Lastige keuze beeldschermen.. graag jullie input

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:27
Op het moment moet ik tussen deze 2 schermen kiezen voor mijn main desktop PC:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/386564;580231/

Zo te zien is de BenQ iets helderder, maar op het oog lijkt de Eizo zwarter zwart te hebben.
Ook lijkt de BenQ een stuk energie-zuiniger (bijna 2/3 van de Eizo), dat kan wel een factor zijn.
De BenQ heeft een 2ms snellere kleurwissel-tijd, maar de Eizo ws een iets grotere kleurengamut.
En de BenQ is iets nieuwer, qua design/productie, maar beide monitoren zijn 2e hands en even lang in gebruik geweest (de Eizo is pas in 2016 nieuw gekocht).

Een voordeel is dat de Eizo een eigen callibrator aan boord heeft voor perfecte color profiling.
En nog een voordeel is dat de Eizo mooie zwarte schermkappen heeft tegen lichtinval van boven/opzij. Dat vind ik persoonlijk wel mooi staan eigenlijk.

Ik gebruik de uiteindelijke keuze voor systeembeheer, fotografie, film, video, media, desktop algemeen, maar beslist niet voor het interne geluid (wat de Eizo ook mist trouwens) en ook niet voor games (framerate is voor mij nauwelijks van belang).

Ja, ik verkeer in dezen in een luxe-positie, want ik hoef niets te betalen voor deze keuze, maar toch ben ik benieuwd of hier iemand is die zou zeggen:
"Neem de BenQ want x, y of z!" Of
"Neem de Eizo, want dat is toch maar Eizo, en dat merk, tja.. die extra paar kWh waard"

Iemand bijv. bekend met de failure rate van deze modellen/merken monitors?

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:49

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een week met de BenQ je werk doen, vervolgens een week de Eizo monitor. Dan zou er wel een winnaar uit je test moeten komen lijkt mij?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 08:06

SpamLame

niks

^^zat in een soortgelijke lijn te denken

beide monitoren in mirrored setup neerzetten voor een simultaan vergelijking tussen beide.

• HTSTP
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 28-09 13:02
Eizo zou ik dan kiezen in dit geval, die 2 euro waar jij het dan over hebt tja... dan zet je de frituur 1x minder aan. als je op 2 euro moet besparen dan kun je beter niets doen. :P

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:27
HTSTP schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:02:
Eizo zou ik dan kiezen in dit geval, die 2 euro waar jij het dan over hebt tja... dan zet je de frituur 1x minder aan. als je op 2 euro moet besparen dan kun je beter niets doen. :P
Eeh, de Eizo verbruikt 15Watt meer, dat is voor mij op jaarbasis 33 kWh. Vandaag de dag kost dat ons ~13 euro, niet 2 ;) Maar idd, daar hoef ik het niet voor te laten. Bovendien wordt dat verbruik natuurlijk ook sterk beinvloed door wat de scherm-instellingen zijn, en dat is bij mij al lager dan max.