Gasleiding op 30cm van T-stuk afgedopt, is dit veilig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RowErg-47
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 19:37
Omdat ik op inductie ga koken, is de 15mm koperen gasleiding naar de keuken niet meer nodig. Ik heb nog wel gas nodig voor de CV-ketel. De standleiding van 22mm heeft een gesoldeerd T-stuk met een aftakking van 15mm naar de keuken. De loodgieter heeft deze na een bocht met een kneleindkap afgedopt op 30cm van de standleiding. Wat vinden jullie hiervan? Is dit veilig?

Ik maak me zorgen over het reststuk van 30cm waar nog gasdruk op staat. Als daar iets achter blijft haken (een paraplu ofzo), dan komt er volgens mij flinke kracht (hefboom) te staan op het T-stuk. Koper is sterk, maar buigt en breekt eenvoudig. De loodgieter zegt dat dit gewoon zo mag, want zo doen ze het altijd.

Hoor ook graag of je een onderbuik gevoel hebt of dat je echt kennis hebt van de officiële regels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMkG2Bsr6tJ4WBWKNdQyXNb7fZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCZqjHY80kY5hkzLv6uS410I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azqiUagTrwnUQbrJ5V3AgGseIdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cywLrmFJuX4ksI2hwToY2nLt.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:55
https://www.hornbach.nl/p/soldeerfitting-sok-roodkoper-22-mm-2-stuks/7885164/

nieuw stukje 22mm koper vanaf de muurplaat, een soldeersok en beide T-stukken weghalen.
Gevalletje, wat heb ik bij me in de gereedschapskoffer.

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:40
Mooi is anders maar ik zie niet iets dat echt verkeerd zou zijn.

Een meterkast is geen berghok waar je paraplu's in moet zetten. Bedenk je dat bij een calamiteit je de hoofdafsluiters en/of hoofdschakelaar snel moet kunnen uit zetten. Als daar allemaal rotzooi voor staat word dat wat lastig.

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:25
Soldeer er gewoon een nieuw pijpje in in de bstaande verticale koppelingen.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:44
Persoonlijk zou ik beide t-stukken weghalen.

Zover ik de regels in mijn hoofd heb zitten is dit wel toegestaan.
Het zit bereikbaar, en redelijk dicht bij de hoofdleiding.
Een dergelijke afdopping in de kruipruimte, in een muur of vals plafond is volgens mij niet toegestaan.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• RowErg-47
TheUnknowny schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:11:
Mooi is anders maar ik zie niet iets dat echt verkeerd zou zijn.

Een meterkast is geen berghok waar je paraplu's in moet zetten. Bedenk je dat bij een calamiteit je de hoofdafsluiters en/of hoofdschakelaar snel moet kunnen uit zetten. Als daar allemaal rotzooi voor staat word dat wat lastig.
Klopt hoor en het is ook goed opgeruimd, maar iedereen zet er wel eens wat in. Het gaat mij er meer om dat als iets blijft haken achter dit losse stukje koper, je het zo buigt.

• PROnline
Er zijn drie kleine dingen mis mee die allemaal tot hetzelfde te herleiden zijn.

- niet gebeugeld
- creëren van stagnerend gas/dode leiding (hoe kort dan ook)
- mechanische stres op de soldeerkoppeling

En dat bijna iedereen er wel eens wat inzet is gewoon waar de loodgieter rekening mee zou moeten houden.
Het is niet overbodig en daarmee is het per definitie slordig. Tel even mee, 6 soldeerverbindingen en 1 knelkoppeling en een schroefdop VS 3 soldeerverbindingen als er gewoon een sok gebruikt wordt.

8 verbindingen vs 3.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
@PROnline ja wou net zeggen, dit is hopelijk toch wel afkeur omdat het niet is bevestigd.

• PROnline
jeroen3 schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:46:
@PROnline ja wou net zeggen, dit is hopelijk toch wel afkeur omdat het niet is bevestigd.
Dit oogt toch 100x beter?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f0BuNyf.jpeg

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:00

prein2

Monument verduurzamen is leuk

ja het oogt beter, maar maakt dat de andere oplossing onveilig?

nee..

Als de vraag is: is het toegestaan zou ik zeggen: ja, is prima.

als de vraag is: zou je het mooier kunnen maken. dan kan dat ook. Je kunt dus een loodgieter vragen om het mooier te maken. Moet je het ook betalen.

• Knowzem
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03:14
Zou de gemoedsrust in deze als leidend beschouwen. Gas is geen kinderspel.

Zelf zou ik een stukje hout pakken, gat erin boren, doorzagen en daarmee de boel spanningsvrij vast proberen te zetten.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou het pers T-stuk wel laten zitten....

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• RowErg-47
evilution schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:25:
[...]

Ik zou het pers T-stuk wel laten zitten....
Om welke redenen?

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

PROnline schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:26:
Er zijn drie kleine dingen mis mee die allemaal tot hetzelfde te herleiden zijn.

- niet gebeugeld
- creëren van stagnerend gas/dode leiding (hoe kort dan ook)
- mechanische stres op de soldeerkoppeling

En dat bijna iedereen er wel eens wat inzet is gewoon waar de loodgieter rekening mee zou moeten houden.
Het is niet overbodig en daarmee is het per definitie slordig. Tel even mee, 6 soldeerverbindingen en 1 knelkoppeling en een schroefdop VS 3 soldeerverbindingen als er gewoon een sok gebruikt wordt.

8 verbindingen vs 3.
- is wel gebeugeld. De muurplaat zit vastgeschroefd. Die aftakking 15 kan korter en dan zou ik daar een persdop op zetten.

- voor de veiligheid zo kort mogelijk afdoppen. Stagneren of dode leiding? Het is geen water wat er door gaat.

- mechanische stress omdat er een knelkoppeling gebruikt is?

Dat t-stuk met die plug is een beproevingspunt.
jeroen3 schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:46:
Wie gaat het keuren dan?

Please state the nature of the technical emergency

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Om je gasleiding te kunnen afpersen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:17
Loodgieter hier: Dit is prima, muurplaat zit vast met schroeven (telt gewoon als vast punt) en de eerste beugel daarboven zit hier niet zo ver vandaan. Zelf zou ik dan wel het stukje leiding wat korter hebben geprobeerd af te doppen, zie daar wel een mogelijkheid voor.
Het T-stuk met stalen plug erin gefit is een meetpunt om de gasleiding op dichtheid te kunnen beproeven, een mogelijkheid om dit te kunnen doen is verplicht.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:19
Wat niet te zien is op de foto is of de gasmeter beugel voorzien is van nippels om meetapparatuur op aan te sluiten. Dat zit op moderne beugels vaak, hier zie je voorbeelden van die nippels:

https://www.klusidee.nl/F...pnieuw-aansluiten.126556/

Het kan dus verschillen per installatie.

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:17
djluc schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:19:
Wat niet te zien is op de foto is of de gasmeter beugel voorzien is van nippels om meetapparatuur op aan te sluiten. Dat zit op moderne beugels vaak, hier zie je voorbeelden van die nippels:

https://www.klusidee.nl/F...pnieuw-aansluiten.126556/

Het kan dus verschillen per installatie.
Klopt echter zeker als die wat ouder worden sluiten die niet altijd meer lekker af (rubber pakking droogt uit bijvoorbeeld, dit gaat goed tot je er aan werkt) Dan is het hebben van een t-stuk met plug wat zekerder. Zover ik de foto's van TS kan beoordelen zou ik gokken dat dit een beugel is zonder meetnippel.
Pagina: 1