Vraag

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:39
Ik ben in de markt voor een L/W Warmtepomp en heb inmiddels twee offertes binnen. Deze zijn qua prijs identiek dus dat is niet de doorslaggevende factor. Ik zit echter enorm in mijn maag of ik zou gaan voor een Unitower of losse componenten.

De eerste offerte is voor een Daikin Altherma 4 H F 7kW met een Unitower voor SWW. Hier zit dus ook alle apparatuur in. Het zorgt voor een nette installatie want weinig leidingwerk. Echter ben je natuurlijk het haasje als er iets is met het SWW vat, want dan zul je de hele binnenunit moeten vervangen. De rest van de onderdelen, los van het vat, kunnen gelukkig wel makkelijk vervangen worden.

De tweede offerte is voor een Vaillant VWL 75/8.1 met een MEH97/7 en een los Weheat SWW vat van 200L. Hier is het voordeel dat je modulair je installatie hebt opgebouwd en de individuele onderdelen kan vervangen. Het zal er echter niet zo netjes afgewerkt uit zien als de Daikin.

De hamvraag is: Hoe vaak gaan die vaten zelf nou echt kapot? Ik verwacht aan 230L water ook in de toekomst wel genoeg te hebben. Bovendien kan ik op de houten zolder ook niet meer kwijt. Zie ik wat anders over het hoofd wat de keuze voor losse componenten/unitower beinvloed?

Alvast bedankt voor jullie mening!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Alle reacties

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:19
Vaak is een los vat beter geïsoleerd en heb je minder verlies en daardoor dus minder verbruik. Voordeel van een los vat is ook dat als je toch niet voldoende hebt aan 200 liter je altijd kunt upgraden naar groter zonder al te grote ingrepen.

Unitower zou ik alleen doen bij ruimtegebrek of als je bijvoorbeeld voor mitsubishi gaat, die hebben een plaatwisselaar ipv spiraal in de unitower wat nog weer efficiënter sww maakt. Beetje hetzelfde concept als wat itho met hun nieuwste vat doet.

Als je wel een unitower doet zorg dan dat je dat ding eerst even opentrekt voordat je permanent tegen de muur zet dan kun je namelijk het vat nog extra isoleren.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:58
Hangt ook weer van je installatie en onderhoudswens af, maar een beetje vat zou langer mee moeten gaan dan je WP.

Een ijzeren vat is goedkoop, maar zit een anode in die je van tijd tot tijd moet vervangen. Bij RVS is dat niet nodig, maar is duurder. RVS is ook wat lichter geloof ik.

Verder helpt het als je de druk niet te hoog laat oplopen. Dus in ieder geval een overdrukventiel, maar veel beter nog is een sanitair expansievat. Dan zit er veel minder druk in je vat na verwarmen, het water spuit niet uit de kraan, en je verspilt geen water.