Afschot / Zinkwerk nieuwe dakkapel > Gebrek?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:08
Hi,

Ik heb onlangs een nieuwe dakkapel laten plaatsen. Nu had ik twee dakdekkers over de vloer ivm andere werkzaamheden, die beiden over de nieuwe dakkapel begonnen.

- Nummer 1 gaf aan dat het zinkwerk is vastgezet (doorgeschroefd met damwandbouten) wat niet had gemogen (moest met klangen). Dakkapel is ruim 4M breed, dus zomers is hier inderdaad sprake van flink wat materiaaluitzetting.

- Nummer 2 merkte op dat er water stilstond door geen afschot in de juiste richting. Het water loopt richting nok terwijl de HWA aan voorzijde zit. Vergelijking met droge dak van de buurman is treffend.

- Laatste zorgt ook voor stilstaand stilstaand water bovenop de dakrand (rood omcirkelt). Het lood zit hier op het EPDM volgens mij wel met kit afgewerkt.

Lees veel wisselende meningen over stilstaand water op EPDM dak, hoewel afschot in juiste richting mij niet teveel gevraagd lijkt.

Nu vinden dit soort gasten het ook fijn elkaar af te vallen, dus ben even lost wat nu reëel is om te eisen van de dakkapellenboer, waar het contact verder prima mee was.

GroetenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIKLCEt34BOAyHjYYdSXpUKtnMA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K7hgplmJh7VurT1SMbI8eklW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiGv0tDD-FakQN7c37g4HMqEm9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UHPUTFokG6z6oca5MPVX83Mw.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:53
Op de 2e foto sluit aan de linkerkant je zinkwerk ook niet goed met het lood aan, misschien daar ook naar laten kijken.

Offtopic maar niet minder belangrijk: Misschien kan je ook gelijk contact opnemen met je zonnepanelen leverancier, de kabels zo over je dakpannen is ook niet de bedoeling.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:08
Serpz0r schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:38:
Op de 2e foto sluit aan de linkerkant je zinkwerk ook niet goed met het lood aan, misschien daar ook naar laten kijken.

Offtopic maar niet minder belangrijk: Misschien kan je ook gelijk contact opnemen met je zonnepanelen leverancier, de kabels zo over je dakpannen is ook niet de bedoeling.
Thanks, daar heb ik akkoord op gegeven wetende dat de pannen er nog af gingen, en het spul er dan netjes onder kan. Nokvorsten liggen nu nog in cement. :)

• Simon36
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 19:01
Dakranden horen met klangen vast te zitten, nu kan het lekken op de plaats van de nagels, die ook prima gaan roesten. Afschot de juiste kant op is wel nodig. Beetje water op het dak is niet zo erg, maar tegenschot is niet de bedoeling.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:41

MLLL

Palm Treo 650

Simon36 schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:00:
Dakranden horen met klangen vast te zitten, nu kan het lekken op de plaats van de nagels, die ook prima gaan roesten. Afschot de juiste kant op is wel nodig. Beetje water op het dak is niet zo erg, maar tegenschot is niet de bedoeling.
Rvs schroeven met een rubber manchet en ringetje roest niet en lekt ook niet, het is niet ideaal een klang is beter.

Een dakkapeldak waterpas maken kan ook voordelen hebben , een paar raggels tegen het balkhout en je het een perfect waterpas plafond, je hoeft niets uit te vullen.

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:46
Is het waterdicht? Zoveel werklui die op verschillende manieren werken tenopzichte van elkaar op basis van ervaring of eigen werkwijze. Zolang het goed functioneerd en je tevreden bent over het resultaat is het denk ik niet direct iets waar je je druk over hoeft te maken.

Zolang het zink netjes om de 40cm vast geschroefd zit zal het wel mee vallen met krimpen en uitzetten. En een laagje water op je epdm is niet erg.

Maar als je er over twijfelt gewoon even vragen of ze het nog even dubbel willen checken omdat je je er zorgen over maakt. En misschien is er wel een logische verklaring voor waarom ze het op deze manier aangepakt hebben.
Pagina: 1