Op zaterdag 22 september 2001 16:35 schreef dreeke het volgende:
[..]
Niet waar, elke brander maakt die foutjes. Het is gewoon niet mogelijk om op zo'n hoge snelheid compleet foutloos een audio cd te maken.
Ik heb zelfs wel eens gehad dat DivX films waren verziekt door te snel branden.
Dit heeft dus puur te maken met dat de data niet correct naar de brander aangevoerd wordt.
Voor de writer zelf is er geen verschil bij het scrijven van een audio cd of een data cd. Er worden per slot van rekening bitjes (0/1) gebrand. Dit doet elke cd-writer foutloos.
Wat wel klopt is dat bij oudere writers de lasers wat minder zijn dan bij de huidige generatie writers.
Wat er bijvoorbeeld kan gebeurwen is dat wanneer je een audio cd scrijft op 4X speed in een ouwe 4 Speed writer, dat ie dan minder goed leesbaar is in een cd-speler. (ik heb zelf bijvoorbeeld een oude cd-speler die geen cd'tjes vreet die op 2X geschreven zijn door een oude Philips PCA382RW (200 series) writer. Als ik op een zelfde cd'tje dezelfde audio data op 1X schrijf is ie wel goed leesbaar. De informatie is dan dus duidelijker op de cd gezet (dus betere reflectie en 0/1 verschil).
Mijn LiteOn 12X10X32 schrijft alles op 12 speed op el-cheapo cd's en die zijn allemaal leesbaar in de oude cd-speler.
De foutjes die iedereen bedoelt in de eerste posts zijn geen SCHRIJFfouten maar LEESfouten die komen doordat tijdens het digital audio extraction proces van de cd-rom speler vaak foutjes voorkomen bij het extracten van audio data. Veel cd-rom spelers zijn hier erg slecht in en maken deze foutjes (ze zijn meestal niet eens echt hoorbaar) zelfs bij het kopieren (rippen) van de audio naar je vaste schijf. Waardoor een kopie van een audio cd inderdaad meestal geen 'echte' kopie meer te noemen is.
Als je een goede cd-rom speler gebruikt (lees :Plextor, of in Mijn geval Kenwood 72X TrueX) dan kan je dus gerust zelfs on the fly audio's op max speed schrijven.
Bij audio data die vanaf je HDD op cd geschreven wordt (mp3/wav) is het sowieso geen probleem.
cd-writers maken geen scrijffouten. Ze kunnen slechts foute data aangereikt krijgen die ze vervolgens netjes op cd zetten.
Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein