Van condens naar warmtepompdroger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:15
Onze condens droger geeft de geest en ik wil kijken naar een warmtepompdroger.
Nu is 1 punt verreweg het belangrijkste voor mij (en ons als gezin) en dat is de droogtijd

Ik lees soms dat warmtepompdrogers veel langzamer zijn dan de ouderwetse condens drogers.
Wij wassen en droger vaak veel was in 1 dag(deel), dus ik wil graag dat de nieuwe droger zo snel mogelijk is.

Prijs, energie en geluid zijn ondergeschikt daaraan.

Wat zijn jullie ervaringen? Enig advies hierin?

Buffalo77 | Pokemon Unite

Alle reacties

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:38

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Mijn bosch warmtepompdroger deed er 3,5 uur over en was na 3 jaar stuk. Onderhoud was een drama. Dat automatische filter clean werkt erg slecht.

Mijn miele warmtepompdroger doet er 1,5 uur over en werkt al 6 maanden feilloos.

Onderhoud is een stuk duidelijker, al moet je wel bij elke droog beurt het stof filter even schoonmaken.

• ronalddus
prein2 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 12:07:
Mijn bosch warmtepompdroger deed er 3,5 uur over en was na 3 jaar stuk. Onderhoud was een drama. Dat automatische filter clean werkt erg slecht.

Mijn miele warmtepompdroger doet er 1,5 uur over en werkt al 6 maanden feilloos.

Onderhoud is een stuk duidelijker, al moet je wel bij elke droog beurt het stof filter even schoonmaken.
Dank voor de reactie.
Welk model is dit?

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:38

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Miele TEH795WP
edit:
en we hebben een 1600rpm wasmachine. Helpt ook..

[ Voor 69% gewijzigd door prein2 op 29-09-2026 12:16 ]

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
prein2 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 12:07:
En de zwarte filter (vooral bij goedkope dingen zoals Action handdoeken), anders klaagt de droger (nog steeds) over een verstopte filter.

Ik heb zelf een Bosch zonder "self clean", en dat werkt ook heel goed.

[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 30-09-2026 09:59 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:49
Als snelheid een ding is dan is een condens/ afvoer droger superieur aan welke warmtepompdroger dan ook. Simpelweg ligt dat aan de temperatuur, een afvoerdroger droogt met een hogere temperatuur dan een WP droger. Een WP droger heeft dan als groot voordeel dat die energiezuiniger is, dat scheelt op een aantal jaar behoorlijk. Op de levensduur van de drogers verdien je dat verschil wel weer terug. WP drogers zijn beter voor je was dan condens drogers.

Ik meen me ergens te herinneren dat WP drogers zo'n 45 minuten langer doen over een droogsessie dan een andere droger. Als dat onoverkomelijk is dan moet je voor een condensdroger gaan. Bedenk wel dat het dan na een paar jaar hele dure 45 minuten gaan worden. Een 1600 RPM wasmachine er naast scheelt ook behoorlijk in de droogtijd.

WP drogers zijn dan wel meer vatbaarder voor vervuiling en hebben daardoor wat meer onderhoud nodig. Na een 3-5 jaar zullen de meeste helemaal uit elkaar moeten omdat pluis letterlijk overal is dan de warmtewisselaars verstopt. Nu zal dat met de modernere WP drogers wel aardig ondervangen zijn.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:48
Precies wat @nodri2000 zegt.
Een WP droger wordt minder warm, dat betekent langere droogtijd voor de was, maar is ook beter voor de was (minder krimp).
Een condens of afvoerdroger wordt warmer (kan je ook terugstellen, vaak), waardoor de kleren sneller droger, maar veroorzaakt sneller / meer krimp.
Een WP droger kan niet warmer, omdat dit inherent is aan de warmtepomp technologie.

Als tijd echt cruciaal is en prijs, energie en geluid ondergeschikt, dan moet je geen warmtepompdroger nemen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier een Everglades machine, als je de condensor onderin een beetje schoon houdt kan die gewoon hetzelfde tempo als de wasmachine volgen. Hangt ook beetje af van hoeveel was je erin duwt en hoe goed je wasmachine het meeste water eruit heeft geslingerd.

Vermijd machines met "zelfreinigende" condensor, die lopen vol stof en je mag de hele machine demonteren om het stof eruit te halen.

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:12
Wij hebben een Siemens warmtepompdroger.

Het filter moet je af en toe schoonmaken, en het waterreservoir idem (bij ons nog niet op het water aangesloten).

Een flinke was droger duurt meerdere uren. Standaard is het programma volgens mij 3.30u. Maar hij is soms ook eerder klaar hoor. Dat is volgens mij een soort maximale tijd welke het programma aanhoud.

En je hebt ook snellere programma's, maar die gebruiken wij nooit. Of de was dan sneller droog is weet ik dus niet :).

Type: WT8HXE70NL

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:46

PB-powell

Mr. Laziness

Wij hebben al bijna 7 jaar een vrij simpele Beko WP-droger. Een lading handdoeken doet ie ongeveer 2 tot 2,5 uur over. Ligt er beetje aan of het filter recent is schoongemaakt of niet. Maar als je dat regelmatig doet is er weinig aan de hand. Gemixte kleding doet ie ongeveer 1,5 tot 2 uur over.

Wij hebben onze wasmachine nota bene op 1000 rpm ipv 1400 draaien.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:04
Hier een AEG WP droger van 6 jaar oud, handdoeken en beddegoed (9 kg wasmachine, 1400 toeren) doet hij in de zomer een ruime 2 uur tot ruime 3 uur in de winter over. Droger staat in garage, dus afhankelijk van omgevings temperatuur en luchtvochtigheid denk ik. Naar mijn idee niet langer dan mij vorige condens in de zomer. Komt er wel droger uit.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:59

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

De extra tijd zul je nu wel voor lief moeten nemen vanwege de hierboven beschreven eigenschap verschillen.
Waar je naar mijn mening wel naar moet kijken is het stoffilter (en dat zijn er vaak 2 achter elkaar) en de geadviseerde schoonmaak cyclus. Dat niet op tijd doen verlengt je droogtijd en bij sommige apparaten (door slechte filters) een defect van je verdamper/condensor.
In het begin van de WP drogers zijn er zelfs aanwijsbare series/merken geweest die daardoor veel "uitval/defecten" hadden door uitgesteld schoonmaken van de gebruikers.

Miele had het vanaf moment 1 wel goed voor elkaar, met nog een paar andere merken maar ik ben nu eenmaal een Miele "fanboy". Als je apparaat na 20 jaar pas stuk gaat vind ik dat de extra prijs wel waard.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• ronalddus
Dank allen voor de gedeelde ervaringen. Dit helpt weer een stukje verder. Had gehoopt dat de techniek van de warmtepomp volwassen genoeg was geworden om de oude condens droger te evenaren in tijd

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:48
ronalddus schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:14:
... Had gehoopt dat de techniek van de warmtepomp volwassen genoeg was geworden om de oude condens droger te evenaren in tijd
Dat geen inherent nooit gebeuren omdat een WP droger altijd met een lagere temperatuur werkt dan eentje met een electrisch warmte element.
Water verdampt makkelijker op hogere temperatuur.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1