Poll: 90 procent van de tweakers ....

Pagina: 1
Acties:

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
review: Poll: ruim 90 procent van de tweakers wil geen Steam Frame

Ik vind dit geen goede serie artikelen. Ze komen heel geforceerd over, alsof er een schokkende conclusie uit die poll móet komen. Ik waardeer de poging om zelf nieuws te zoeken en iets met de polls en de community te doen, maar deze vorm werkt niet voor mij.

Dezelfde conclusie kun je over alles in de wereld trekken:
90% van de Tweakers wil geen Ferrari.
90% van de Tweakers wil geen olifant.
90% van de Tweakers wil geen schoenen in maat 38.
99.99% van de Tweakers wil de Lotto níet winnen.
Wat mensen doen en wat mensen wíllen is niet hetzelfde.
Dat iets te duur is betekent niet dat mensen het niet willen hebben.

Ik weet dat dit soort polls geen wetenschap zijn, niet te serieus genomen moeten worden en bedoelt zijn als leukigheidje voor de community, maar het voelt als clickbait.Ik wéét dat het niet de bedoeling is maar mijn onderbuik reageert er op. Ik zie en voel geen verschil met normale nieuwsartikelen, dus zo beoordeel ik deze artikelen ook.

In het commentaar wordt ook vrij heftig gereageerd maar de modjes verwijderden negatieve feedback dus wellicht beseffen jullie het niet.

Mijn adviezen zijn
1. om in het vervolg geen indirecte conclusies te trekken, en
2. wens en handeling niet door elkaar te halen.

Als 10% iets doet, kun je niet concluderen dat 90% het niet wíl.
Dus niet: "90% van de Tweakers wil geen ...." maar "10% van de Tweakers heeft ... gedaan" .

concreet: Dat 7.7% van de Tweakers wél op de wachtlijst staat voor een Steam Frame vind ik nieuwswaardig. Dat hoeft niet opgeklopt te worden naar een "90%..." . Ik denk dat het ver boven het landelijke gemiddelde is. De huidige titel verbergt die (imho) interessante conclusie met een scheef openstaande deur (dat de meerderheid er nog geen heeft besteld er dus ook geen wil).

Ik vind het een goed idee om artikelen te schrijven over de uitkomsten van de polls, maar de koppen komen te geforceerd over.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:07
Met de verplichte verwijzing naar de vorige:

Poll: 85 procent van de tweakers wil geen vouwtelefoon

Dit is inderdaad niet hoe polls/statistieken werken

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:03

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
We gaan stoppen met deze artikelen. Ze worden veel te serieus genomen voor wat ze zijn.

Mogen wij u enkele vragen stellen over hoe u deze handtekening ervaren hebt?

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:19

Nemean

3:16

TijsZonderH schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 11:10:
We gaan stoppen met deze artikelen. Ze worden veel te serieus genomen voor wat ze zijn.
Dat deze artikelen “te serieus worden genomen” lijkt me juist mede een gevolg van hoe ze gepubliceerd worden.
Zoek bijvoorbeeld op Google naar “Steam Frame” en dit artikel staat prominent tussen het reguliere nieuws, zelfs direct onder de officiële Steam-pagina. Iemand die via Google binnenkomt heeft helemaal geen context dat dit eigenlijk een "luchtige communitypoll" zou moeten zijn met een clickbait achtige titel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrCY7EXeyKU6LnShPaMg3WX8q3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6aOyIo1Bcbx87Crakejj9gbO.png?f=fotoalbum_large

Dan leest zo’n titel gewoon als een journalistieke conclusie: “ruim 90 procent van de tweakers wil geen Steam Frame.”

Ik had zelf ook getwijfeld om een topic te openen over dit soort titels, maar had niet verwacht dat er iets uit zou komen. En deze reactie bevestigd dat ook wel weer. De titel had moeten zijn “90% van de pollstemmers…” of “90% staat niet op de wachtlijst” is iets heel anders dan stellen dat 90% van de tweakers het product niet wil. Zeker als meerdere Tweakers de poll niet eens zien.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Jammer, want het idee vind ik wel leuk, alleen de vorm kan verbetering gebruiken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Jammer, want de artikelen waren wel leuk. Maar de redactie zou beter moeten weten dat er door de kritische community dan vragen gesteld worden over, wat lijkt op een, clickbait achtige titel die statistisch gewoon niet juist is.

Ik had ook wel verwacht dat na de opmerkingen rondom de vouwbare telefoon daarvan geleerd zou zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 29-09-2026 12:08 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:24

D4NG3R

kiwi

:)

Het idee is best wel leuk, de uitvoering imho wat minder. De artikelen nemen zichzelf door de gebruikte titels veel te serieus, de antwoorden zijn elke keer weer veel te open voor interpretatie, en/of sluiten totaal niet aan op de gestelde vraag wat vervolgens voor veel mensen resulteert in een conflicterende (al dan niet clickbait) titel.

Verander de poll in een simpele ja/nee vraag en laat mensen lekker in de reacties discussiëren waarom ze die keuze maken. Pak uit die discussie wat comments welke er uit springen, en schrijf daar een mooi artikel mee; "Wat denken tweakers van X?". :)

[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 29-09-2026 12:29 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

> Schrijf op het oog serieuze artikeltjes.

> Wees zwaar verbaasd over dat mensen ze serieus nemen.

> Stop met de artikelen omdat mensen ze te serieus nemen.

Je kan best lol hebben met dit soort artikelen, maar maak dan duidelijk dat ze geen serieus of echt nieuws zijn, maar gewoon iets dat uit de poll komt rollen. Geef er een beetje een De Speld twist aan. Al moet je natuurlijk ook uitkijken met het mengen van semi-satirisch nieuws met gewoon serieus nieuws.

Maar zelf serieuze artikelen maken, en dan de community verwijten dat we ze serieus nemen? Is dit een nieuwe pagina in het boek "HQ snapt de community niet"?

People as things, that’s where it starts.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Er is ook nogal een groot verschil tussen 'niet willen' en 'niet van plan om er een te kopen'.
Ik wil er best een maar niet voor de huidige prijs, mede omdat ik al een VR bril heb die op zich nog prima is.

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:03

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Is dit een nieuwe pagina in het boek "HQ snapt de community niet"?
Ik ken de community goed genoeg om te weten dat een artikel schrijven en daar dan boven zetten 'trouwens neem dit niet serieus' ongeveer de ergst denkbare misdaad op Tweakers is ;)

Mogen wij u enkele vragen stellen over hoe u deze handtekening ervaren hebt?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De prefix "Poll:" doet gewoon te weinig aan het karakter dat aan het artikel meegegeven wordt aan de community. De rest van de titel en de tekst zijn dan vervolgens behoorlijk serieus, het is dan inderdaad wat vreemd dat vervolgens de community verweten wordt dergelijke artikelen te serieus te nemen. 8)7 Wellicht wordt eea sarcastisch bedoeld, maar komt dat er gewoon niet goed uit, omdat het niet luchtig genoeg is. Online en sarcasme zijn ook onderwerpen die nooit echt goed door 1 deur kunnen.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 29-09-2026 13:05 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

TijsZonderH schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 12:28:
[...]

Ik ken de community goed genoeg om te weten dat een artikel schrijven en daar dan boven zetten 'trouwens neem dit niet serieus' ongeveer de ergst denkbare misdaad op Tweakers is ;)
Ik vind dit toch best wel een vreemd "antwoord"

Het is toch echt HQ zelf dat al jaren en jaren serieuzer wordt. Berichten zijn een stuk minder luchtig dan vroeger, er wordt al tijden niks meer gedaan met 1-april, de +1-grappig is al een poos weg en is op z'n best nu een 0.

En dan zou de community een niet-serieus artikel opeens een misdaad vinden? :?

Als je gewoon in de titel al duidelijk maakt dat het niet serieus is, al dan niet door bijvoorbeeld de [oude] prefix .geek te gebruiken, dan zullen er echt weinig mensen over vallen.

Als je eerst een dramatische titel pakt, en daarna "lol grapje", ja, da's niet tof, maar, als je de community zou kennen, dan is dit natuurlijk allemaal niets nieuws en zou je ook wel weten hoe goed Tweakers gaan op clickbait.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1