Vraag

• JaakDeVuyst
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:54
We gebruiken al jaren een beamer OPTOMA DAWSSG, via HDMI kabel verbonden met allerlei PCs.

Onlangs verplaatsten we de beamer, zodat hij nu dichterbij (op een vijftal meter afstand) van ons - heel groot - projectiedoek hangt. Nu had ik verwacht dat ik het beeld via de OPTOMA DAWSSG zou kunnen uitvergroten, zodat de projectie - nu vanaf kortere afstand - nog steeds het hele projectiescherm vult. Maar de Zoom functie die ik vond kan enkel een deel van het beeld op mijn PC uitvergroten op een schijnbaar vast deel van het projectiedoek. Bestaat er een andere manier om - bij projectie op kortere afstand van het projectiedoek - nog steeds het hele projectiedoek te vullen ?

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

franssie

Save the albatross

Nee, dat ondersteund de lens fysiek niet. Dan kom je uit op short throw projectoren met aangepaste lenzen en spiegels.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• JaakDeVuyst
Welke betrouwbare short throw projector zou je ons aanraden (wetend dat we een HDMI kabel van 30 meter gebruiken) ?

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb zelf een LG Beamer HF65LS Adagio 2.0, werkt prima voor films etc (full HD). Maar die is uit productie.
Ik heb geen 30 meter HDMI kabel, maar als dat op de huidige projector werkt, zou dat ook op een andere moeten werken verwacht ik. Misschien geen 4K maar dat heb je waarschijnlijk ook niet nodig.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Budget is wel belangrijk als je aanbevelingen wil. Zonder enige context kan ik de Epson EH-LS670B aanbevelen. De beamer zelf heeft 3600 ANSI lumen lichtopbrengst met laser als lichtbron. Dat is dus een bak licht en gaat als het goed is de hele levensduur van het apparaat mee. Met dual-axis pixel shift kom je vrij dicht bij een 4K beeld. Contrastwaarden en scherpte zijn goed en het apparaat heeft een concurrerende prijs.

Overigens kun je gewoon 4K over een 30 meter HDMI kabel sturen, mits de kabel HDMI 2.0 of 2.1 gecertificeerd is. Een kabel van dergelijke lengte is namelijk altijd optisch, niet elektrisch.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• JaakDeVuyst
In de technische specificaties van de Epson EH-LS670B lees ik dat de maximale projectieafstand 0,70m zou zijn. In onze opstelling hangt de beamer op iets meer dan 5m van het scherm (en de bedoeling is dat het geprojecteerde beeld een diameter van zowat 7 meter zou hebben). Begrijp ik die maximale projectieafstand verkeerd?.

• Caballeros
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Op Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance kan je zoeken op throw distance/size.

Daar kan je dan ook visueel enigzins zien hoe het werkt.

• franssie

franssie

Save the albatross

Die Epson EH-LS670B is een Ultra Short Throw projector, is die van mij ook, die staat gewoon onder het scherm. Je zoekt dus een short throw.
Als ik bij https://www.beamer-winkel.nl/afstand-calculator/ 5m en 700cm invul zie ik een aantal opties (doorklikken werkt daar weer niet).

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 28-09-2026 17:09 ]

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Okay, je wilt dus een beamer op 5 meter afstand een beeld van 7 meter diagonaal laten projecteren? Je oude Optoma, projecteerde die op de langere afstand ook een 7 meter beeld? Want dan moet de ruimte wel erg donker zijn geweest lijkt me. Die beamer doet 3000 ANSI lumen op een nieuwe lamp, wat voor zo'n enorm oppervlak heel erg mager is.

Er bestaan inderdaad beamers die op 5 meter een beeld van 7 meter diagonaal kunnen projecteren. Maar dat zijn over het algemeen beamers voor grote ruimtes en vallen niet in het consumenten segment. Ik denk dat je dan al gauw moet denken aan een prijskaartje van € 3000+

Puur uit nieuwsgierigheid, wat is het concept achter een scherm van 7 meter? Ergens denk ik niet dat je hier lekker op de bank TV mee gaat kijken? Een gemiddelde Nederlandse woonkamer heeft ook geen muur van 7 meter, waarbij je bijna 3,5 meter hoogte nodig hebt om een 16:9 beeld correct te projecteren.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Pagina: 1