Trapleuning - regels bouwbesluit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Binx6
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:23
Ik heb enige twijfels over onze trap(leuning). N.a.v. onze wensen/ideeën - geen vereisten - (o.a. dubbele leuning, onderste trede die uitsteekt (breder) voor een eenvoudige/snelle opstap vanaf de achter-/zijkant) is de volgende trap(leuning) geïnstalleerd.

Echter:
- Is de dubbele leuning zo toegestaan of geldt hier ook voor dat de opening niet groter mag zijn dan 10cm zoals bij spijlen?
- Mag de leuning zo op de tweede trede beginnen of moet deze direct vanaf de eerste trede aanvangen? Ik zie enkel de regel over de hoogte van 80-100cm gemeten vanaf de voorkant van de trede, maar niets over vanaf welke trede (wel dat deze bij winkels e.d. 30cm door moet lopen, maar ik mis een regel voor woningen)?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/VLp5H4dK/Trap(1).png

Alle reacties

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:26
Mooi struikelblok die uitstekende trede...

Ik heb geen verstand van bouwbesluiten. Ik denk dat de maximale breedte van spijlen is om geen kinderhoofdjes klem te laten komen. Daar heb je bij deze trapleuning geen problemen mee. De onderste balk is handig voor kleine koters.

Waarom niet gewoon een leuning aan de muur?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die 10cm is voor doorvalbeveiliging, ik zou dit vooral met kinderen doodeng vinden. Daarnaast is de afstand tussen de onderste staander en boven veel te groot. Dit zal met de tijd gaan doorhangen maar ik betwijfel zelfs of dit stevig genoeg is om op te leunen.

[ Voor 51% gewijzigd door pagani op 28-09-2026 18:33 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

pagani schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:27:
Die 10cm is voor doorvalbeveiliging, ik zou dit vooral met kinderen doodeng vinden. Daarnaast is de afstand tussen de onderste staander en boven veel te groot. Dit zal met de tijd gaan doorhangen maar ik betwijfel zelfs of dit stevig genoeg is om op te leunen.
Daar komt bij dat het verticale stuk ook niet sterk genoeg is op deze manier, die duw je zo om.

@Binx6 welke uitstraling wil je dat de trap heeft? Want dit is een vrij generieke trap mat een wiebelige leuning.