Rainbird/technische ruimte beregening onder de grond maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 15:58
Tijdens de tuinverbouwing heb ik een gat in het terras gemaakt waar alle leidingen op uitkomen van water toevoer / tuin beregening / elektra. Vanuit een centraal punt wil ik dus de tuinverlichting en beregening gaan regelen. Ik wil hier ook de zwembad pomp in gaan zetten tijdens de zomers.

Gat is bijna 1m3 groot.

Hoe maken jullie zo'n technische ruimte?

Ik dacht een paar zakken cement als vloer en van betonplex de zijkanten en deksel (pir aan de onderkant voor wat geluidsdemping). Het is niet perfect volgens mij, maar als ik na een jaar of 5 betonplex moet vervangen vind ik dat ook wel prima. Wellicht een ventilatie sleuf om het vocht op de elektronische aansluitingen te minimaliseren en zoveel mogelijk met gietmoffen werken

Alle reacties

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-10 21:12
Ik heb voor mijn zwembed spul (pomp, zfs etc) een Keter opbergbox gekocht. Deze staat inmiddels al een paar jaar zonder problemen. Staat hier op een paar oude omgekeerde grindtegels

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:15
Ik zou de vloer van beton maken en de wanden van baksteen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:21
@Furion2000 ik zou even goed overwegen om dit zo te doen.
Water en elektra gaat niet even fijn samen ;)

Doe je het wel dan een betonplaatje storten met afschot en in 1 hoek een pomp-putje, als er lekkage oid is dan kan je daar makkelijk een dompelpomje in hangen om het af te pompen.
Evt wanden ook mee storten van beton en net 5cm boven maaiveld uit laten komen zodat er geen water van buitenaf in stroomt.
Let er ook op dat je zwaarder pomp voor je zwembad nodig hebt ivm het omhoog pompen ipv redelijk op gelijk horizontaal niveau.
Elektra/sturing zo hoog mogelijk plaatsen ivm vocht.

Persoonlijk zou ik dit bovengronds doen en evt plaatsen in een toegankelijke hoek van een schuurtje/overkapping oid.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Eerder een prefab iets als je de buizen daar nog doorheen krijgt zou ik doen.

De bedrading in die put afgieten met giethars inderdaad, zal altijd vochtigheid blijven. Onder de grond met dozen werken zonder af te gieten wordt vaak ellende. Als je voldoende overlengte houdt op de kabels kan je mocht het echt ooit noodzakelijk zijn knippen en opnieuw doen.

In het algemeen: Nu ligt het al zo maar het doorkoppelen van de electra liever in een schuurtje of in de woning. En zo'n put niet in het terras maar ergens in een border o.i.d. zodat je die deels boven de grond kan houden qua rand. Nu moet je iets hebben wat "waterdicht" is en dat is meestal op termijn niet echt zo. Zeker niet met alle doorvoeren en ook de deksel is en blijft lastig.

Hoe is/wordt je terras afgewerkt? Daar zou ik de deksel op baseren indien mogelijk.