[project] Voltdeer SR5000: noodstroom met eigen zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• Ollie81
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-09 21:58
Stroomstoring, een geladen thuisbatterij en zon op je dak. Hoe zorg je dat je woning daar ook echt gebruik van kan blijven maken? Deze vraag heb ik al zo vaak over nagedacht, dat het nu tijd wordt om te kijken hoe ver ik kan komen. Technisch moet het haalbaar zijn, in de praktijk hoop ik het waar te kunnen gaan maken.

Met die vraag wil ik een eigen Back-up BlackBox ontwikkelen om mijn Voltdeer SR5000 volledige batterij functionaliteit te geven. In dit topic wil ik jullie meenemen in de ontwikkeling: van de eerste schema’s en technische keuzes tot de bouw, metingen en praktijkproeven.

Het doel is om bij net uitval de volledige woning automatisch op batterijvoeding te laten draaien én de bestaande zonnepanelen in dat eilandbedrijf te blijven benutten. De bestaande PV-omvormer behouden is daarbij een belangrijk uitgangspunt.

De eerste uitvoering is bedoeld voor:
  • een woning met een eenfaseaansluiting van 40 A;
  • twee SR5000-units, met ruimte voor een derde;
  • een bestaande zonnepaneleninstallatie met een 3,6kW-omvormer;
  • een eigen kast (BlackBox) voor omschakeling, metingen en besturing.
De ambitie is noodstroom voor de gehele woning, binnen het beschikbare batterijvermogen en de beschikbare energie.

De samenwerking tussen die onderdelen maakt dit project interessant. Wat gebeurt er als de zonnepanelen veel leveren, de woning weinig verbruikt en de batterijen bijna vol zijn? Hoe laat je meerdere units samenwerken? En hoe verloopt de overgang terug naar het openbare net? Dit zijn een aantal vragen waarbij ik hoop gedurende ontwikkeling antwoord op te hebben.

Voor het regelen van de zonneproductie onderzoek ik frequency shifting: de frequentie van het eilandnet gebruiken om een daarvoor geschikte PV-omvormer te laten terugregelen. Hoe dat met deze combinatie van apparaten werkt, is een van de centrale ontwikkelvragen. Daarnaast onderzoek ik de mogelijkheden voor lokale communicatie en aansturing van de SR5000. Ik heb nog een aantal andere ideeën die goed aan kunnen sluiten op het verhaal hier boven. Maar dat is dan voor een later moment. Ik wil mij nu eerst focussen op volledige batterij functionaliteit voor de Voltdeer SR5000 on-grid en off-grid.

Het project bevindt zich in de ontwerp- en onderzoeksfase; de werking van de complete combinatie zal gedurende verschillende testen moeten blijken of het haalbaar is of dat ik mijn projectdefinitie moet gaan bijstellen.

Technisch gezien zou het mogelijk moeten zijn. Ik hoop dat mijn praktijk het waar kan maken.

In dit topic wil ik onder meer delen:
  • schema’s, bouwfoto’s en de afwegingen achter het ontwerp;
  • bevindingen over communicatie, firmware en lokale besturing;
  • meetresultaten bij netuitval, wisselende belasting en terugkeer van het net;
  • wat goed werkt, waar ik tegenaan loop en welke aanpassingen daaruit volgen.
Heb je zelf een SR5000, ervaring met lokale aansturing of met zonnepanelen in eilandbedrijf? Kijk en denk vooral mee. Ik ben benieuwd welke technische vragen en opmerkingen jullie gaan hebben. Ik ken het centrale topic van Voltdeer SR Thuisaccu. Daar lees ik ook zeker in mee en heeft er ook voor gezorgd dat ik bovengenoemd idee toch wel eens in de praktijk wil proberen te krijgen.

Maar omdat ik graag voor mijn specifieke gedachten en ideeen de informatie voor nu zo centraal mogelijk zou willen houden. Dan kan ik makkelijker terugzoeken zonder dat verschillende soorten vragen die niet bij mijn vraagstuk en idee passen ruis op de lijn kunnen geven.