Extreem instabiel internet met TP-link M8550 en KPN datasim

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mrbinro
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 01-10 11:22
Hallo allemaal! Ik ben ondertussen ten einde raad met mijn KPN datasim en mifikastje van TP-link |:(. De internetverbinding is enorm instabiel, hij verbindt soms en valt dan na +/-10 min weer uit, om dan na 1 tot 15 min weer te verbinden. Dit is ondoenlijk en eigenlijk vreemd want de sim werkt prima in mijn telefoon en de TP-link M8550 geeft gewoon vier streepjes bereik 5G aan. 

Wat ik al geprobeerd heb maar zonder resultaat:
  • Firmware en ISP file geupdated
  • 4G-only aanzetten
  • verschillende APN-profielen getest: “KPN4G.nl” (hier staat hij standaard op), “internet”, “internet4”, “portalmmm.nl” met alle mogelijke identificatietypes (ook NONE).
  • De 4G en 5G band locken (verschillende banden geprobeerd)
  • het netwerk op ‘manual’ gezet: KPN 
  • DNS veranderd naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4
Werkelijk niks helpt. De logfile geeft steeds een “Fail to connect to the network, start autoconnect!” in een loop, soms verbindt hij dan maar vaak voor lange tijd ook niet. Het lijkt erop dat hij de netwerkregistratie verliest om na verloop van tijd hem weer terg te vinden.

Heeft iemand een idee wat ik nog meer kan proberen?

Edit: ondertussen heb ik de datasim in mijn oude tp-link router gezet (M3750) en daar werkt hij prima, ook heb ik mijn telefoonsim in de M8550 gedaan, en die werkt ook goed! Het begint op hekserij te lijken...

[ Voor 8% gewijzigd door Mrbinro op 29-09-2026 14:48 ]

Alle reacties

• Tarecco
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:27
Ik heb exact hetzelfde probleem met een TP-Link M8550 en een KPN datasim.

De M8550 geeft gewoon goed 4G/5G-bereik aan, maar de internetstatus springt regelmatig naar “Disconnected”. Soms werkt de verbinding weer even en daarna valt hij opnieuw weg.

Ik heb ook verschillende APN’s geprobeerd, waaronder internet, internet4 en KPN4G.nl, maar het probleem blijft terugkomen. Met internet4 krijg ik soms wel verbinding en een IP-adres, maar ook dan valt de verbinding later weer weg.

Firmware en ISP-file zijn bij mij ook up-to-date.

Opvallend is dat de wifi van de M8550 zelf gewoon actief blijft; apparaten blijven ermee verbonden en ik kan de router lokaal nog benaderen, maar er is dan geen internet meer via KPN.

Het lijkt dus inderdaad erg op een specifiek probleem tussen de KPN datasim en de M8550. Ben benieuwd of TP-Link of KPN hier iets over kan vinden.

Kleine update van mijn kant: ik heb nu een andere datasim van Always Connected in dezelfde TP-Link M8550 geplaatst en daarmee werkt de internetverbinding wél.

Dat maakt het bij mij steeds waarschijnlijker dat het probleem specifiek zit in de combinatie van de KPN datasim/provisioning en de M8550, en niet in de router zelf.

Ik laat de Always Connected sim nu langere tijd draaien om te kijken of die stabiel blijft.

• r0bert4
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:59
Ik ervaarde precies hetzelfde probleem met een KPN-sim in combinatie met een 5G-router (TP-Link NX200). Ook volledig up-to-date wat betreft de firmware.

Op totaal willekeurige momenten had ik ook geen werkende internetverbinding meer, ondanks goed bereik (4G/5G), met eveneens de melding in de logfile: “Fail to connect to the network, start autoconnect!”. Alsof ik meerdere keren op een dag van het KPN-netwerk werd afgegooid, om vervolgens na enkele minuten weer te verbinden.

Het merkwaardige is dat ik, nu ik een Odidosim gebruik, het bovenstaande probleem niet meer heb..

• Tarecco
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:27
Kleine update: ik heb inmiddels ook een ZTE U60 Pro aangeschaft om verder te testen.

Met mijn KPN datasim blijft ook deze router problemen geven. De verbinding wisselt tussen KPN 4G/4G+ en “No Service”, waarna de mobiele data wegvalt. Dit gebeurt zelfs wanneer ik de ZTE op 4G Only zet.

Ik heb inmiddels ook een nieuwe KPN datasim geprobeerd, maar daarmee heb ik hetzelfde probleem.

Vervolgens heb ik mijn Always Connected datasim in exact dezelfde ZTE U60 Pro geplaatst. Daarmee werkt de verbinding wél goed en stabiel.

Dus momenteel zijn mijn tests:
  • KPN datasim → TP-Link M8550: ❌ instabiel / disconnected
  • Nieuwe KPN datasim → ZTE U60 Pro: ❌ 4G/4G+ → No Service
  • KPN datasim → iPhone: ✅ werkt
  • KPN datasim → Ottocast Nano: ✅ werkt
  • KPN datasim → andere router: ✅ werkt
  • Always Connected → ZTE U60 Pro: ✅ stabiel
Daarmee lijkt een defect aan de M8550 of U60 Pro mij inmiddels erg onwaarschijnlijk. Het lijkt specifiek iets met de KPN datasim/netwerkregistratie in MiFi-routers te zijn.