Kleine badkamer in tuinhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EBS70
  • Registratie: September 2026
  • Nu online
Dag mede-klussers!

Wij willen zelf een kleine badkamer bouwen in ons tuinhuis en ik hoop dat jullie mee kunnen denken over de beste opbouw van de vloer.

We hebben de betonnen vloer zelf gestort en de buitenwanden staan inmiddels. Binnenkort beginnen we met de binnenwanden. De badkamer wordt ongeveer 0,90 x 2,70 meter.

Bij het storten van de betonvloer hebben we helaas geen rekening gehouden met een inloopdouche. De volledige betonvloer ligt daardoor op dezelfde hoogte. Omdat de doucheafvoer en het benodigde afschot boven op deze vloer moeten komen, zullen we de badkamervloer dus moeten ophogen.

Wat we willen maken

We hebben vloertegels van 90 x 90 cm en willen één tegel gebruiken voor het douchegedeelte. Het idee is om een wanddouchegoot van 90 cm te plaatsen, zodat we de tegel niet rondom een douchegoot hoeven uit te snijden. Inclusief de douchegoot wordt het douchegedeelte ongeveer 97 x 90 cm.

Waar ik vooral tegenaan loop, is de benodigde hoogte voor de douchegoot, het sifon en het afschot:
  • De laagste geschikte sifon die ik heb gevonden is ongeveer 6,7 cm hoog.
  • Over 90 cm willen we ongeveer 1,5 cm afschot maken.
  • Daarmee kom ik voor mijn gevoel al snel op een vloeropbouw van minimaal ongeveer 8 cm aan de hoge kant van de douche.
Mijn idee is om vanuit de benodigde hoogte bij de douche de vloerhoogte voor de rest van de badkamer te bepalen. Maar ik weet niet goed wat hiervoor de slimste constructie is.

Opties die ik zelf zie
  1. Alleen het douchegedeelte ophogen.
    Dat kan natuurlijk, maar in zo'n kleine ruimte lijkt een opstapje me niet erg handig. Ik zie mezelf daar al dagelijks mijn teen aan stoten. 😉
  2. De hele badkamer ophogen met zandcement.
    Dat lijkt een logische oplossing, maar als we ongeveer 8 cm omhoog moeten wordt dat een behoorlijk pakket. Bovendien begrijp ik dat zandcement een bepaalde minimale dikte en droogtijd nodig heeft, terwijl we helaas niet heel veel tijd hebben.
  3. De vloer ophogen met bouwplaten, bijvoorbeeld Wedi.
    Dat lijkt handig en snel, maar voor de volledige vloer wordt het behoorlijk prijzig.
  4. Ruimte voor de douchegoot/sifon uit het beton halen.
    Daarmee zouden we de totale vloerhoogte flink kunnen beperken. Alleen zitten de staalmatten in onze betonvloer niet heel diep en ben ik bang dat we die bij het uithakken tegenkomen of beschadigen.
Mijn belangrijkste vraag is daarom: hoe zouden jullie in deze situatie de vloer opbouwen?
Is er bijvoorbeeld een slimme manier om alleen plaatselijk ruimte te maken voor de sifon en afvoer en vervolgens de rest van de vloer met een lichtere/sneller drogende constructie op hoogte te brengen?

Op dit moment staat er binnen nog helemaal niets, dus we hebben nog redelijk veel vrijheid in de opbouw. We weten ook precies waar de leidingen en afvoeren door het beton lopen, omdat we die zelf hebben aangelegd.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken! 💪
Als er informatie of foto's nodig zijn om de situatie beter te beoordelen, hoor ik het graag.

Alle reacties

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:41
Kun je op de plek van sifon niet een stuk uit het beton hakken om zo extra diepte te krijgen?

En eventueel betonijzer weer afdekken met beton?

[ Voor 21% gewijzigd door 3dmazter op 29-09-2026 13:06 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je kunt een betonradar huren (bijv. hier), geen idee wat dat kost maar zal goedkoper zijn dan kopen. Even kijken waar je matten liggen, aftekenen, en dan kijken waar je uitkomt?

Als je bijv. de vloer zelf een tegeldikte kunt verlagen waar de douche komt dan kun je die al voldoende laten aflopen, alleen ruimte verder uitsparen voor afvoer/sifon en de afvoerleiding.
Meestal is dat ook het eerste dat je doet zodat je afvoerleiding netjes in de vloer komt te liggen, maar achteraf infrezen is ook gewoon te doen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:44
je hebt dus een vloer gestort maar daarbij geen afvoeren geplaats? zo ja: dat is dus een beginnersfoutje en.gaat je nu wat extra werk.opleveren ;)

meestal is een betonvloer met wapening constructief en doe je daar bijv een zandcement dekvloer overheen. Daarin leg je dan leidingen. Hoe is jouw vloeropbouw?

en hoe wil je de afvoerleiding laten lopen na de badkamer? moet die dan omhoog of ben je al buiten?

ik zou zelf een mooie sleuf uit gaan bikken met een breekhamer zodat die afvoer in de vloer kan verdwijnen inclusief de douchegoot. Dus lekker ruim bikken. Dat is verreweg de mooiste optie en ook het minste gedoe met droogtijd/extra materiaal etc.

verder zeg ja "elke dag m'n teen stoten" maar het is een tuinhuis toch? ga je daar dagelijks douchen dan?

[ Voor 73% gewijzigd door Fr33z op 29-09-2026 16:09 ]

• EBS70
  • Nu online
Fr33z schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 13:24:
je hebt dus een vloer gestort maar daarbij geen afvoeren geplaats? zo ja: dat is dus een beginnersfoutje en.gaat je nu wat extra werk.opleveren ;)

meestal is een betonvloer met wapening constructief en doe je daar bijv een zandcement dekvloer overheen. Daarin leg je dan leidingen. Hoe is jouw vloeropbouw?

en hoe wil je de afvoerleiding laten lopen na de badkamer? moet die dan omhoog of ben je al buiten?

ik zou zelf een mooie sleuf uit gaan bikken met een breekhamer zodat die afvoer in de vloer kan verdwijnen inclusief de douchegoot. Dus lekker ruim bikken. Dat is verreweg de mooiste optie en ook het minste gedoe met droogtijd/extra materiaal etc.

verder zeg ja "elke dag m'n teen stoten" maar het is een tuinhuis toch? ga je daar dagelijks douchen dan?
Allereerst bedankt voor je reactie! De afvoeren zijn gelukkig al geplaatst en aangesloten op het riool. De afvoer zit alleen niet precies onder de plek waar de goot komt, dus die zullen we nog ongeveer 15 cm moeten verleggen met een bocht.

Onze vloeropbouw is dus voorlopig voorlopig echt alleen de betonnen plaat met daarin de staalmatten. Het plan voor de opbouw is dan als volgt:
  • In de douche: bovenop het beton een klein beetje afschotmortel. Daar bovenop afdichtingsmat, tegellijm en tegels.
  • Buiten de douche: hetzelfde als in de douche, behalve de afschotmortel
Wat betreft iedere dag mijn teen stoten: we gaan tijdelijk in het tuinhuis wonen terwijl we ons huis verbouwen. Dus voorlopig zal het wel dagelijks zijn, maar gelukkig niet altijd!

• EBS70
  • Nu online
3dmazter schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 13:05:
Kun je op de plek van sifon niet een stuk uit het beton hakken om zo extra diepte te krijgen?

En eventueel betonijzer weer afdekken met beton?
Ja, ik denk dat we dit gaan doen! We hebben ook twee lagen met staalmatten dus de onderste laag kan intact blijven.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:44
ik zoi dan meteen kijke .of je die douchebak van 90*90 ook.meteen 2cm.dieper uit kan hakken. Dan kun je het afschotmortel alleen daar doen en de rest gewoon laten zoals.het is. scheelt veel smeren en vooral.gepriegel met mooi waterpas krijgen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@EBS70
Je hebt het over een simpel tuinhuis, dus waarschijnlijk is die betonplaat zwaarder uitgevoerd dan nodig is. Dus je kunt prima die sifon uithakken en eventueel ook zelfs de ruimte voor de goot.
De vloer zou je kunnen ophogen met een wedi plaat. Daarover kan je direct tegelen.

PS; tegels van 90*90 zijn echt bizar lastig te plaatsen, zeker in zo'n smalle ruimte. Koop sowieso een maar van die sterke zuignappen om de tegels te verplaatsen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:51
1,5cm afschot op 90cm, dat kan wel een stuk minder hoor. 10mm op een meter is zat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1