Toon posts:

Iemand een schematje voor een DO 3 7/12 Volt mod?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus zo'n mooie :9~ Dragon Orb 3 en hij koelt geweldig. En als 't kon zou ik 'em als wekker gebruiken want 't lawaai is me meestal net iets te veel :(

Nu heb ik wel zo'n 8*8 fan gemod, maar die kwam uit een 4 aderige kabel. Dit is dus ff wat anders :?

Heeft iemand een duidelijk schema'tje?

Ik heb een 7/0/12 V schakelaartje.

Verwijderd

te snel gelezen... sorry, hier kan ik je niet mee helpen...

Verwijderd

Topicstarter
Oh.. jammer ;)

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
Het probleem is een beetje dat de 3 draden naar de fan geen 5V bevatten, dus heb je 2 oplossingen.

Oplossing 1 :

Je hangt hem rechtstreeks aan je voeding met de * - * aan 5v en de * + * aan 12 V = tadaa !!, 7v en stilte alom.
nadeel is wel dat je de rpm meting verliest.

Oplossing 2 :

Gewoon aan mobob laten hangen MAAR het * - * draadje doorknippen en verbinden aan een willekeugige 5v draad. tadaa, 7v + stilte + monitoring.
nadeel is da chaos van draden.

Voila

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Je kan ook een potmeter er tussen solderen... dan kan je hem traploos verstellen :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Keb ff gekeken:
-De DO3 heeft een spanning U van 12 V, en een stroom I van 0,5 A
- Weerstand R = U / I
-De weerstand van het ding is dus 12 / 0,5 = 24 Ohm
-Dus als je een potmeter van 25 Ohm in het (rode) 12 V draadje soldeert, dan kan je de spanning regelen van 6 - 12 V. Let wel op dat je een 3 watt potmeter nodig hebt!

Of je kan natuurlijk een voltageregulator gebruiken en een Rheobus maken, en die in de +12 van je fan solderen...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

uh www.wanbus.com :? <- maar daar was je met de search natuurlijk al achter gekomen ;)

iStockphoto

Verwijderd

Topicstarter
Nah.. een potmeter ga ik niet gebruiken. Het is alweer zaterdag middag en ik heb geen zin om nog snel zo'n ding te gaan halen ;)

't is btw geen specifiek 7/0/12 V dink.
Maar gewoon eentje met 3 standen.
De 8*8 koeler wordt er prima mee geregeld, dus 't zal wel 'n goeie zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Okay ik heb 't zo gedaan..

Ik had nog zo'n verloop stukje van een 486 koeler liggen. Daar kan gewoon 12Volt overheen dus:

koeler eraf gehaald, in het stukje dat overblijft gaan zagen en solderen. En dat aan de koeler hangen.
En zowaar, het werkt :)
Pagina: 1