Metingen "Clamp" Amperemeter, heel lage waarden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Condor383
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:41
Ik heb net een Parkside "Clamp" Amperemeter gekocht. (Het is een multimeter, kan ook capaciteit van condensatoren meten, en de frequentie van wisselstroom meten, en natuurlijk weerstand en nog zo wat).

Ik heb gemeten:

Mijn Desktop PC. Deze zware kachel moet ongeveer 100Watt idle verbruiken, dus ik verwachtte iets in de grootte orde van een halve ampère. Maar ik lees iets tussen 0.001 en 0.002 uit.

Mijn blender. Dat is ook zo'n beetje de zwaarste die er te koop is (2.611 Watt). Ik verwachtte dus iets van 11 Ampère. Maar ik lees iets uit van ongeveer 0.46A.

Er zijn geen 'gevoeligheidsstanden'. Hij moet tot 600A kunnen meten.

Wat kan ik over het hoofd zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbmF-Is5NGMF0kUS-ZDwSwxZXoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6fiLco4lhDk7V4T5yBsToqZh.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Plaats je de meetklem over een enkele ader?

[ Voor 10% gewijzigd door eamelink op 28-09-2026 17:15 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

franssie

Save the albatross

eamelink schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:14:
Plaats je de meetklem over een enkele ader?
Die dingen werken toch ook over twee aders zolang het maar één fase is toch?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Condor383
Bedankt, ik weet genoeg. U mag lachen, dat doe ik ook. Gisteren laat geworden wegens iemand van het vliegveld halen.

• Condor383
franssie schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:16:
[...]

Die dingen werken toch ook over twee aders zolang het maar één fase is toch?
Genezen van mijn vergissing snap ik nu dat dat niet zo is. Ik wil wel eens verbruik meten, en kan bij sommige weggebouwde stekers niet gemakkelijk bij het stopcontact om een verbruiksmeter te plaatsen. Maar met dit ding moet je natuurlijk iets als een meetadapter plaatsen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0rgciQwnpgf2Rq2fq_Ni_GudLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9GSRAdLXVvwEKdgMabjtUwXP.png?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

franssie

Save the albatross

Condor383 schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:41:
[...]

Genezen van mijn vergissing snap ik nu dat dat niet zo is. Ik wil wel eens verbruik meten, en kan bij sommige weggebouwde stekers niet gemakkelijk bij het stopcontact om een verbruiksmeter te plaatsen. Maar met dit ding moet je natuurlijk iets als een meetadapter plaatsen...

[Afbeelding]
Ah, geinig. Ik heb een verbruiksmeter ooit gehad die wel één fase kon meten dacht in een gecombineerde kabel (dus N en L) maar die eigenlijk noot gebruikt omdat ik 3 fases heb in de meterkast, was nog een beetje voor de slimme meters.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

Pagina: 1