anders moet doen is dit wel het moment met de switch :)

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Angeloonie De Next mini kun je gewoon op een ethernet poort van je DECO aansluiten.

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Angeloonie schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 00:38:
[...]

In welk opzicht? Want alles werkt al jaren prima zo :P

Als ik anders moet doen is dit wel het moment met de switch :)
Dat is vreemd, want volgens mij kan het zo niet werken. Je hebt twee Deco's aangesloten op de router, terwijl de Deco's in router modus staat. Dat kan volgens mij niet. Sowieso wil je ook liever één router in je netwerk. Aangezien apparatuur achter router 1 niet apparatuur achter router 2 kan zien en visa versa. Ik zie het nut trouwens ook niet voor het gebruik van twee UTP kabels parallel. Lijkt erop dat je net zo goed één kan gebruiken.

Maar de juiste manier is als volgt:

ONT -> router -> switch -> Deco's in accesspoint op switch aangesloten

of

ONT -> Deco in router modus -> switch -> andere Deco's

Overige apparatuur kan dan op de router, switch of Deco's worden aangesloten.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
robertwebbe schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:37:
@Angeloonie De Next mini kun je gewoon op een ethernet poort van je DECO aansluiten.
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:54:
[...]

Dat is vreemd, want volgens mij kan het zo niet werken. Je hebt twee Deco's aangesloten op de router, terwijl de Deco's in router modus staat. Dat kan volgens mij niet. Sowieso wil je ook liever één router in je netwerk. Aangezien apparatuur achter router 1 niet apparatuur achter router 2 kan zien en visa versa. Ik zie het nut trouwens ook niet voor het gebruik van twee UTP kabels parallel. Lijkt erop dat je net zo goed één kan gebruiken.
Mijn excuses, ik zie een tekenfoutje in het schema! Er zit géén kabel van de Fast 5684 naar de Deco op de 1e etage, maar van de Deco naar Deco. Zie de oranje pijl.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsroWgnMFWZq9XBiGtb_EzLNy2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/baiW6MgS3MdAj1q623wlrhto.png?f=fotoalbum_large

De Deco op de 1e etage zit dus met de andere Deco verbonden, niét met de Fast 5684. @robertwebbe De Next mini kan dan straks ook niet op de Deco want die heeft maar 2 poorten die bezet zijn (1x naar Router, 1x naar Deco 1e etage).

De kabels die naar boven gaan zijn:
- UTP Kabel 1 > Direct van router naar PC, snelste ethernetpoort.
- UTP Kabel "oranje" gaat naar Deco 1e etage, dan gaat UTP Kabel 3 van Deco 1e naar Deco 2e etage. De Deco's zijn onderling bekabeld verbonden.
Maar de juiste manier is als volgt:

ONT -> router -> switch -> Deco's in accesspoint op switch aangesloten

of

ONT -> Deco in router modus -> switch -> andere Deco's

Overige apparatuur kan dan op de router, switch of Deco's worden aangesloten.
Denk dat de laatste optie vanwege de ethernet poorten van 1 Gbps op de Deco niet haalbaar is, dan verlies ik de helft van m'n abo al.

De eerste optie: is die switch tussen router en Deco nodig? Kan ik niet simpelweg ONT -> router -> Deco doen? PC, TV zit op router, Deco zit enkel met kabel naar Deco. Dus eigenlijk hoe het nu ook zit met de Delta modem router?
Misschien nog nuttig ter info: In mijn netwerk deel ik geen bestanden of mappen oid. Elk apparaat staat gewoon los van elkaar. Ik kan nu met mijn PC enkel in de Delta modem router, niet in de Deco, en via de WiFi enkel in de Deco en niet in de Delta router, maar dat is eigenlijk nog nooit een issue geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door Angeloonie op 29-09-2026 10:14 ]

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Wat bedoel je met 1Gbps is niet haalbaar met de Deco's? Dat is precies wat ze halen.

Met het nieuwe schema heb je idd geen switch nodig, zolang je de Deco's achter elkaar doorlust. Als je ze dan in accespoint hebt dan kunnen apparaten op WiFi ook apparaten op de kabel zien en visa versa.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:17:
Wat bedoel je met 1Gbps is niet haalbaar met de Deco's? Dat is precies wat ze halen.

Met het nieuwe schema heb je idd geen switch nodig, zolang je de Deco's achter elkaar doorlust. Als je ze dan in accespoint hebt dan kunnen apparaten op WiFi ook apparaten op de kabel zien en visa versa.
Ik bedoel andersom, het is wel haalbaar maar ik heb een 2Gbps abo. Dus dan is het qua snelheid voor de PC niet "nuttig" omdat ik dan 50% direct al inlever.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMgxtPNXURMWn3B-MeLr_890HdM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IptSl0NUk7PXgx3GcjqazXev.png?f=user_large

Maar ik blijf het dan nog wel apart vinden dat de Deco's nu goed werken in Router-modus, terwijl ik dus ook al de Delta-router heb zitten.

Acties:
  • Beste antwoord ✓

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Angeloonie schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding]

Ah zo ja dan is het logischer om de Ziggo router er tussen te houden en bijvoorbeeld de PC rechtstreeks via een 2.5Gbps verbinding te verbinden met de router. Kunnen alle Deco's via een 1Gbps verbinding verbinding maken.

Ze werken nu goed in router modus, omdat je het eerste schema niet klopte, dat kon niet. Huidige situatie kan wel, maar zorgt er voor dat je twee gescheiden netwerken creëert. Dat is niet wenselijk omdat bijvoorbeeld een printer op de WiFi niet gevonden kan worden door een PC op een kabel. Of waarbij een thuisaccu op de kabel geen verbinding kan maken met de meter op de WiFi om maar eens iets te noemen.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 11:39:
[...]

Super, thanks voor de toelichting!
Ik snap nu idd dat het potentieel onwenselijk is, mocht ik in de toekomst iets met gedeelde zaken willen doen.
Voor nu laat ik de Deco's even zoals ze zijn, als het goed is kan ik dan gewoon 1:1 door na het aansluiten van de Ziggo router, maar wel handig te weten dat ik daar iets moet aanpassen als ik andere dingen wil gaan doen.

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Angeloonie schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 11:55:
[...]

Super, thanks voor de toelichting!
Ik snap nu idd dat het potentieel onwenselijk is, mocht ik in de toekomst iets met gedeelde zaken willen doen.
Voor nu laat ik de Deco's even zoals ze zijn, als het goed is kan ik dan gewoon 1:1 door na het aansluiten van de Ziggo router, maar wel handig te weten dat ik daar iets moet aanpassen als ik andere dingen wil gaan doen.
Het zijn maar drie klikjes in de Deco app om het goed te zetten.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Delta modemrouter er uit, ONT en router van Ziggo er in, en alles was direct up and running :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4e_5l-FemD4ZUroL_YIZ-IlzEs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ndFEj6d98CN81ebN21VwJ194.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Angeloonie op 01-10-2026 08:07 ]

Pagina: 1