[Boot] Brandstofkraan voor 2 tanks op 1 motor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb 2 tanks, en die wil ik op één buitenboordmotor aansluiten. De tanks zijn identiek aan elkaar en gebruiken een 8mm slang. Reden dat het er twee zijn: het compartiment van de boot waar de tank in zit heeft een schot halverwege, en de opening is ook niet groot genoeg om er één grote tank in kwijt te kunnen, dus zijn het er twee geworden. Ze hebben ook ieder een eigen meter en gever. Ik zoek dus puur en alleen het kraantje.

Nu staat Amazon vól met simpele benzinekraantjes maar bij nader onderzoek blijkt dat ze intern een kleinere doorvoer hebben, vaak maar 5 of 6mm doorvoer terwijl de fitting voor een 8mm slang is. Dit is een probleem, want mijn motor móet minimaal 7,3mm aanvoer hebben of er kunnen issues ontstaan bij medium/hoge toeren.

Enige wat ik gevonden heb is een kraan van Osculati:

https://www.osculati.com/en/11177-17.303.52/classic-evo-3-way-fuel-tap-38%22

maar die kost in zijn eentje meer dan de tanks, meter en gever bij elkaar en dan zitten de omzetstukken van 3/8inch naar 8mm slang adapter er nog niet eens bij. Bovendien komen die adapters vaak in 9,5mm en niet 8mm.

Gek genoeg vind ik dit ook niet bij watersportwinkels...

Misschien zie ik een obvious andere oplossing over het hoofd, maar wie heeft de verlossende tip?

Alle reacties

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Een T-stuk gebruiken? Dat lijkt me wel erg obvious dus ik ga ervan uit dat dat niet kan?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
evilution schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:20:
Een T-stuk gebruiken? Dat lijkt me wel erg obvious dus ik ga ervan uit dat dat niet kan?
Nee want als er dan 1 tank leeg is, gaat de motor lucht aanzuigen.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:33:
[...]

Nee want als er dan 1 tank leeg is, gaat de motor lucht aanzuigen.
Niet als de andere tank nog "vol" zit toch, leiding naar de motor toe blijft dan vol lijkt me? Heb er geen verstand van, klinkt gewoon logisch.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
bramassendorp schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:39:
[...]

Niet als de andere tank nog "vol" zit toch, leiding naar de motor toe blijft dan vol lijkt me? Heb er geen verstand van, klinkt gewoon logisch.
Als er één tank leeg is, geeft die leiding veel minder weerstand dan de andere. De brandstofpomp in de motor 'zuigt' aan de lijn, er zit geen pomp in de tank zelf.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

https://www.nauticgear.nl...oor-brandstofleiding.html

Deze dan? Ziet er niet zo fancy uit als die je eerder linkte maar lijkt wel precies te doen wat je zoekt:
Deze Allpa messing 3-weg kraan is bedoeld om twee brandstoftanks aan te sluiten op één brandstofleiding.
En komt van een zaak die iets met watersport doet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Knowzem
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:17
Waarom zou de ene tank eerder leeg zijn dan de andere?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:10:
Ik heb 2 tanks, en die wil ik op één buitenboordmotor aansluiten. De tanks zijn identiek aan elkaar en gebruiken een 8mm slang. Reden dat het er twee zijn: het compartiment van de boot waar de tank in zit heeft een schot halverwege, en de opening is ook niet groot genoeg om er één grote tank in kwijt te kunnen, dus zijn het er twee geworden. Ze hebben ook ieder een eigen meter en gever. Ik zoek dus puur en alleen het kraantje.

Nu staat Amazon vól met simpele benzinekraantjes maar bij nader onderzoek blijkt dat ze intern een kleinere doorvoer hebben, vaak maar 5 of 6mm doorvoer terwijl de fitting voor een 8mm slang is. Dit is een probleem, want mijn motor móet minimaal 7,3mm aanvoer hebben of er kunnen issues ontstaan bij medium/hoge toeren.

Enige wat ik gevonden heb is een kraan van Osculati:

https://www.osculati.com/en/11177-17.303.52/classic-evo-3-way-fuel-tap-38%22

maar die kost in zijn eentje meer dan de tanks, meter en gever bij elkaar en dan zitten de omzetstukken van 3/8inch naar 8mm slang adapter er nog niet eens bij. Bovendien komen die adapters vaak in 9,5mm en niet 8mm.

Gek genoeg vind ik dit ook niet bij watersportwinkels...

Misschien zie ik een obvious andere oplossing over het hoofd, maar wie heeft de verlossende tip?
Verlopen aan beide kanten naar een grotere binnendiameter en dan een kraan erop zetten voor 10/12/14mm?

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
evilution schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:51:
https://www.nauticgear.nl...oor-brandstofleiding.html

Deze dan? Ziet er niet zo fancy uit als die je eerder linkte maar lijkt wel precies te doen wat je zoekt:

[...]

En komt van een zaak die iets met watersport doet.
Hmmm, dit zou nog wel eens kunnen werken. Moet ik wel de verloopstukken erbij vinden.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Knowzem schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:51:
Waarom zou de ene tank eerder leeg zijn dan de andere?
Niet precies even vol, boot vaart en hangt dus achterkant lager in het water, waardoor de tanks niet of zelfde hoogte staan, allerlei variabelen.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

HTT-Thalan schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:52:
[...]

Hmmm, dit zou nog wel eens kunnen werken. Moet ik wel de verloopstukken erbij vinden.
Wat voor verloopstukken heb je nodig? Anders morgen die tent even bellen, wellicht hebben die vaker met dat bijltje gehakt.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
evilution schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:57:
[...]

Wat voor verloopstukken heb je nodig? Anders morgen die tent even bellen, wellicht hebben die vaker met dat bijltje gehakt.
Webshop lijkt ze niet te hebben maar dat kan Amazon dan weer wel:

https://www.amazon.nl/gp/product/B0D4YTZJC5?smid=A1SMG1GP41AYTB&th=1

• Knowzem
HTT-Thalan schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:53:
[...]

Niet precies even vol, boot vaart en hangt dus achterkant lager in het water, waardoor de tanks niet of zelfde hoogte staan, allerlei variabelen.
Als door omstandigheden 1 tank een hoger niveau heeft, loopt dat dan de andere tank niet in?

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dichter bij huis en wel op voorraad: https://www.nexaparts.nl/...tule-8mm-x-14-buitendraad

Sowieso zou ik zeker in een natte omgeving alles van hetzelfde metaal willen hebben i.v.m. galvanische corrosie.

Als je minimaal 7,3 mm aanvoer moet hebben moet je overigens 3/8" hebben en geen 1/4". Dat geldt voor de slangpilaren en de kraan. Die is wel flink duurder, maar hé, werk je dood, koop een boot!

[ Voor 27% gewijzigd door evilution op 27-09-2026 21:19 ]

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Knowzem schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:05:
[...]

Als door omstandigheden 1 tank een hoger niveau heeft, loopt dat dan de andere tank niet in?
De aansluiting zit bovenop de tank...

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
evilution schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:05:
[...]

Dichter bij huis en wel op voorraad: https://www.nexaparts.nl/...tule-8mm-x-14-buitendraad

Sowieso zou ik in zeker in een natte omgeving alles van hetzelfde metaal willen hebben i.v.m. galvanische corrosie.

Als je minimaal 7,3 mm aanvoer moet hebben moet je overigens 3/8" hebben en geen 1/4". Dat geldt voor de slangpilaren en de kraan. Die is wel flink duurder, maar hé, werk je dood, koop een boot!
Ja daar was ik al bang voor. Die kraan is ineens 65 euro...

• Knowzem
HTT-Thalan schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:10:
[...]

Ok, ja dat is onhandig. Doorlussen een optie? Of onderaan met elkaar verbinden door middel van een dry break koppeling..

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Knowzem schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:19:
[...]

Ok, ja dat is onhandig. Doorlussen een optie? Of onderaan met elkaar verbinden door middel van een dry break koppeling..
Het zijn uitneembare tanks.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Daar zijn wel snelkoppelingen voor denk ik, ik heb een motorfiets met twee halve tanks en daar zit gewoon een slangetje tussen met een snelkoppeling die afsluit zodra je ze loskoppelt. Maar ik gok dat de onderkant van die tanks in je boot niet zo makkelijk bereikbaar zijn voor dat soort grappen.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
evilution schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:37:
[...]

Daar zijn wel snelkoppelingen voor denk ik, ik heb een motorfiets met twee halve tanks en daar zit gewoon een slangetje tussen met een snelkoppeling die afsluit zodra je ze loskoppelt. Maar ik gok dat de onderkant van die tanks in je boot niet zo makkelijk bereikbaar zijn voor dat soort grappen.
Nee en ze zijn gescheiden door een schot van zo'n 5/6cm hoog, dus dan moet die koppeling al heel hoog komen, bovendien lekt er altijd wel iets uit en met benzine in een afgesloten ruimte niet heel fijn.

Ik vrees dat ik voor de 3/8 kraan moet gaan.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

HTT-Thalan schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:38:
[...]
Ik vrees dat ik voor de 3/8 kraan moet gaan.
Nou ja, je bent voor pakweg 100 euro klaar en dan heb je spul wat geschikt is voor je toepassing. Het gaat om brandstof, dat wil je ook gewoon veilig en degelijk oplossen lijkt me. Het is een eenmalige uitgave maar gaat vele jaren mee.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:04

Cheezus

Luiaard

HTT-Thalan schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:10:
[...]

Maar wel met een slang naar de bodem, het zijn dan toch gewoon communicerende vaten die een gelijk niveau houden (op het moment dat de boot recht ligt in ieder geval):
Afbeeldingslocatie: https://www.budgettank.nl/storage/images/hevelwerking-regenwatertank.jpg?hash=598ac1cfb0b5cbc8a44e2e8aa3e97e0fd14a65cf&shop=89991429&width=1189&height=2560
Een T-stuk lijkt me dan ook prima werken.

• Knowzem
Als er 1 droog valt dan werkt dat niet meer.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Cheezus schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:50:
[...]

Maar wel met een slang naar de bodem, het zijn dan toch gewoon communicerende vaten die een gelijk niveau houden (op het moment dat de boot recht ligt in ieder geval):
[Afbeelding]
Een T-stuk lijkt me dan ook prima werken.
En dat is dus het probleem :P. Het is een boot, die ligt vrijwel nooit recht.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:04

Cheezus

Luiaard

Als je langdurig één kant scheef hangt werkt het niet inderdaad, als het gewoon schommelt op de golven is het gemiddeld wel aardig recht (het heeft ook tijd nodig om te nivelleren) en zal het wel goedkomen. In het eerste geval zal een kraan zeker de betere optie zijn.
Pagina: 1